(Foto: Knut Moberg)

(Foto: Knut Moberg)

TEST: Diesel med rally-takter

Publisert: Fredag 24. april 2009 kl 06:00

Subarus nyeste GTI-alternativ er dieseldrevet - men det gjør ikke noe!


Dinside Nye Subaru Impreza med dieselmotor er en bil å bli i godt humør av. Da vi så spesifikasjonene fikk vi ganske høye forventninger, og disse ble langt på vei innfridd.

Klart forbedret modell

Vi var ganske så godt fornøyd etter å ha testet standardutgaven av Impreza da den kom i helt ny utførelse i fjor. Deretter testet vi nye generasjon Impreza WRX. Vi skal ikke gå gjennom alle aspekter ved bilen generelt nå igjen men for å oppsummere satte vi pris på de forbedrede plassforholdene - til tross for at bilen var blitt litt kortere - og et fra nå av fullt ut akseptabelt komfortnivå. Vi likte derimot mindre de billig virkende materialene på dashbord og konsoll. Av mer dagligdagse minus i margen: Vi opplevde flere ganger å måtte gå ut av bilen for å smelle igjen bagasjelokket hardere. Slikt skaper unødige irritasjonsmomenter.

En "rett-på-sak-bil"

Impreza hadde oppnådd en ubenektelig status takket være sin rolle i rally-VM, men glorien har bleknet hen de siste årene. Den nye modellen har hos mange vekket til live gamle minner og merket er igjen blitt mer aktuelt hos en del entusiaster. Og heldigvis for disse har ikke Impreza tapt seg når det kommer til "no nonsense" kjøreglede, samtidig som den er blitt mer attraktiv også for småfamilier med behov for litt plass til helgeturene. Den er dessuten i klart mindre grad glorete og "flashy" - noe som for mange selvutnevnte "rettenkende" var ensbetydende med "harry"...

Fra 300.000 med diesel

I standardutførelse glir bilen lett inn i massen av moderne kompaktbiler, men i likhet med de foregående eksemplarene vi har testet var også denne i utførelsen D Sport Premium. Med bokserdiesel koster standardmodellen 300.000 kroner mens Sport Premium koster 330.000 kroner. Til sammenligning: En VW Golf 2.0 TDI 4Motion Highline (140 hk), koster 320.000. Imidlertid er disse to modellene typet såpass forskjellig at vi har vanskelig for å se at de vil konkurrere med hverandre i stor grad.

Tøffing

(Foto: Knut Moberg)
Designmessig er bilen unektelig tøff og sporty; den har en liten men markant frontspoiler, sideskjørt og diffuser under bakfangeren. Testbilen er i utgangspunktet lik 2.0R Sport, men har i tillegg et tøft utseende panser-scoop som skal tilføre ekstra luft til ladeluftkjøleren, i likhet med WRX-utgaven vi testet tidligere i vinter. Vi har foreløpig ikke fått klarhet i om dette er et spesifikt og reelt behov for boksermotoren eller om det er for utseendets og imagets skyld.

Vi vet altså nå at Impreza er en trivelig kompaktbil med gode egenskaper både kjøremessig og mer generelt. Så til hovedtemaet i denne testen: Dieselmotoren - eller rettere sagt hvordan Impreza er blitt med denne meget spesielle konstruksjonen - en diesel-bokser.

Diesel-kraftpakke

(Foto: Knut Moberg)
Motoren har vi tidligere kjørt både i Legacy, i Outback og i nye Forester, så Impreza er sistemann ut av Subaru-modellene med denne originale motoriseringen. Det dreier seg om en toliters bokser-firer som utvikler 150 hestekrefter ved relativt lave 3.600 omdreininger mens det solide dreiemomentet på 350 newtonmeter er tilgjengelig fra 1.800 til 2.400 omdreininger.

Kjapp

Etter en ørliten turboforsinkelse - som ikke er til sjenanse - sparker motoren i gang. Den drar imponerende kraftfullt fra ca. 1.500 omdreininger og leverer meget gode mellomakselerasjoner. Forbikjøringer tar den på strak arm. Selv sprinten fra 0 til 100 går raskt unna; 9.0 sekunder er oppgitt tall for sport-versjonen mens - snodig nok - tallet som er oppgitt for standardversjonen er 8,6 sekunder. Kort sagt leverer bilen ytelser som en klassisk GTI.

(Foto: Knut Moberg)
Selv om bokserdieselen vibrerer noe mindre enn en rekkemotor opplevde vi den som en til tider støyende motor før den ble varm og i lave hastigheter. Utover det var det den rene gledesmaskinen og den ble godt sekundert av en ganske tung men presis girkasse - sekstrinns manuell.

Finfin kjøreopplevelse

Dermed blir kjøreopplevelsen med Impreza diesel en overraskende underholdende; sportssetene som er standard holder føreren - og den eventuelle passasjeren foran - godt på plass mens bilen lystrer kommandoene kvikt og holder seg på veien, trygg og stabil, på både vinter- og sommerføre. Retningsendringene kommer kontant og som forventet og fremdrift i høyt tempo favoriseres av lavt tyngdepunkt, effektivt understell og velfungerende firehjulsdrift.

(Foto: Knut Moberg)
Og det fine er at tross det passe avstivede oppsettet er komforten fullt ut akseptabel. Bare lydnivået kunne vært noe bedre på en så pass nyutviklet bil, men her igjen har dieselversjonen totalt sett en fordel i og med sin lavfrekvente brumming ved jevn hastighet som lett lar seg glemme.

Vår mening

Denne bilen har ikke som hovedformål å konkurrere med kompaktklassens fornuftskjøp som VW Golf, Kia cee'd eller Peugeot 308. Det er for øvrig kun Golfen som leveres med firehjulsdrift blant disse, og også det er mer av en fornuftsløsning.

Konklusjon: Imprezaen er den hittil morsomste kjøreopplevelsen vi har hatt med dieselmotor i denne klassen. For den aktive bilfører må dette bli segmentets førstevalg

subaru impreza impreza subaru test

DEL

Nye tester på Dinside

Med Jeep Cherokee unngår du ryggebulkene

Den rykker i foten din om du holder på å krasje.

Ja, det virker!

Da holder baksten lenger.

TEST: Sony Bravia KDL-60W855B

Det er ikke mange år siden Sonys storhetstid så ut til å være over.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil