FOR LAVT INNTAK: Norsk ekspert mener deltakerne i den nederlandske studien har spist for lite fisk til at det kan motvirke hjertesvikt. (Foto: colourbox.com)
Ikke så hjertesunt likevel?
Omega 3 kan ikke forebygge hjertesvikt likevel, ifølge ny studie. Norsk ekspert er skeptisk.
DinSide Flere undersøkelser har funnet at sunne omega 3-fettsyrer i fisk kan motvirke hjerte-karsykdom.
Det er vist at marine fettsyrer har gunstige effekter på hjerte-karsystemet ved å motvirke betennelse, hjerterytmeforstyrrelser og/eller ved å redusere blodtrykk, hjertefrekvens og nivået av farlig fett i blodet.
Redusere saltinntaket: Salt binder væske i kroppen, noe som øker belastningen på hjertet.
Ikke spis store måltider: Spis heller mindre, men oftere.
Ha et sunt og variert kosthold: Reduser inntaket av fett og sukker. Spis mer fisk og fiberrik mat, som frukt, grønnsaker og grove kornprodukter.
Unngå store mengder alkohol.
Stump røyken.
Ha en sunn kroppsvekt: Unødvendige kilo er en ekstra belastning for hjertet. Det kan være nyttig å gå ned i vekt dersom du er overvektig.
Vær fysisk aktiv: Regelmessig mosjon er nyttig, men ikke belast kroppen mer enn den tillater.
Kilder: Pasienthåndboka og Rikshospitalet
Minsker ikke risikoen
Fra 1990 fulgte de nederlandske forskerne 5300 menn og kvinner over 55 år bosatt i en forstad til Rotterdam. Ved studiestart ble deltakernes kosthold kartlagt, spesielt inntaket av fisk. I løpet av de neste 11,4 årene utviklet 670 hjertesvikt.
Selv ikke hos deltakerne som spiste mest fisk – 20 gram daglig eller mer i gjennomsnitt - så forskerne at fisk hadde en signifikant innvirkning på faren for hjertesvikt. Kun hos diabetikerne så forskerne en noe forminsket risiko for hjertesvikt.
- Forskere og helsemyndigheter blir stadig mer overbevist om at inntak av fisk, selv i moderate mengder, kan beskytte mot hjerteinfarkt, sier forsker Marianne Geleinjse i pressemeldingen.
- Det finnes imidlertid ingen klare bevis for at det å spise fisk kan motvirke hjertesvikt. Én studie har antydet at det kan være tilfelle, men vi var ikke i stand til å bekrefte dette i vår undersøkelse.
Geleijnse påpeker imidlertid at fiskeinntaket i Nederland er meget lavt – i gjennomsnitt mindre enn én porsjon i uka. Muligens må inntaket være høyere for å kunne beskytte mot hjertesvikt.
Hun understreker også at funnene ikke er en oppfordring til folk om å kutte ut fisken.
- I tillegg til omega 3, inneholder fisk andre sunne komponenter, som vitamin D og selen. Fisk er dessuten en god proteinkilde og er langt sunnere enn for eksempel rødt kjøtt.
- Jeg synes ikke denne studien sier noe som helst, sier Bjarne Østerud, omega 3-ekspert og professor i biokjemi ved Det medisinske fakultet ved Universitetet i Tromsø, til DinSide Helse.
- Deltakernes inntak av fisk var for lavt til at det ville fått noe utslag, mener han.
Østerud understreker at han ikke har lest selve forskningsrapporten, kun abstraktet og pressemeldingen. Her angis det ikke akkurat hvor mye fisk deltakerne fikk i seg. Det er imidlertid kjent at inntaket av fisk i Nederland er forholdsvis lavt, sier han.
- Så du tror ikke omega 3-fettsyrer i fisk kan avskrives, slik de nederlandske forskerne har gjort?
- Nei, jeg hadde ikke konkludert med dette i det hele tatt.
- I Japan spiser de mer fisk i løpet av én dag enn hva de spiser på en uke i Nederland. Og en rekke studier viser at japanere har god beskyttelse mot hjerte-karsykdom, inkludert hjertesvikt. Denne undersøkelsen er ikke sammenlignbar.
I Japan spiser de mer fisk i løpet av én dag enn hva de spiser på en uke i Nederland.
Bjarne Østerud, prof. i biokjemi UiT
Østerud har flere spørsmål når det gjelder studien.
- Det sies ingenting om hvordan fisken er tilberedt. Ble den kokt? Hvilket tilbehør ble brukt? Hadde de et kosthold med mye mettet fett? Det finnes mange andre faktorer som spiller inn.
- Det er ikke nok å få i seg omega 3. Inntak av omega 3 uten tilstrekkelig med antioksidanter i kosten, det vil si mye frukt og grønnsaker, er ikke bra. Omega 3 oksideres raskt, og uten antioksidanter kan et stort forbruk blant annet heve risikoen for åreforkalkning, forklarer han.
- I Nederland har de et betydelig lavere inntak av antioksidanter enn det de har i for eksempel Middelhavslandene hvor vi vet at dødelighet av hjerte-karsykdom er lav. Vi skal også huske på at økningen i hjertesvikt er en følge av at mange flere i dag overlever hjerteinfarkt, men vil da ha skader på hjertet som senere fører til hjertesvikt. Derfor bør man ikke ha et ensidig fokus på hjertesvikt .
Det er også viktig å tilberede fisken på riktig måte, sier Østerud til DinSide Helse.
- Koker du den, vil innholdet av flere gunstige stoffer synke. I Japan spiser de imidlertid mest rå fisk, noe som kan forklare hvorfor fisk har slik en helsegunstig effekt på den japanske befolkningen, tror Østerud.
- Men hvis du ikke liker sushi. Hva er den beste måten å tilberede fisken på da?
- Vi anbefaler, og slik tilbereder jeg alltid fisken selv også, å lage en grønnsaksseng først og la denne stå i ovnen i 40-45 minutter. Legg deretter fersk fisk på toppen. Da vil alle de gode stoffene som lekker fra fisken havne i grønnsakene.