Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
skål for helsa
(Foto: Colourbox)

Skål for helsa

6 gode grunner til at du bør unne deg et glass vin eller to - hver dag.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog
Komplett.no
Norges Største Nettbutikk!
Dette kredittkortet er blitt kåret til landets beste hele 8 ganger!
 
Du tror det kanskje ikke før du får se det - men det er helt sant.
 
Annonse
Annonse
Annonse
 
Annonse
Annonse
DinSide Overdreven alkoholbruk, fyll og fanteri har aldri noe godt for seg. Imidlertid er det mye som tyder på at et moderat inntak av vin, fortrinnsvis rødvin, kan ha flere fine helseeffekter.

Les også: Helsegrunner til å drikke øl

Et moderat inntak betyr ett til to glass vin om dagen.

Bra for vekten

Undersøkelser har vist at de som drikker en moderat mengde vin daglig har en lavere BMI enn de som ikke drikker vin, og de som drikker mye vin daglig.

Folk med moderat vininntak har også smalere midjer og mindre magefett enn de som drikker sprit.

Bra for immunforsvaret

I en italiensk studie kom det fram at de som drikker et glass vin daglig, fortrinnsvis rødvin, reduserer risikoen for å bli infisert av den farlige magebakterien helicobacter pylori, som forårsaker magesår og magekreft.

Et halvt glass vin kan også beskytte deg mot matforgiftning dersom måltidet inneholder for eksempel salmonellabakterier.

Bra for eggstokkene

Australske forskere har avdekket at et glass vin om dagen kan redusere risikoen for eggstokkreft med så mye som 50 prosent.

En tidligere studie fra Hawaii har lignende funn. Ekspertene tror det er antioksidantene i vinen som har den positive effekten. I et forsøk ved universitetet i Michigan i USA viste det seg ifølge helsenettstedet Health at en blanding med rødvin faktisk bidro til å drepe eggstokkreft-celler i et prøverør.

Bra for hodet

De fleste vet at for mye vin kan gi hodepine. Imidlertid viser flere studier at vi også kan skjerpe hodet. Et forsøk gjort ved University of Arizona School of Medicine i USA antyder at et jevnlig moderat inntak av vin kan forbedre hukommelsen.

Da forskerne gjorde hukommelsestester på kvinner i 70-årene, scoret de som tok et glass vin daglig mye bedre enn de som drakk mindre, eller ikke i det hele tatt.

Vin kan bidra til å hindre blodpropp og betennelse i blodkarene; begge disse tilstandene er knyttet til hjertesykdom og mental forverring. Videre ser vin ut til å bidra til økning av det gode kolesterolet i blodet.

Bra for beinbygningen

Kvinner med et moderat alkoholinntak ser ut til å ha bedre beinmassetetthet enn andre kvinner, viser forskning. Årsaken er trolig at alkohol øker østrogennivået i kroppen. Dette hormonet bidrar til bedre beinbygning.

Bra for blodsukkeret

Kvinner som i forkant av overgangsalderen drikker ett til to glass vin daglig har lavere risiko enn andre for å utvikle diabetes type 2, viser en studie gjort ved Harvard Medical School i USA.
Les mer om:
Annonse

Ja, du leste riktig

Laster..
Annonse
RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil