Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
 (Foto: Colourbox.com)
(Foto: Colourbox.com)

Forlenger livet med 5 og 2,5 år

Moderate alkoholdrikkere lever lenger.

Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog
Spar 81 øre på hver liter bensin med en av Norges råeste avtaler.
 
Dette kredittkortet er blitt kåret til landets beste hele 8 ganger!
 
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
 
Annonse
Annonse

Mest populært nå:

Untitled 14

Bjarne Melgaard
Untitled 14

  • Galleripris:
    17 000,-
Se alle bilder
Annonse
DinSide Et halvt glass vin om dagen kan forlenge livet ditt med 5 år. Drikk øl, og du vil leve 2,5 år lenger.

Det antyder en ny nederlandsk studie publisert i Journal of Epidemiologi and Community Health, melder nyhets- og markedsdatabyrået Bloomberg.

Les også: Hvorfor drikker du?

Vindrikkere blir eldst

Forskerne fulgte 1373 menn i over 40 år og overvåket deres drikkevaner.

Resultatene viser at menn som inntok 20 gram alkohol daglig økte den forventede levealderen med omtrent 2,5 år sammenlignet med menn som ikke drakk i det hele tatt.

Deltakere som kun drakk vin – 20 gram alkohol tilsvarer et halvt glass med vin – doblet levetida og forlenget levealderen med 5 år.

Vondt i hodet? Finn ut hvor fyllesjuk du er her!

Beskytter hjertet

Et moderat alkoholinntak minsket faren for hjerte-karproblemer og reduserte den totale dødelighetsrisikoen.

Studien understøtter dermed tidligere forskning som har vist at alkohol senker sannsynligheten for hjertesykdom, muligens på grunn av at det øker nivåene av «sunt» kolesterol og senker faren for blodproppdannelse.

Ifølge forskerne var 70 prosent av all vinen deltakerne drakk av typen rødvin. Dette kan tyde på at et plantestoff i rødvin, kalt polyfenoler, har en gunstig effekt på hjertet, tror forskerne, men understreker at andre mulige forklaringer ikke kan utelukkes.

Ny forskning tyder imidlertid på at vin ikke bare er sunt - spesielt hvis du er kvinne.

Ta testen: Vet du dette om alkohol?
Les mer om:
Annonse

Diskutér denne artikkelen

Laster..
Annonse