bør du drikke melk
- Det som er bra med denne undersøkelsen er at den viser klart og tydelig at personer som har drukket melk, ikke tar skade av det, sier dansk ekspert. (Foto: /colourbox.com)

Bør du drikke melk?

Sunt eller ikke? Diskusjonen fortsetter.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog
Komplett.no
Norges Største Nettbutikk!
Nå får du store rabatter på fritidsklær og sportsutstyr.
 
Nå får du rabatt hver gang du fyller opp tanken.
 
Annonse
Annonse
Annonse
 
Annonse
Annonse
DinSide Personer som har drukket mye fet melk opp gjennom årene, tar ikke skade av det, viser ny forskning. Det avvises nå at et høyt inntak av fet melk og andre meieriprodukter kan øke risikoen for hjerte- og karsykdommer, som man lenge har trodd, ifølge danske Politiken.

Kritikerne er samtidig tydelige på hva de mener, og lenger ned i saken kan sjekke argumentene deres.

- Margarin gjør deg tykk og dum
Drikk skummet melk
Bare to glass hjelper!

Lavere dødelighet blant barn

I den nye studien har britiske og australske forskere fulgt opp en 65 år gammel kostholdsundersøkelse blant barnefamilier i England og Skottland, for å se hvordan forbruket av meieriprodukter i barndommen har hatt en helsemessig påvirkning i senere alder.

Blant resultatene kommer det fram at det var en lavere dødelighet blant personer som kom fra familier med høyest forbruk av meieriprodukter. Forskerne så for eksempel at et høyt forbruk av melkeprodukter i barndommen reduserte risikoen for å få slag. De barna som hadde fått i seg mest kalsium og som hadde størst forbruk av meieriprodukter hadde lavere dødelighet enn de som hadde fått i seg mindre mengder, skriver vitenskapsmagasinet Physorg.com.

- Det som er bra med denne undersøkelsen er at den viser klart og tydelig at personer som har drukket melk, ikke tar skade av det. Snarere tyder det på at det er hensiktsmessig, sier sjefskonsulent i ernæring Susan Rønholt Hansen ved danske Landbrug & Fødevarer.

Forskerne har tatt høyde for en rekke faktorer som kan ha påvirket resultatene og helsen til de undersøkte. Blant annet at mange av familiene som hadde et stort inntak av meieriprodukter, samtidig spiste et mer variert kosthold med mer grønnsaker, frukt og egg, samt fett.

Andre eksperter er imidlertid skeptiske til den nye undersøkelsen.

Norsk kosthold sunnere enn anntatt

Feil sammenlikning

- De fleste er enige om at man skal unngå fet melk. Jeg har store problemer med å forstå at høyt inntak av melkefett skal være bra, sier Christian Mølgaard, som er lege og lektor ved Institut for Human Ernæring ved Københavns Universitet.

Les også: Hjertegode matvarer

Han mener dessuten det blir feil å sammenligne melken personene i undersøkelsen drakk, med dagens melk. Melken var sunnere før, og hadde en annen fettsammensetning fordi kyrne beitet mer på gress, ifølge Mølgaard.

- Og når man snakker om mager melk er det andre ting som gjør seg gjeldende. Det er mer proteiner i denne typen melk, og det er sunt å få i seg, sier han.

Og krangelen kommer helt sikkert til å fortsette...

Studien er publisert i tidsskriftet Heart.
Les mer om:
Annonse

Tror du melk er sunt?

Laster..
Annonse
RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil