DinSide Én eller to enheter alkohol om dagen kan forebygge Alzheimers hos eldre, ifølge en studie som nylig ble presentert på The Alzheimers Association internasjonale konferanse i Wien. Men for mye alkohol kan føre til det stikk motsatte - altså demens.
Ingen fordeler hos kognitivt svekkede
Personer over 75 år som drikker moderate mengder med alkohol, har 40 prosent mindre sjanse for å utvikle demens i løpet av seks år enn avholdsmennesker, ifølge studien. Men hos personer som allerede har noe svekket helsetilstand, ser ikke alkohol ut til å ha noen fordeler. Tvert i mot kan det muligens gjøre skade.
- Vi er glade for å se at de fordelaktige effektene av moderat alkoholinntak hos middelaldrende mennesker også gjelder for de over 75 år, sier førsteforfatter dr. Kaycee M. Sink fra Wake Forest University School of Medicine i Winston-Salem i North Carolina til Reuters Health.
Ifølge Sink er den nye studien en av de største og lengste studiene av eldre mennesker som undersøker nettopp dette. Deltakerne er eldre enn de fleste som er blitt studert før, og forskerne så på effekten av alkoholinntak blant både funksjonsfriske mennesker og de som allerede hadde en svekket helsetilstand.
- Ikke bra for alle
Over 500 av 3069 deltakere utviklet demens i løpet av studieperioden. De som hadde normale kognitive evner og drakk moderate mengder alkohol så ut til å være beskyttet.
Personer med noe svekkede kognitive evner som hadde et høyt alkoholforbruk hadde dobbelt så stor risiko for å bli demente.
- Siden alle har ulike syke- og familiehistorier er ikke alkoholinntak nødvendigvis hensiktsmessig for alle som vil senke risikoen for å bli demente, understreker dr. Sink.
- Det vi derimot kan si, basert på denne studien, er at resultatene bekrefter at dagens veiledende anbefalinger for alkoholinntak også gjelder for eldre. Vi ser derfor ikke nødvendigvis et behov for at mennesker med normal helsetilstand skal slutte å drikke. så lenge de holder seg til moderate mengder.
I studien ble alkoholbruk klassifisert som ingenting, lavt, moderat eller høyt, basert på henholdsvis 0, 1-7, 7-14 og over 14 enheter i uka.
Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt.
Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:
Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger