Og dét er en tradisjon dere bør holde på, ifølge nettstedet Health.com.
Her får du 8 gode grunner til å holde familiemiddagen hellig.
1. Den får barn til å spise sunt
Unger mellom 9 og 14 år som spiser middag med familien sin får i seg mer frukt og grønnsaker, og mindre brus og stekt mat, ifølge en studie fra 2000.
De har også et høyere inntak av viktige næringsstoffer som kalsium, jern og fiber.
Familiemiddag tillater både «diskusjon om næring og forsørging av sunn mat», ifølge forsker Matthew W. Gillman ved Harvard.
I en studie fra 2003, publisert i European Journal of Clinical Nutrition, spiste barn noen biter med paprika og oppga hvor godt de syntes det var. De åtte neste skoledagene fikk ungene tilbud om å spise så mye paprika som de ville. Den siste dagen ble barna igjen bedt om å oppgi hvor godt de likte det.
Forskerne så at barna syntes paprika smakte bedre på slutten av eksperimentet, i tillegg spiste de mer av det – til og med mer enn en annen gruppe unger som ble belønnet hvis de åt paprika.
Resultatene antyder at det å gjøre ny mat mer tilgjengelig kan lære barna å like den, selv om de ikke gjør det i begynnelsen.
Studier fra USA viser at 40 prosent av matbudsjettet brukes på å spise ute, ifølge Health.com.
Å slippe å lage maten selv er behagelig og enkelt. Men det gjør også at du får i deg flere kalorier. Et gjennomsnittlig restaurantmåltid inneholder 60 prosent flere kalorier enn et hjemmelaget måltid, skriver nettstedet.
Undersøkelser viser dessuten at når mer mat blir lagt framfor oss, da har vi også en tendens til å spise mer.
Forskning tyder på at barn som spiser regelmessig sammen med familien har lavere risiko for depresjoner, selvmordstendenser og spiseforstyrrelser.
Det øker også sannsynligheten for senere sexdebut og de oppgir oftere at foreldrene er stolte over dem.
Hvis et barn føler seg trist eller lei, kan familiemiddagen motvirke at dette utvikler seg. Dette gjelder spesielt ved spiseforstyrrelser, sier Dianne Neumark-Sztainer, professor ved University of Minnesota som har studert effekten av fellesmåltider på ungdom.
- Dersom et barn jevnlig spiser sammen med foreldrene kan problemer identifiseres på et tidligere tidspunkt.
Sannsynligheten for at en tenåring begynner å røyke, drikke eller bruke narkotiske stoffer synker drastisk dersom han eller hun spiser middag med familien fem ganger i uka.
Ungdommer som har færre enn tre familiemiddager ukentlig har, ifølge en rapport fra Center on Addiction and Substance Abuse (CASA) i USA:
3,5 ganger større risiko for å misbruke reseptbelagte medikamenter og ulovlige stoffer
2,5 ganger høyere sannsynlighet for å røyke sigaretter
1,5 ganger større sjanse for å ha testet alkohol
- Misbruk av rusmidler kan ramme alle familier, uavhengig av etnisk bakgrunn, økonomi, alder eller kjønn. Det engasjementet som fremmes av foreldre ved middagsbordet kan være et enkelt, men effektivt redskap som kan forhindre dette, sier Elizabeth Planet, en av forskerne bak rapporten.
20 prosent av tenåringer som har familiemåltider sjeldnere enn tre ganger i uka har i gjennomsnitt karakteren C eller lavere, ifølge CASA-rapporten.
Kun 9 prosent av de som spiser oftere sammen med familien sin gjør det like dårlig på skolen.
Familiemåltider gir barna en mulighet til å samtale med voksne og til å plukke opp ord voksne bruker når du snakker til hverandre, noe som kan forklare hvorfor fellesmiddager ser ut til å utvide barnas ordforråd.
Hvis du har en krevende jobb, kan faktisk det å sette av tid til familien få deg til å slappe av mer.
Forskere ved Brigham Young University fant i 2008 ut at måltider med familien minsket nivået av spenning og overanstrengelse som følge av lange timer på kontorer hos yrkesaktive mødre.