64 togstasjoner skal opp til vurdering: Nedleggelse, sammenslåinger, tilbringertjeneste eller andre løsninger skal vurderes. Bilde fra Dovrebanen, hvor Kongsvoll stasjon er en av stasjonene som skal vurderes. (Foto: Leif J. Olestad/NSB)

64 togstasjoner skal opp til vurdering: Nedleggelse, sammenslåinger, tilbringertjeneste eller andre løsninger skal vurderes. Bilde fra Dovrebanen, hvor Kongsvoll stasjon er en av stasjonene som skal vurderes. (Foto: Leif J. Olestad/NSB)

64 stasjoner risikerer nedleggelse

Publisert: Onsdag 21. oktober 2009 kl 15:00

Kan det ramme deg?


Dinside 64 togstasjoner i Norge tilfredsstiller ikke kravene til at plattformene skal dekke hele togets lengde. Nedleggelse, sammenslåing og tilbringertjenester er noen av løsningene som skal vurderes.

- I løpet av de nærmeste årene skal det brukes store beløp på modernisering og oppgradering av stasjoner og holdeplasser i jernbanenettet. Jernbaneverket er i full gang med plattformforlengelser og oppgraderinger, men det kan også bli nødvendig å drøfte nytteverdien i forhold til kostnadene for oppgradering ved en del mindre stasjoner – det vil si stasjoner med mindre enn 10 – 15.000 reisende pr år, eller 45 – 68 reisende per dag, forteller informasjonsdirektør Ann-Kristin Endal i Jernbaneverket til DinSide.no

Femretters og tog i teak: Noe annet enn NSB

Hva synes du om togtilbudet i Norge? Del dine meninger med andre i debattforumet nedenfor.

Plattformene er for små

Økte toglengder har medført at til sammen mer enn 150 plattformer må forlenges. Nye forskriftskrav tilsier at plattformene må dekke hele lengden til de togene som stopper der. I løpet av 2009 blir 18 plattformer forlenget i samsvar med pålegg fra Statens jernbanetilsyn. Hva som kommer til å skje med de drøyt 60 stasjonene med få reisende, er uvisst.

KOMMENTAR: Forbanna kollektivtrafikk

- Det kan være små steder der potensialet for økt trafikk er til stede og det kan være små steder der vi heller bør vurdere nedleggelse. Vi kan også tenke oss andre løsninger som å slå sammen flere små holdeplasser til et nytt knutepunkt innenfor et område, eller vurdere tilbringertjeneste til nærmeste større stasjon. Uansett vil vi måtte vurdere hver stasjon for seg fordi ingen steder er like, sier direktør for marked og kommunikasjon i Jernbaneverket, Svein Horrisland, i en pressemelding.

Nedenfor kan du se listen med de 64 togstasjonene, hvis eksistens skal opp til vurdering.

- Jernbaneverket planlegger å bruke 680 millioner kroner på ombygging og oppgradering av plattformer og stasjoner fram til 2019. Da er det svært viktig at vi bruker pengene slik at nytten blir størst mulig for samfunnet, fortsetter Horrisland.

KOMMENTAR: - Lyntog er tingen, ikke feig ut nå

Ikke besluttet ennå

Informasjonsdirektør Endal i Jernbaneverket understreker at det ikke på nåværende tidspunkt er besluttet at de 64 stasjonene det gjelder skal legges ned. Men de involverte partene, NSB og fylkeskommunene, må vurdere hva som skal skje med de gjeldende togstasjonene.

- Det er 64 stasjoner hvor vi må vurdere tiltak og eventuelt hva slags tiltak, det er det vi ønsker dialog om, sier Endal til DinSide.no. Men dette må besluttes i samarbeide med kommunene, vi må se på hva som er hensiktsmessig for hver stasjon. Men det er ingen som har gått ut og besluttet at disse stasjonene skal nedlegges, det kan ikke Jernbaneverket gjøre. Men vi har et ansvar for å få opp dialogen mellom partene, sier informasjonsdirektør Endal i Jernbaneverket.

Hva synes du om togtilbudet i Norge? Del dine meninger med andre i debattforumet nedenfor.

Alle de gjeldende togstasjonene har dispensasjon til drift ennå en tid, så endringer her vil ikke komme umiddelbart. I tabellen kan du se hvor lenge de ulike togstasjonene kan drive på dispensasjon, og dermed når en ny løsning må være klar.

Nedenfor kan du se listen med de 64 togstasjonene, hvis eksistens skal opp til vurdering:

Disse skal vurderes

Dette er de 64 togstasjonene med 10.000-15.000 reisende per år, hvis eksistensgrunnlag nå skal vurderes av NSB, Jernbaneverket og fylkeskommunene. Løsninger som foreslås er blant annet nedleggelse, sammenslåing eller tilbringertjeneste. Alle disse stasjonene har dispensasjon til drift ennå en tid, Frist forteller når denne dispensasjonen går ut og en ny løsning må være på plass.

Stasjon Bane Frist
Drømtorp Østfoldbanens østre linje 2012
Langnes Østfoldbanens østre linje 2012
Darbu Sørlandsbanen 2012
Nodeland Sørlandsbanen 2012
Marnardal Sørlandsbanen 2012
Vieren Bergensbanen 2012
Ljosanbotn Bergensbanen 2012
Eggjareid Bergensbanen 2012
Volli Bergensbanen 2012
Skiple Bergensbanen 2012
Øyflaten Bergensbanen 2012
Urdland Bergensbanen 2012
Gjerdåker Bergensbanen 2012
Jørnevik Bergensbanen 2012
Seimsgrend Bergensbanen 2012
Bogegrend Bergensbanen 2012
Takvam Bergensbanen 2012
Blomheller Flåmsbana 2012
Dalsbotn Flåmsbana 2012
Bellingmo Rørosbanen 2012
Valnesfjord Nordlandsbanen 2012
Søsterbekk Ofotbanen 2012
Slitu Østfoldbanens østre linje 2015
Flaten, Arendalsbanen 2015
Bøylestad, Arendalsbanen 2015
Bråstad Arendalsbanen 2015
Hallingskeid Bergensbanen 2015
Upsete Bergensbanen 2015
Kløve Bergensbanen 2015
Kongsvoll Dovrebanen 2015
Evenstad Rørosbanen 2015
Os Rørosbanen 2015
Jørstad Nordlandsbanen 2015
Harran Nordlandsbanen 2015
Dunderland Nordlandsbanen 2015
Lønsdal Nordlandsbanen 2015
Katterat Ofotbanen 2015
Bjørnfjell Ofotbanen 2015
Langli Østfoldbanens østre linje 2019
Sander Kongsvingerbanen 2019
Kjose Vestfoldbanen 2019
Eikenes Vestfoldbanen 2019
Oklungen Vestfoldbanen 2019
Skollenborg Sørlandsbanen 2019
Breland Sørlandsbanen 2019
Audnedal Sørlandsbanen 2019
Flå Bergensbanen 2019
Ygre Bergensbanen 2019
Lunden Flåmsbana 2019
Håreina Flåmsbana 2019
Berekvam Flåmsbana 2019
Reinunga Flåmsbana 2019
Selsbakk Dovrebanen 2019
Reitan Rørosbanen 2019
Ålen Rørosbanen 2019
Langlete Rørosbanen 2019
Rognes Rørosbanen 2019
Snåsa Nordlandsbanen 2019
Lassemoen Nordlandsbanen 2019
Namskogan Nordlandsbanen 2019
Majavatn Nordlandsbanen 2019
Svenningdal Nordlandsbanen 2019
Røkland Nordlandsbanen 2019
Rombakk Ofotbanen 2019
Kilde: Jernbaneverket

tog forbruk transport reisemål norden norge transport ferietema miljø og reiser NSB

DEL

Nye tester på Dinside

Kan den fange det norske folk?

Renault Captur er en stor suksess i Europa, så hvorfor ikke i Norge?

TEST: Samsungs 78-tommer UE78HU8500

Samsungs toppmodell ser kanskje ikke så stor ut i butikken, men i din egen stue kan den gjøre deg solbrent.

Prøvekjørt VW Passat

Du kan rett og slett ikke kjøpe en ny familiebil uten å vurdere nye VW Passat.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil