DinSide Spiser du kjøtt stekt ved høye temperaturer kan det øke risikoen for kreft i bukspyttkjertelen.
Det er konklusjonen i en studie gjennomført ved School of Public Health ved universitetet i Minnesota. Sterk varmebehandlig av kjøtt øker forekomsten av kreftfremkallende stoffer i maten, kommer det fram i en pressemelding.
Forskerne fulgte 62.581 personer gjennom ni år. De gransket 208 personer som hadde blitt rammet av kreft i bukspyttkjertelen nærmere, og fant ut at en fellesnevner var en forkjærlighet for godt stekt eller sterkt grillet kjøtt.
Det viste seg at personer med et høyt inntak av godt stekt kjøtt hadde 70 prosent høyere risiko for å bli rammet av kreft i bukspyttkjertelen, sammenlignet med de som spiste minst slikt kjøtt.