Forekomsten av tilstanden øker med alderen. Blant 40-åringer vil 5 prosent oppleve problemer med sviktende ereksjon. Ved 50-årsalderen har andelen økt til 10 prosent. Blant menn over 65 år vil hele 20-25 prosent rammes.
Problemet er enda mer utbredt blant mannlige diabetikere, hvor det antas at mellom 30 og 50 prosent lider av ereksjonssvikt.
Mange av de vitenskapelige studiene som støtter naturlige behandlingsformer for impotens er ikke grundige nok – flere er så dårlig utformet at funnene ikke er til å stole på, skriver helsenettstedet WebMD.
- Bare fordi noen har funnet beviser, betyr det ikke at de er gode nok, sier Andrew McCullough, førsteamanuens i klinisk urologi ved New York University Langone Medicial Center, som var blant de første forskerne som utførte kliniske studier på Viagra.
VIAGRA: Den mest kjente potenspillen på markedet. (Foto: Science Photo Library)
- Oppsøk lege først
McCullough råder menn med ereksjonssvikt til å først oppsøke lege for å utelukke en underliggende medisinsk tilstand som årsak.
Impotens er ikke bare et utbredt problem blant diabetikere. I tillegg kan det være et tegn på blant annet åreforkalkning, nyresykdom og nevrologiske tilstander. Erektil dysfunksjon kan også skyldes medikamenter og psykologiske problemer.
Eksperter advarer menn mot å behandle impotens selv.
- Det første du bør gjøre er å få en diagnose, sier indremedisiner Steven Lamm, som har skrevet en rekke bøker om menn og seksualhelse, til WebMD.
AKUPUNKTUR: Bevisene for at akupunktur har effekt mot ED er ikke gode nok, slår forskere fast. (Foto: Science Photo Library)
Akupunktur
Selv om akupunktur er blitt brukt for å behandle seksuelle problemer hos menn i århundrer, er de vitenskapelige bevisene i beste fall tvilsomme.
I 2009 analyserte forskere fra Sør-Korea tidligere studier på området. Resultatene viste at ingen av dem var gjort på en utførlig måte. Forskerne konkluderte med at «bevisene er for mangelfulle til å antyde at akupunktur er en effektiv behandling ved ED».
Denne aminosyren forekommer naturlig i mat (som nøtter, frø og kikerter). Arginin øker kroppens produksjon av nitrogenmonoksid, som fremmer ereksjon ved å utvide blodårene.
Resultater fra studier som har sett nærmere på arginins effekt ved potensproblemer har vært varierende.
En undersøkelse fra 1999, publisert i BJU International fant at høye doser arginin kan bedre seksualfunksjonen, men kun hos menn med unormal metabolisering av nitrogenmonoksid – som forbundet med hjerte-karsykdom.
I en annen studie, publisert i Journal of Sex & Marital Therapy i 2003, fant belgiske forskere at menn med ED som tok arginin sammen med flavonoider - en type antioksidanter – fikk en betydelig bedre seksualfunksjon, uten bivirkninger.
Arginin kan virke, ifølge Geo Espinosa, urologidirektør ved NYU Langone Medical Center. Menn med hjerte-/karproblemer bør imidlertid ikke begynne med arginin uten legetilsyn, da det kan ha en innvirkning på visse medikamenter.
DHEA (Dehydroepiandrosteron)
Testosteron spiller en avgjørende rolle. Det er blant annet kjent at ED hos personer med lave nivåer av testosteron blir bedre etter hormonbehandling.
Studier har dessuten vist at det å ta kosttilskudd med DHEA, et hormon som kroppen danner om til testosteron og østrogen, kan mildne tilstanden til enkelte personer med ED.
Langtidsvirkningene ved DHEA er imidlertid ukjente, påpeker McCullough. Hormonet ser også ut til å hemme funksjonen til hypofysen – en hormonkjertel som blant annet styrer testosteronproduksjonen. Mange eksperter anbefaler derfor ikke bruk av slike kosttilskudd.
EPLEGRANAT: Vinn-vinn-situasjon: Jusen kan hjelpe mot ED, i tillegg er den rik på antioksidanter. (Foto: Science Photo Library)
Granateplejus
Å drikke antioksidantrik jus av eplegranat kan gi en rekke helsegevinster, som å redusere risikoen for hjertesykdom og høyt blodtrykk. Men kan det også hjelpe mot erektil dysfunksjon?
Det finnes foreløpig ingen gode beviser for dette, men en liten pilotstudie fra 2007 var lovende. Mer omfattende undersøkelser kan muligens fastslå effekten av granateplejus i framtiden, ifølge forskerne.
- Jeg råder mine pasienter til å drikke det, sier Espinosa.
- Det kan muligens hjelpe mot ED, og hvis ikke, har det en rekke andre helsegunstige virkninger.
YOHIMBIN: Dette kjemikaliet finnes naturlig i enkelte planter, og var vanlig å gi til pasienter med ED før Viagraen kom. (Foto: Science Photo Library)
Yohimbin
Før Viagra og andre potenspiller kom på markedet, ble yohimbin - et kjemikalie som finnes naturlig i urten Pausinystalia yohimbe - gitt til pasienter med ED.
Men ifølge eksperter er yohimbin ikke særlig effektivt, og det kan blant annet forårsake angst, søvnproblemer, hodepiner og høyt blodtrykk.
- Det er ikke et bra medikament, slår McCollough fast.
Tempeltre - eller gingko - er hovedsakelig brukt som et middel for å holde hjernen ung, men det brukes også som behandling ved erektil dysfunksjon, spesielt dersom tilstanden er forårsaket av visse antidepressive legemidler.
Det er imidlertid lite som understøtter den påståtte effekten av gingko.
- Gingko er utdatert, sier Ronalt Tamler ved Mount Sinai Medical Center i New York.
- Det er fordi det ikke gjør noe spesielt. Jeg kan si at i løpet av min praksis aldri har sett gingko fungere.
Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt.
Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:
Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger