Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
Spiser du ekstra mye av dette under slankekuren er sjansen større for å lykkes, ifølge australsk forskning. (Foto: Colourbox)
Spiser du ekstra mye av dette under slankekuren er sjansen større for å lykkes, ifølge australsk forskning. (Foto: Colourbox)

Slank med ost og melk

Ja, det er mulig.

Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog
Spar 81 øre på hver liter bensin med en av Norges råeste avtaler.
 
Dette kredittkortet er blitt kåret til landets beste hele 8 ganger!
 
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
 
Annonse
Annonse

Mest populært nå:

Untitled 20

Bjarne Melgaard
Untitled 20

  • Galleripris:
    13 000,-
Se alle bilder
Annonse
DinSide Forskere ved New Curtin teknologiuniversitet i Australia har klart å vise at et høyt inntak av melkeprodukter i et ellers kaloriredusert kosthold kan bidra til vekttap.

Mener melk er bra

Ikke bare er gevinsten en lettere kropp, men også risikoen for å utvile diabetes og hjertesykdom blir også kraftig redusert.

Tolv uker på slanker'n

Wendy Chan She Ping Delfos og hennes team fulgte to grupper mennesker som i tolv uker gikk på en kaloriredusert diett.

Den eneste forskjellen på opplegget til de to gruppene var at den ene gruppen inntok tre porsjoner med melkeprodukter daglig, den andre gruppen inntok fem porsjoner.

Drikk skummet melk

Da de tolv ukene var omme var følgende klart:

Gruppen som inntok fem porsjoner med melkeprodukter
  • hadde et høyere gjennomsnittlig vekttap
  • hadde en høyere gjennomsnittlig tap av fettmasse
  • hadde en høyere reduksjon av det systoliske blodtrykket (systolisk = det høyeste blodtrykket under hjertets sammentrekningsfase)
  • hadde et høyere prosenttap av magefett
  • hadde høyere fettforbrenning under trening
  • hadde lavere muskeltap i slankeperioden

Pass på totalt kaloriinntak

- Mange tror at melkeprodukter er det første de bør kutte ut når de skal slanke seg, sier forskningsleder Chan She Ping Delfos i en pressemelding.

- Denne studien har vist at folk faktisk tjener på å øke inntaket av melkeprodukter til mer enn de tre anbefalte daglige porsjonene. Poenget er bare å sørge for at det totale energiinntaket i slankeperioden er lavere enn energiforbruket.

Bare to glass hjelper!

Forskningslederen sier at det å øke inntaket av melkeprodukter til over det anbefalte aldri er blitt testet i slankesammenheng før. Hun tror et kosthold rikt på kalsium, vitamin D og ikke minst protein kan være viktig for å klare å gå ned i vekt og holde den nede også etterpå.

Melkeproduktene slankerne i testen inntok var lettmelk, yoghurt og ost.
Les mer om:
Annonse

Diskutér denne artikkelen

Laster..
Annonse