(Foto: Faksimile fra Deturs nettsider)

(Foto: Faksimile fra Deturs nettsider)

KOMMENTAR:

- Jeg har aldri opplevd maken

Publisert: Lørdag 20. juni 2009 kl 17:07

Skremmende dårlig kundebehandling.


Dinside Tyrkia er varslet å bli den store charterfavoritten blant nordmenn i år. Og det er ikke uten grunn:

Tyrkia er et spennende land, proppfullt av historie, eldgamle bygninger, vakker og dramatisk natur og ikke minst ett av de mest spennende kjøkken du finner i denne delen av verden. I tillegg kan Tyrkia by på alt hva en norsk charterturist kan ønske seg av sol, varme og lange sandstrender.

Dessverre er det også et land som kan gi enkelte tilreisende svært uønskede og ulykkelige ferieminner. I en artikkel i Stavanger Aftenblad forteller en 22 år gammel stavangerkvinne om marerittet hun opplevde i Tyrkia. Jenta ble voldtatt av en bartender, men fikk ikke den hjelpen hun hadde trengt i ettertid. Den norske ambassadøren i Tyrkia, Cecilie Landsverk, beklager ifølge avisen måten turoperatøren Detur håndterte situasjonen på, og sier det utvilsomt har gjort hendelsen ekstra ille for den norske kvinnen.

Ambassaden melder om at rundt 20 norske kvinner er blitt rapportert voldtatt i Tyrkia de siste tre årene, men utelukker ikke at tallet kan være høyere. Ambassaden i Tyrkia holder opplysningsmøter med reiseselskapene hvert år, der voldtekt og oppfølging av slike tragiske hendelser blir tatt opp som tema. Derfor er det svært betenkelig at enkelte selskaper likevel ikke har oppfattet hvordan en skal opptre i vanskelige situasjoner.

Undertegnede med reisefølge opplevde selv at den tyrkiske drømmen ikke ble som forventet under en charterferie med Detur til Alanya. (Les Deturs respons på denne saken nederst i artikkelen.)

Ferien begynte fint: Hotellet var supert – vi fikk egen, stor takterrasse på toppen av hotellet. Været var på sitt beste og stranden noen steinkast unna var et nydelig utgangspunkt for en avslappende dag i sola.

Men, så skjedde det noe som skulle forandre opplevelsen:

Kort fortalt: To norske menn (undertegnede og reisefølge) kommer sent hjem etter en kveld på byen og er vitne til en tilsynelatende beruset hotellansatt slår ned en 16 år gammel jente på hotellet, rett foran øynene våre. Mannen stikker av, og vi prøver å hjelpe den stakkars jenta, som er gjest på hotellet.

Kim Jansson er journalist i DinSide.twitter.com/kimjan (Foto: Per Ervland)
Kim Jansson er journalist i DinSide.
twitter.com/kimjan
(Foto: Per Ervland)
Jeg tar opp telefonen og ringer Deturs nødnummer. Da kommer en annen, tilsynelatende beruset hotellansatt opp til meg og spør meg hva f**n jeg holder på med. Han står bare centimetre fra ansiktet mitt og utbasunerer at jeg ikke skal ringe til Detur, fordi det kollegaen hans hadde gjort var berettiget. I hans øyne skal jenta ha oppført seg usømmelig, og fortjener å bli slått (det hele ble formulert med kraftigere språkbruk enn det jeg gjengir her).

Jeg prøver å komme meg unna, men han følger etter meg. Når jeg først klarer å unnslippe og låse meg inn på hotellrommet, tar han tak i kameraten min, og krever at han sier hvor jeg befinner meg. Da bestemmer vi oss for å rømme hotellet og sette kursen mot Deturs hovedkontor, fem minutter unna med taxi.

Etter å ha ventet et par timer utenfor kontoret, fikk vi endelig snakke med en skandinavisk Detur-representant. Hun fniser av historien vår, og sier hun tviler på at den stemmer.

Hun snakker med hotellsjefen, som forøvrig ikke var til stede da hendelsen fant sted. Hotellsjefen sier verken hotellet eller Detur har noe med det som skjedde mellom mannen og jenta; akkurat det måtte de to finne ut av selv. Han sier også at vi lyver om å ha bli truet og forfulgt av den andre berusede hotellansatte.

Dette tror Detur-representanten på. Hun sier vi bare kan ta med koffertene våre å dra tilbake til hotellet, som om ingenting har skjedd.

- Ikke tale om, sier vi, og krever å bli flyttet til et nytt hotell. Etter flere runder med både henne og ledelsen kommer Detur fram til at de skal være så snille og la oss skifte hotell - mot at vi betaler 50 euro.

- Aldri i livet! Vi har betalt for hotell på forhånd, vi skal ikke betale ekstra når en hotellansatt gjør det utrygt for oss å bo på hotellet vi hadde forhåndsbestilt. Etter over seks timer på Detur-kontoret, får vi endelig tilbud om å få flytte til et annet hotell på andre siden av byen - denne gangen uten å betale noe ekstra.

På veien til hotellet presiserer damen fra Detur at vi aldri skulle brydd oss med at den 16 år gamle jenta ble slått ned, for da ville denne situasjonen vært unngått.

 (Foto: Per Ervland)
Dette er svaret på klagen vi sendte til Detur. Konvolutten er merket med bedriftens slagord "Rett valg, god ferie". Et slagord som ikke står helt i stil med opplevelsen til DinSides journalist. (Foto: Per Ervland)
Vel hjemme i Norge oppsøker vi Deturs kontor i Oslo, og forteller historien vår til en opprørt butikksjef.

- Jeg har aldri hørt noe liknende, sier hun, og starter etterforskning om hva som har skjedd.

To måneder senere får jeg brev i postkassen med følgende konklusjon: ”Slik vi ser det så har hotellet gjort det de skulle i denne situasjonen.”

De betviler at noen av de hotellansatte har vært beruset, fordi ”ingen av hotellets ansatte har lov til å nyte noe som helst alkohol i arbeidstiden”, og ”ingen ting fra vår rapport tilsier at denne personen skal ha vært overstadig beruset denne dagen eller andre dager”.

Ikke så mye å hente der altså. Eneste pluss i boken er at mannen som slo jenta ble sagt opp, på bakgrunn av vår klage.

Måten Detur taklet denne situasjonen på, både på stedet, og i etterkant, er i beste fall sterkt kritikkverdig:

  • En 16-åring blir slått ned på et av hotellene deres av en hotellansatt, og Detur mener de ikke har et ansvar å følge opp.
  • De velger å lytte til en hotellsjef som ikke var til stede under hendelsen, og fniser av historien vi forteller.
  • De lar den potensielt farlige voldsforbryteren fortsette å jobbe ved hotellet i mange uker etter hendelsen.
  • De nekter gang på gang for at en sterkt beruset hotellansatt skal ha jaktet på oss, etter at vi prøvde å ringe nødtelefonen til Detur.
  • I stedet for å løse dette på en ordenlig måte, og gi oss et nytt hotellrom med en gang, må vi diskutere med ledelsen i over seks timer for å få lov til å skifte hotell.


Enkelte pakkereiseselskaper har i flere år slitt med dårlig omdømme. Dette tok bransjen svært seriøst, og gjennom skjerpede rutiner klarte de å reise kjerringa. I fjor viste en rapport fra Statens institutt for forbruksforskning (Sifo) at pakkereisebransjen nå er den bransjen forbrukerne er mest fornøyde med. Derfor er det synd at enkelte aktører gjør valg som skader omdømmet til en bransje som ellers gjør sitt beste for å opptre skikkelig.

Svar fra Detur

Siden denne kommentaren går hardt ut mot Detur, har vi gitt reiseselskapet mulighet til å lese gjennom kommentaren og komme med tilbakemelding før publisering. Her er svaret fra Detur:



"Først og fremst vil jeg uttrykke medfølelse for de som blir rammet av inngripende hendelser som voldtekt og overfall, uansett om de er hjemme i Norge eller på ferie i utlandet. Uheldigvis skjer dette i en verden hvor mange lever for å søke nye opplevelser og nye impulser.

Detur har hatt flere hundre tusen fornøyde nordmenn på våre reiser, siden 1999. For inneværende års sesong viser kvalitetsmålinger at hele 80% av våre reisende vil anbefale våre reiser til andre og 74% vil reise med oss igjen! Vårt mål er hele tiden null misfornøyde kunder og har høyt fokus på kvalitetsoppnåelse. Det forekommer dessverre allikevel avvik utenfor vårt herredømme.

Når det gjelder din personlige sak, kan jeg ikke kommentere den i media. Den er tidligere besvart deg av mine kolleger.

Saken om stavangerkvinnen er feil gjengitt i media, og jeg kan heller ikke kommentere detaljer i denne enkeltsaken.

Det jeg kan si er at vi etter medieoppslaget har fått personlig mail fra ambassadøren, hvor hun uttrykker stor tilfredshet med vårt samarbeide og hvordan vi løste den konkrete saken. Noe hun også har fått bekreftet av den rammede.

Når uønskede hendelser allikevel oppstår, kan Detur bidra med kundeservice og medmenneskelig assistanse. Vi har ikke bakgrunn til å gå inn i voldssaker eller med objektiv juridisk kompetanse til dømme enkeltpersoners handlinger. Dette må politi og rettsapparat ta seg av. Vi gjør vårt beste ut fra forutsetningene! Våre samarbeidshoteller blir løpende evaluert, og blir suspendert fra vårt program dersom vi ser det nødvendig.

Detur har avganger fra 8 flyplasser i Norge, og fokuserer på å lage høykvalitets pakkereiser til lave priser for vår kunder!"

Med hilsen

Bjørn Arild Lybekk

Salgs- og markedsdirektør

tyrkia reise alkohol hotell charter natur norge par stavanger europa syden

DEL

Nye tester på Dinside

Peugeot 308 SW testet: Velkjørende plassmester

Peugeot er den overlegent mestselgende franske bilprodusent i Norge. 308 SW er en god grunn til at det kan fortsette.

Ja, vi er sjarmert

Vi tester smart-vannkoker.

21,5" iMac (2014) mot Dell Inspiron 23

Mac og Windows i alt-i-ett-duell.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil