DinSide Du tenker kanskje at vitaminer skal holde deg frisk som en fisk?
Ny forskning viser imidlertid noe helt annet: Risikoen for prostatakreft blir ikke redusert ved bruk av vitamin E, vitamin C eller selen som kosttilskudd, melder Tidsskrift for Den norske legeforening.
Et daglig tilskudd av vitamin C har ingen effekt på forekomsten av prostatakreft, ifølge den ene studien, der 4600 mannlige amerikanske leger ble fulgt i ti år.
konkluderte også med atHeller ikke tilskudd av selen alene, eller i kombinasjon med vitamin E, hadde noe effekt på forekomsten av prostatakreft. Det viser en annen studie blant hele 35 500 menn fra USA, Canada og Puerto Rico,
Tidligere studier har imidlertid vist at ulike komponenter i kosten kan påvirke risikoen for prostatakreft.
Flere forklaringer
- At dette ikke bekreftes i disse to studiene, har flere mulige forklaringer, sier forsker Anette Hjartåker ved avdeling for årsaks- og karsinogeneseforskning ved Kreftregisteret.
- Observasjonsstudier har en rekke metodologiske utfordringer som gjør det vanskelige å konkludere sikkert. På den annen side viser observasjonsstudiene effekten av det vi faktisk spiser, og ikke effekten av enkeltmolekyler. Per i dag er det ikke grunnlag for å anbefale kosttilskudd for å forebygge prostatakreft, sier Hjartåker.