Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
ET SMART VALG: Lavere alkoholprosent kan redusere risikoen for en rekke kreftformer. (Foto: Colourbox.com)
ET SMART VALG: Lavere alkoholprosent kan redusere risikoen for en rekke kreftformer. (Foto: Colourbox.com)

Derfor bør du velge svakere vin

- Gå fra 14 prosent til 10 prosent, råder eksperter.

Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
 

Mest populært nå:

Lilje

Runi Langum
Lilje

  • Galleripris:
    3 600,-
Se alle bilder
Annonse
DinSide Å bytte til en svakere vin kan minske risikoen for enkelte kreftformer, ifølge World Cancer Research Fund (WCRF).

Forskning tyder på at personer som drikker vin med et alkoholinnhold på 10 prosent istedenfor 14 prosent har en helsegunstig fordel, melder BBC.

Les også: Ett glass øker kreftfaren

Reduserer fare for tarmkreft

Det nye anbefalingen fra WCRF er basert på tall fra en rapport i 2007. Denne konkluderte med at menn ikke burde innta mer enn to drinker om dagen, og kvinner ikke mer enn én.

Dataene var detaljerte nok til å avsløre den lille tilleggsrisikoen 10 ekstra gram alkohol representerer.

Ut i fra dette har forskere regnet ut at en person som drikker ett stort 250 ml glass vin hver kveld, vil ha en 7 prosent lavere risiko for tarmkreft dersom vedkommende drikker vin med 10 prosent alkohol framfor 14 prosent.

Vet du dette om alkohol? Test deg selv!

Gjelder flere kreftformer

Dette er kun en liten nedgang, og det er ingen klare beviser for hvor lenge noen må drikke svakere vin for å høste denne helsegevinsten.

Men - ifølge WCRF - vil det for hver 100. person som gjør det, være ett tilfelle av tarmkreft mindre.

Selv om studien kun har tatt for seg tarmkreft, er det ingen grunn til å tro effekten ikke vil gjelde andre kreftformer knyttet til alkohol, som hals-, spiserørs- og brystkreft, skriver bbc.co.uk.

Les også: Nordmenn drikker minst i Norden

- Kan redde hundrevis

- Med tanke på kreftforebygging, vil det være best ikke å drikke i det hele tatt. Men vi er nødt til å være realistiske, og fakta er at mange liker å ta seg en drink og ser på det som en del av sosiallivet sitt, sier Rachel Thompson, forskningsdirektør ved WCRF.

- Denne endringen er svært liten, men kan virkelig ha en innvirkning på kreftrisikoen.

Hvis alle som i dag drikker 14 prosent vin går over til vin med lavere alkohol i morgen, kunne sannsynligvis hundrevis av krefttilfeller være unngått i Storbritannia alene, ifølge Thompson.

Det er mulig å finne svakere alternativ, men vin med alkoholstyrke på 13-14 prosent er det vanligste, sier Thompson som oppfordrer utsalgssteder til å ta inn flere svakere viner.
Les mer om:
Annonse

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt.

Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

Mer om vilkårene her

Annonse

Mest populære nå:

Se alle bilder

Odd Nerdrum

Ettårsdagen
Ettårsdagen
  • Galleripris:
    20 000,-

Nico Widerberg

Familie
Familie
  • Galleripris:
    6 500,-

Pushwagner

Sitting down
Sitting down
  • Galleripris:
    12 000,-