Selv i nedgangstider må vi ha nett. (Foto: colourbox.com)

Selv i nedgangstider må vi ha nett. (Foto: colourbox.com)

Bare må ha det

Publisert: Onsdag 12. august 2009 kl 06:00

Selv om finanskrisen rammer heimen, prioriterer vi disse tingene.


Dinside I nedgangstider prioriterer vi vekk mange ting. Men hva bruker vi penger på, og hva kutter vi ut? Det er ikke lenger bare mat og oppvarming som inntar topplassene. Faktisk viser undersøkelser fra Storbritannia at mange heller vil droppe noen måltider eller feriereisene fremfor å kutte ut mobiltelefonen, bredbåndet og tv-pakken, skriver forbrukertjenesten Which.

Bredbånd viktigst

På spørsmål om hvilken teknologi som er viktigst i hjemmet, vinner bredbånd soleklart. Kun 10 prosent av de spurte britene i en undersøkelse fra Ofcom vil kutte ut bredbåndet ved økonomiske vanskeligheter, mens 16 prosent vil redusere TV-abonnementene og 19 prosent vil kutte ned mobilbruken.

Dessuten er mange flere villige til å gjøre en innsats for å få billigere tjenester. For eksempel ved å bytte leverandør, eller slå sammen flere tilbud i en pakke.

Slik får du det

Dette kutter vi ut i nedgangstider:

  • Spise middag ute (47 prosent)
  • Oppussing hjemme (41 prosent)
  • Feriereiser (41 prosent)
  • Aviser, blader, klær, sko, musikk, bøker, DVDer, sport og fritidsaktiviteter (mellom 20 og 32 prosent)
  • Mobilbruk (19 prosent)
  • TV-abonnementer (16 prosent)
  • Bredbånd (10 prosent)
  • Hjemmetelefon (10 prosent)
  • Undersøkelse i Storbritannia, utført av Ofcom
Mobiltelefonen: Sjekk DinSides mobilkalkulator for å finne det billigste mobilabonnementet. Og ikke gå på 1-kronesbløffene uten å sette deg inn i hva det faktisk koster.

Bredbånd: Her kan du sjekke hva du får av fart for bredbåndspengene. Det avhenger blant annet av hvor du bor. Og også her må du passe deg for pågående salgstriks. Selgere som lover både TV, telefon og ubegrenset nettilgang, får kritikk for bruk av ufine salgsmetoder.

TV: Her er tipsene som hjelper deg til gode TV-signaler etter overgangen til digitale signaler. Undersøkelser viser at en av fem sliter med å få inn signalene med det digitale bakkenettet. Har det blitt umulig å få inn TV etter at de analoge signalene forsvant, så slipper du nå TV-lisensen selv om du har fjernsynsapparat.

Du kan klage

Opplever du problemer med leverandører og produkter for elektronisk kommunikasjon, kan det lønne seg å klage. Statistikk fra Brukerklagenemnda for to år tilbake, viser at mer enn 50 prosent av klagerne fikk medhold eller delvis medhold. Har du en konflikt med en av tilbyderne på denne listen, kan du klage til nemnda.

Les også om Knut Arne, som slapp ADSL-fella

Store poster er store tapere

Også norske forbrukere merker finanskrisen, selv om rentekuttene har gitt de aller fleste bedre råd enn for ett år siden, og selv om konsumprisindeksen viser overraskende prisfall i Norge i juli.

Store poster på husholdningsbudsjettene blir nå omdisponert. Møbler prioriterer vi for eksempel ikke. Den norske interiørbransjen har gått på en skikkelig smell, skriver DN. Både Skeidar og Living er blant de som melder om svært dårlige tall, og også svake utsikter for tiden fremover.

Også bilbransjen sliter. Saab har for eksempel solgt hele 57 prosent færre biler i første halvår i år sammenlignet med samme periode i fjor.

forbruk finanskrisen skriver internett programvare tv ferie og fritid hjemmekino mobil økonomi bredbånd tv husholdningsbudsjett bolig tv og hjemmekino billigere dinsides mobilkalkulator klage mat mobilkalkulator møbler oppvarming penger produkter prosent telefon

DEL

Nye tester på Dinside

Her er det beste juleølet

Se hvilket juleøl du bør kjøpe, hvilket som passer best til julematen eller kun til kos.

Støvsuger og vasker samtidig

Gjør rent uten at du trenger å svette en dråpe.

På godfot med juletreet?

Juletrefoten kan skape både panikk og stygge scener før jul. Med smarte løsninger unngår du dette.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil