DinSide De som drikker mye vann har også et generelt sunnere kosthold.
Det antyder en ny, omfattende studie fra USA, melder Reuters.
Resultatene viser at personer som drikker mer «vanlig vann» også har en tendens til å få i seg mer fiber, mindre sukker og færre kaloririke matvarer - i motsetning til folk som får mye av væskebehovet dekket med andre drikkevarer.
Funnene beviser ikke at det å drikke vann gir sunnere spisevaner, ifølge forsker Ashima K. Kant, professor ved Queens College, City University of New York.
- Men de antyder at det finnes en forbindelse – i tillegg kan det oppmuntre folk til å velge vann framfor andre drikkevarer, sier hun til reuters.com.
Som en tommelfingerregel holder det at voksne personer ved normal helse rett og slett drikker når de er tørste, ifølge Kant.
Myten om at du er nødt til å få i deg 8 glass vann til dagen er altså nettopp det – bare en myte.
Enkelte pasienter, idrettsutøvere og personer som deltar i lengre, fysisk anstrengende aktiviteter eller lever under ekstreme forhold, vil imidlertid ha et noe økt væskebehov, ifølge Helsenett.
For eksempel er grønnsaker kokt i vann - som i en suppe - mer mettende enn hvis du kun spiser grønnsakene med et glass vann. Økt vannmengde i selve maten vil altså gjøre deg raskere mett og du vil dermed spise mindre.