OMEGA 3: Fet fisk, som laks, sild og makrell, inneholder mye hjertegode omega 3-fettsyrer. Hvordan fisken tilberedes påvirker effekten av disse, ifølge ny studie. (Foto: colourbox.com)
Resultatene viser at ovnsbakt eller kokt fisk er bedre enn stekt, saltet eller tørket – med tanke på de sunne omega 3-fettsyrene.
Mer om studien
Data fra 82 000 menn og 104 000 kvinner ble inkludert i studien. Deltakerne hadde ulike etniske bakgrunner: Hvite, afrikansk-amerikanere, japanere, latino og innfødte fra Hawaii.
Deltakerne ble rekruttert mellom 1993 og 1996, og var da mellom 45-75 år gamle. Ingen hadde tidligere historie med hjertesykdom.
Forskerne delte inn deltakerne i grupper etter fiskeinntak og tilberedningsmetoder.
Deltakerne ble i gjennsomnitt fulgt i en periode på 12 år. I løpet av denne tiden omkom 4500 som følge av hjertesykdom.
Studien har ikke tatt hensyn til eventuelle kostholdsendringer over tid eller mulige effekter av kosttilskudd med fiskeolje.
Kilde: American Heart Association
Og ønsker du å gjøre fiskemåltidet enda mer hjertegodt, kan du legge til tofu eller soyasaus med lavt saltinnhold, råder forskerne.
- Det ser ut til at koking eller baking av fisk sammen med soyasaus og tofu er gunstig, mens det å spise stekt, saltet eller tørket fisk ikke er det, sier forsker Lixin Meng.
- Faktisk kan disse tilberedningsmetodene øke hjerterisikoen. Vi har ikke direkte sammenlignet kokt eller bakt fisk med stekt fisk, men man kan si at stekt fisk ikke peker mot en beskyttende retning, forklarer Meng i pressemeldingen.
Deltakerne som fikk i seg mest omega 3 inntok rundt 3,3 gram daglig. De som fikk i seg minst, 0,8 gram om dagen.
Omega 3-inntaket var forbundet med en redusert dødsrisiko som følge av hjertesykdom hos menn. Mannlige deltakere som fikk i seg rundt 3,3 gram daglig hadde en 23 prosent lavere risiko enn de som kun fikk i seg 0,8 gram.
- Jo høyere inntaket var av omega 3, desto lavere var risikoen for å dø av hjertesykdom blant menn, oppsummerer Meng.
Omega 3 hadde også en hjertebeskyttende effekt hos kvinner, men resultatene var ikke «konsekvent signifikante». Derimot så forskerne at saltet eller tørket fisk utgjorde en risikofaktor for kvinner.
Det ble også klart at det å spise soyasaus med lavt saltinnhold i tillegg, reduserte faren for død som følge av hjertesykdom blant de kvinnelige deltakerne. Tofu hadde også en beskyttende virkning.
- Jeg tror at for kvinner, vil det å spise omega 3 fra soyasaus og tofu – som også inneholder andre aktive ingredienser, som fytoøstrogener – gi en forsterket effekt, sier Meng. Hun understreker at flere studier må til for å bekrefte hypotesen.
RÅTT OG HJERTEGODT: Det aller beste er å spise rå fisk, ifølge omega 3-ekspert Bjarne Østerud. (Foto: colourbox.com)
Omega 3-ekspertens råd
Bjarne Østerud, omega 3-ekspert og professor i biokjemi ved Universitetet i Tromsø, har tidligere gitt sitt beste matlagingsråd til DinSide Helse:
- Vi anbefaler, og slik tilbereder jeg alltid fisken selv også, å lage en grønnsakseng først og la denne stå i ovnen i 40-45 minutter. Legg deretter fersk fisk på toppen. Da vil alle de gode stoffene som lekker fra fisken havne i grønnsakene.
Men det aller, aller beste vil nok være å gå for sushi, ifølge eksperten.
- I Japan spiser de mest rå fisk, noe som kan forklare hvorfor fisk har slik en helsegunstig effekt på den japanske befolkningen, forklarer Østerud.
Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt.
Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:
Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger