TEST: Tøffere sportskupé fra Volkswagen

Publisert: Onsdag 11. februar 2009 kl 06:00

Scirocco er en tøff liten sportskupé. Vi har prøvd det sterkeste motoralternativet.


Dinside Sent i fjor høst testet vi Volkswagen Scirocco på norske veier for første gang. Da kjørte vi det mellomste motoralternativet, en 1,4-liters turbokompressormotor med 160 hestekrefter. Nå har vi tatt for oss storebror, med en 2,0-liter med 200 hestekrefter. Er den verdt de ekstra pengene?

Priser

Den mellomsterke versjonen med 160 hester koster fra 319.000 kroner. Dagens testbil starter på 404.000 kroner. Vi snakker altså om et ganske solid prispåslag for de ekstra hestene, nærmere bestemt 85.000 kroner. Legger du til dobbelkløtsjkassen DSG som vår testbil hadde, stiger startprisen til 419.000 kroner. Billigste Scirocco koster forøvrig fra 282.000 kroner og har da en 1,4-liters turbomotor med 122 hestekrefter, en motor vi ved flere anledninger har skrytt mye av også i langt større biler enn denne.

GTI-motor

Men så tilbake til den største motoren. De mest interesserte av dere har kanskje fått med dere at dette er samme motor som satt i nylig utgåtte Golf GTI, samt en hel haug med andre biler. Den kjennetegnes ved et høyt dreiemoment, kjapp respons og et forholdsvis lavt forbruk, selv om Volkswagens mindre turbomotorer nå begynner å klare seg med en god del mindre bensin.

Blandet kjøring skal gå unna på 0,76 liter per mil. Det tilsvarer et CO2-utslipp på 179 gram per kilometer. Disse tallene gjelder både for manuelt gir og med DSG, som vår testbil hadde. Tatt i betraktning den relativt høye effekten, er ikke dette så ille, spesielt for den automatiske girkassen.

Sterk og fleksibel

Når det gjelder ytelser er de 200 hestekreftene kombinert med et dreiemoment på 280 newtonmeter hele veien mellom 1.750 og 5.000 omdreininger i minuttet. Dette gjør motoren svært fleksibel og lett anvendelig. Med seks gir til rådighet har man til en hver tid mange disponible alternativer å velge blant. 0-100 går på 7,1 sekunder, og toppfarten ligger på 233 kilometer i timen.

Så til opplevelsen i praksis, for tall kan ikke si alt. Lydbildet fra motoren og eksosanlegget forteller allerede fra starten at dette er en bil med sportslige ambisjoner, noe som understrekes av den litt harde gangen over skarpe ujevnheter. DSG-kassen velger lave turtall under vanlig kjøring, men skifter likevel lynraskt gir og akselerasjonen avbrytes aldri av endringer i utvekslingen.

Kan gires manuelt

At DSG-kassen kjører på lave turtall gjør ingenting. For det første fordi motoren trives der og er sterk helt fra bunn, og for det andre fordi du enten kan sette kassen i et mer aggressivt sportsprogram eller overta styringen selv, enten gjennom girspaken eller med hendlene på rattet.

Oppover i mellomregisteret er motoren meget sterk, men sitt sanne jeg viser den ikke før du lar den jobbe også litt lengre opp. Dette er en motor med et svært bredt register. Ved maksimal utnytting er den meget sprek og du har krefter i overflod, uten at den virkelig evner å gi den ekstra forbauselsen over hvor fort det går. Scirocco 2.0 TSI går fort, men ikke fortere enn man skulle tro ut i fra dataene.


Ikke voldsom forskjell

Vi har allerede nevnt lydbildet og kombinert med en forholdsvis god gassrespons og den superraske girkassen, blir kjøreopplevelsen inspirerende hva gjelder drivlinjen. Men det samme er tilfellet med den mellomste motoren med 160 hester, og vi har ved et par anledninger fått prøve dem direkte mot hverandre og lot oss overraske over hvor liten forskjellen tross alt er. Også 160-hestersversjonen kan fås med DSG, men da den nye syvtrinnskassen. 0-100 går da på 8,0 sekunder.

Presise kjøreegenskaper

Kjøreegenskapene er stort sett de samme uansett hvilken motor du velger. Men det er like greit, for vi har ikke så veldig mye å utsette på Scirocco på dette området. Opptredenen er konsekvent, sikker og ganske sportslig. Takket være sportsunderstellet er det lite krengning å spore. Tvert i mot holder Scirocco seg svært stabilt og godt plantet mot bakken. Sammenlignet med nye Golf er den vesentlig stivere i oppsettet. Balansen er mildt understyrt med en hekk som kommer ved provokasjon, men heller ikke så mye før. Styringen er presis, rask og ganske følsom. Det hele er effektivt, trygt og forutsigbart. Skulle vi ønsket oss noe mer på kjøregledefronten, var det litt mer involvering av føreren gjennom styring og chassis som med sitt stive og mildt understyrte oppsett kunne vært noe mer levende. Men bevares, her snakker vi nyanser og Scirocco kommer meget godt ut av denne delen av testen.

Sitter lavt

Kjørestillingen er god og man sitter lavt og godt. Sportssetene holder deg fint på plass både på langturer og når veien er svingete og humøret godt. Ellers er kvalitetsinntrykket i godt, i typisk Volkswagen-stil. Sammenlignet med den nye Golfen virker Sciroco imidlertid noe eldre, noe den jo også er. Interiøret er så godt som identisk med det du finner i kupékabrioleten Eos, og ikke oppdatert på lik linje med det i nye Golf.

Med det samme vi er inne på Golf, som jo Scirocco i stor grad bygger på, bør det også nevnes at plassforholdene naturligvis er noe dårligere, spesielt i baksetet, men også i bagasjeromsavdelingen. Mer om dette kan du lese i vår forrige test.

Konkurrenter

Hvordan klarer så Scirocco seg mot konkurrentene? I vår første test konkluderte vi med at denne bilen var vår favoritt i denne nisjen. Hvordan blir det når vi går opp i motorstørrelse? Tre-fire konkurrenter peker seg ut i første omgang, nemlig BMW 1-serie, og da fortrinnsvis kupéutgaven, Volvo C30 T5, Mini Cooper S Clubman og Opel Astra GTC.

Opel og Volvo hektes av

Enkelte av disse bilene havner litt på siden ettersom motoralternativene ikke samsvarer helt. C30 T5 blir eksempelvis alt for dyr i forhold til denne bilen, og klarer ikke å forsvare den store prisforskjellen. Noe av det samme gjelder Opel Astra GTC OPC som riktignok har hele 240 hester. 1,6-literen med 180 hester er nok et langt bedre valg, men denne konkurrerer først og fremst mot den svakere Scirocco-utgaven. Da kommer den aldrende bilen til kort mot nye Scirocco på de fleste områder.

BMW for dyr

BMW må i denne sammenheng opp på 125i for å holde følge med dagens testbil. Da har den 218 hestekrefter og koster 515.000 kroner, altså omtrent 100.000 kroner ekstra, før ekstrautstyret skal plusses på. Denne bilen blir dermed forbeholdt de ivrigste.

Mini spennende outsider

Mini Cooper S Clubman tilhører strengt tatt ikke denne nisjen, men er på mange måter likevel den mest truende konkurrenten. Med 175 hester er den nesten like rask og en god del billigere med en startpris på 333.000 kroner. Bagasjerommet er mindre enn i Scirocco, men som forlenget Clubman-utgave, er ikke bakseteplassen så verst. Denne bilen tilbyr enda litt mer kjøreglede enn Scirocco, har god kvalitetsfølelse, grei komfort og en svært gjerrig motor. På mange måter er altså dette et bedre valg enn Scirocco 2.0 TSI, selv om de strengt tatt ikke er direkte konkurrenter.

Golf GTI til våren

Golf kan også nevnes, men den er foreløpig ikke tilgjengelig som GTI-utgave. Den kommer imidlertid til våren og det blir spennende å se hvordan denne blir i forhold til Scirocco. GTI får en enda litt sterkere utgave av 2.0-litersturboen.

Gå for mindre motor

Alt i alt gjør Scirocco som ventet en god figur, også med denne motoren. Men samtidig lar vi oss ikke overbevise om at dette er den rette motoren for Scirocco når man tar i betraktning det kraftige prispåslaget den medfører her til lands. I land uten effekt- og CO2-avgifter fortoner nok ting seg annerledes. Her gjør man klokeste i å velge en av de mindre motorene.

Vi har også kjørt Scirocco på bane.

volkswagen scirocco scirocco volkswagen test

DEL

Nye tester på Dinside

Testet: Porsche Cayenne S E-Hybrid

416 hestekrefter til rett over 211-hesters pris.

Samsung Galaxy Note 4

Står den etterlengtede toppmodellen til forventningene?

Nye Opel Corsa overrasket oss

Nye Opel Corsa byr på mye utstyr og hyggelige priser.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil