Gi oss privatlivet ditt så skal vi gi deg en mikroskopisk sjanse til å vinne en bil.

Gi oss privatlivet ditt så skal vi gi deg en mikroskopisk sjanse til å vinne en bil.

Fisker persondata på Facebook

Publisert: Lørdag 4. april 2009 kl 18:00

Facebook er infisert av annonsører som vil sende deg spam på mobil og e-post.


Dinside Facebook har nå 1,5 millioner nordmenn som medlemmer. Annonsører har også oppdaget nettstedet, ikke minst mulighetene man har til å velge alder, kjønn, bosted etc. på målgruppen.

Privaltlivets fred er ditt lodd

Mange av annonsørene på Facebook er imidlertid ikke ute etter å selge deg varer og tjenester, men å samle dine persondata. Disse vil så selges videre til andre, og du vil bli dynget ned med reklamemeldinger på mobiltelefonen og spam-meldinger på e-post.

Dette gjelder mange av annonsene hvor du kan vinne biler og ferier. For å få være med i loddtrekningen må du oppgi både navn, adresse, alder, kjønn, telefonnummer, mobilnummer og e-postadresse. Forsøker du å etterlate noen av disse feltene blanke, får du ikke delta i konkurransen.

Ekstremt populær Facebook-gruppe: Er du medlem?

Vi tar våre, danskene sine

Skjulte vilkår Denne lenken går til en konkurranse som påfører deg månedlig trekk på telefonregningen.
- Det er kanskje MM Medier du sikter til, sier seksjonssjef Frode Elton Haug hos Forbrukerombudet. - Det er et selskap vi har fått mange henvendelser om. De holder til i Danmark, og som følge av en helt ny avtale om arbeidsdeling mellom landene i EØS er det det danske Forbrugerombudsmanden som har denne saken nå.

Det har vært mange henvendelser om selskapet både i Norge, Danmark og Sverige, hvor det også opererer.

Får ikke stoppet mobiltjeneste

Skjult og kaudervelsk

Ved å fylle ut skjemaet gir du MM Media tillatelse til å sende deg reklame fra en liste av navngitte selskaper. I tillegg gir du også en blankofullmakt til at de kan markedsføre andre produktere og selskaper og også selge dine persondata videre til andre.

Dette vilkåret står ikke på samme side som konkurransen ligger på. Det er en heller unnselig lenke du må klikke på for å se dem. Spam-bransjen har også lagt seg til en helt særegen variant av norsk, tydeligvis direkte oversatt fra dansk eller svensk, kanskje etter først å ha blitt dårlig oversatt fra et tredje språk.

Noen eksempler:

Du kan maksimalt bli kontaktet av 6 partnere per telefon ut fra de opplysninger du har gitt i undersøkelsen. Her eksklusivt de partnere du selv måtte til velge. Ved deltagelse aksepter du, at hvis du vinner en premie, vil ditt navn og by bli offentliggjort, likesom MM Medier kan kreve å få lov til at ta bilder av overrekkelsen eller utbe seg kommentar om premiemottakelsen.


Så kommer reklamen

Det plinger Du har mottat en ny reklamemelding fra dine venner i Gaveregnsundersøkelsen.
Deltar du, må du nok regne med å få sms-reklame. Slik markedsføring er regulert i en avtale mellom Forbrukerombudet og teleoperatørene (slike som Telenor og Netcom). I disse retningslinjene står det at det ikke kan stilles som vilkår for å kjøpe noe at man må godta å motta reklame. Det står også at viktige vilkår, for eksempel at det dreier seg om et abonnement, må være lette å oppdage.

- I disse retningslinjene heter det at vilkårene skal være like synlige som innmeldingen, sier, sier seksjonssjef Haug. - De bør stå der du fyller inn personopplysninger.

Hemmelige familiegrupper på Facebook

Popupen som ble større

Inntil for noen dager siden var det en serie IQ-tester på Facebook som et nederlandsk selskap sto bak. Når du klikket på dem, var ingen som helst vilkår eller lenker til vilkår synlige i popupen som kom opp. Det viste seg at du måtte scrolle ned til bunnen av vinduet for å se dem, noe som ikke var naturlig da alt innhold forøvrig var inne i den synlige delen.

Hensikten er at folk skal gi fra seg mobilnummeret - som man må ha for å sende deg resultatet, heter det - uten at du skal ha sett vilkårene. Dermed er du abonnent og må betale hver måned til du melder deg av. Noen er medlemmer i årevis uten å vite det.

- Det er særlig et nederlandsk selskap, wixawin, vi har mottatt klager på når det gjelder dette, sier Haug. - Vi har vært i dialog med teleselskapene om dem, og det ser ut til at de nå har bedret sin markedsføring noe.

Den er bedret i den forstand at vilkårene nå er synlige når man åpner siden. Men de er stadig kryptiske og med liten skrift.

Better Business Bureau advarer

Det amerikanske Better Business Bureau har nylig sendt ut en advarsel mot annonser på Facebook og andre sosiale nettverkssteder. Disse viser seg ofte å inneholde vilkår forbrukeren ikke er blitt informert om, eller som er godt skjult på sidene. Det selges også helsekostprodukter med dårlig dokumentert effekt.

DEL

Nye tester på Dinside

Kan den fange det norske folk?

Renault Captur er en stor suksess i Europa, så hvorfor ikke i Norge?

TEST: Samsungs 78-tommer UE78HU8500

Samsungs toppmodell ser kanskje ikke så stor ut i butikken, men i din egen stue kan den gjøre deg solbrent.

Prøvekjørt VW Passat

Du kan rett og slett ikke kjøpe en ny familiebil uten å vurdere nye VW Passat.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil