Glatte veier er ikke akkurat det største problemet som møter deg når du kjører nedover Europa midt i juli, men veiene kan fort bli glatte i overført betydning hvis du ikke kjenner de lokale trafikkreglene.

Glatte veier er ikke akkurat det største problemet som møter deg når du kjører nedover Europa midt i juli, men veiene kan fort bli glatte i overført betydning hvis du ikke kjenner de lokale trafikkreglene.

Har du husket ekstra lyspærer?

Publisert: Fredag 5. juni 2009 kl 10:15

Trafikkreglene i Europa er ikke alltid like intuitive.


Dinside De fleste vet forhåpentligvis at hvis du skal kjøre bil i Storbritannia skal den befinne seg i venstre fil. Hvis noen mot formodning ikke vet det, kan du være sikker på at vedkommende finner ut av det ganske raskt.

Det er likevel ikke alle europeiske trafikkregler som er like åpenbare. Vi har trålet oss gjennom deler av det britiske firmaet The Automobile Association Limiteds (AA) oversikt over hva du bør passe på når du for eksempel reiser til Italia, Spania eller Tyrkia - og noe av det vi fant er ganske overraskende.

Bro, bro, brille

Hvis en beveger seg nedover kontinentet finnes det mange regler som er felles for de ulike landene. At en blir bøtelagt på stedet for trafikkforseelser er noe en må forvente de fleste steder, og skulle du av en eller annen grunn kjøre med mer enn 0.5 i promille vil du behandlet strengt uansett hvor du befinner deg.

Men hva hvis du kjører med briller og har glemt et reservepar? Det kan du faktisk også bli bøtelagt for!

Nedenfor finner du et lite utvalg mer eller mindre kuriøse trafikkregler fra utvalgte land. Først ut er kanskje det mest kuriøse av dem alle.

Les også: Blinklysbøllene irriterer mest

Spania

Denne forsåvidt forståelige, men likevel uvanlige regelen finner du i Spania. Har du et punkt i sertifikatet som sier at du skal kjøre med briller er det faktisk obligatorisk å ha med seg et reservepar i bilen mens du triller gjennom det spanske landskapet.
BRILLEFINT? Står det i sertifikatet ditt at du skal bruke briller når du kjører, du ha med deg et reservepar i enkelte europeiske land.

Du er også nødt til å ha med deg reservelyspærer til bilen, og nødvendig utstyr for å skifte ut eventuelle ødelagte pærer.

Bilføreren risikerer også bøter hvis du bare har med deg én varseltrekant. Det er riktignok ikke påbudt med mer enn én, men lokale myndigheter kan ifølge AA ilegge deg bøter hvis du bare framviser ett eksemplar.

Spanske myndigheter mener tydeligvis også at jo lenger du har hatt lappen, dess bedre blir du istand til å kjøre med promille. Har du hatt sertifikatet i over to år kan du kjøre med inntil 0,5 i promille uten å risikere strenge reaksjoner. Har du derimot hatt førerkortet i mindre enn to år, synker også promillegrensa til 0,3.

Mer spansk kuriosa finner du i enveiskjørte gater. Enkelte steder styres nemlig parkeringsplassen av hvilken dato det er. Parkerer du på en oddetalls-dato skal du parkere på den siden av vegen hvor også husene har oddetall. Tilsvarende skal du altså parkere på partallssiden av vegen hvis datoen inneholder et partall ...

Les også: Spania på sitt styggeste

Tyrkia

Har du tenkt å plassere den bilsyke niåringen i forsetet mens dere raser gjennom Tyrkia i leiebil?

Glem det. Det er forbudt for barn under ti år å sitte i det fremste passasjersetet. Baksetepassasjerene slipper derimot å ha på seg setebelte i tettbygde strøk, det er kun påbudt utenfor boligområder.

Det er også påbudt med brannslukningsapparat i bilen, og du skal ha med deg to varseltrekanter.

Frankrike

Heller ikke i Frankrike kan barn under ti år uten videre sitte i forsetet, så fremt det ikke finnes andre sitteplasser bak, eller så fremt sitteplassene ikke er okkupert av andre barn under ti år.

Pass deg også for rundkjøringer prydet med skiltene "Vous n'avez pas la priorité" eller "Cédez le passage". Der har nemlig trafikken i rundkjøringen forkjørsrett. Eksisterer det derimot ikke slike skilter, har trafikken som er på vei inn i rundkjøringen prioritet.

 (Foto: GOOGLE MAPS)
Det er kanskje ikke så rart at Frankrike har spesielle regler for rundkjøringer? (Foto: GOOGLE MAPS)

Danmark

Danske trafikkregler er i hovedsak ikke så veldig forskjellig fra norske, men de har ifølge AA valgt å ta ett spesielt hensyn som mange norske fotgjengere og syklister nok skulle ønske kunne vært innført også her til lands.

Som motorist har du nemlig et spesielt ansvar for å senke farten så mye som mulig ved spesielt fuktige kjøreforhold, slik at du unngår å påføre personer på for eksempel fortauet en ufrivillig dusj.

Kroatia

Dette landet er i ferd med å bli et relativt populært ferieland for nordmenn, men liberale trafikkregler kan de ikke uten videre sies å ha - spesielt hvis du er ung.

Er du for eksempel under 24 år og blir tatt med bare et snev av alkohol i kroppen, ligger du dårlig an. Kroatia praktiserer nemlig nulltoleranse for denne aldersgruppen, men er du derimot over 24 år kan du nyte den samme promillegrensa på 0.5 som de fleste andre europeiske land har.
UTVIDETE FULLMAKTER: Kroatisk politi kan beholde passet ditt til du har betalt boten.
UTVIDETE FULLMAKTER: Kroatisk politi kan beholde passet ditt til du har betalt boten.

Også på motorveien må ungdommen styre seg. De under 24 må alltid ligge 10 km/t under den ordinære fartsgrensa, så møter du et 100-skilt, men enda ikke har fyllt 22 år, skal du altså holde deg i 90.

Vær også obs på at politiet har utvidete myndigheter hvis du blir bøtelagt. Bota skal betales på et post- eller bankkontor innen åtte dager, og politiet kan faktisk beslaglegge passet ditt helt til du kan dokumentere at bota er betalt. Husk kvittering, med andre ord.

Tyskland

Også i landet som angivelig er mest kjent for synthmusikk, øl og lederhosen finnes det egne regler for de yngste. Er du under 21 eller har hatt lappen i mindre enn to år, er det også i Tyskland nullgrense for promille. Du mister likevel ikke lappen hvis måleren viser spor av bittesmå mengder alkohol, men får isteden en bot på 125 Euro (rundt 1100 kroner).

Befinner du deg på motorvei skal du ikke kjøre under 60 km/t, og ser du en skolebuss som er i ferd med å stanse ved en holdeplass er det forbudt å kjøre forbi.

Les også: Galskap på hjul

Og resten ...

Dette er altså bare noen av de mer eller mindre - for oss - uvanlige reglene som kan møte deg som bilist i Europa i sommer. Husk at uansett hvor rare reglene måtte virke, er det ditt ansvar å sette deg inn i hvilke regler som gjelder for hvilke land! Regn også med at utenlandsk politi har hørt de fleste unnskyldninger før, og at de kanskje ikke orker diskutere akkurat dine synspunkter en stekende het julidag midt i rushtida.

Hele lista med land finner du hos AA her.

bil kroatia alkohol barn tyrkia europa frankrike spania storbritannia tyskland transport bilferie The world ferie/turtips diverse

DEL

Nye tester på Dinside

Billigste nettbutikk for elektronikk

Vi har kåret Norges billigste nettbutikk!

Mercedes-AMG GT S: For en kjøretur!

Vi har kjørt den nye Mercedes-råtassen både på vei og bane.

Lenovo Yoga Tablet 2 Pro

Den innebygde projektoren fungerer overraskende bra.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil