Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
 (Foto: colourbox.com)
(Foto: colourbox.com)

Helsegrunner til å drikke øl

Øl er ikke så ille som du kanskje trodde.

Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
 

Mest populært nå:

Kattevask

Tone Flesche
Kattevask

  • Galleripris:
    2 200,-
Se alle bilder
Annonse
DinSide Det er ikke bare vin som er godt for helsa. Et moderat inntak av øl er faktisk like bra, ifølge kostholdsmagasinet EatingWell.com.

En rekke studier viser at øl faktisk ikke bare er søl.

Les også: Hva blir du tjukkest av? Juice eller øl?


Senker faren for hjerte-karsykdom

Forskning tyder på at alkohol i seg selv kan minske risikoen for hjerte-karsykdom.

Og siden du får promille av å drikke øl kan du regne med at øl også har denne helsegunstige effekten.

Les også: Gladnyhet for ølelskere


Reduserer plager i overgangsalderen

Forskere ved tsjekkiske Research Institute of Brewing and Malting i Praha har funnet opp et nytt, alkoholfritt øl som kan redusere hetetokter hos kvinner i overgangsalderen.

En vanlig ingrediens i øl, humle, har nemlig et lavt innhold av fytoøstrogener – plantestoffer som blant annet finnes i soya.

De tsjekkiske forskerne har tatt i bruk ny teknologi for å øke konsentrasjonene av dette i øl. Menopausebrygget inneholder hele ti ganger så mye fytoøstrogener enn enkelte lagertyper.

Les også: Behandling av overgangsalderen


Hindrer kreftutvikling

En studie ved Oregon State University viser at xanthohumol, en spesiell antioksidanttype som finnes i humle, kan forhindre vekst av prostatakreft.

Nedtur: Du må drikke hele 17 øl for å få i deg en tilsvarende mengde antioksidanter som i undersøkelsen.

Opptur: Funnene kan føre til at et humlebasert legemiddel mot krefttypen utvikles.

Les også: Slik forebygger du kreft


Mildner betennelser

En østerriksk undersøkelse tyder på at en annen type antioksidanter i humle, humuloner, kan mildne kroniske betennelser som skyldes et overaktivt immunforsvar.

I løpet av de sisteårene har forskere blant annet linket slike betennelser til en rekke sykdommer, som Alzheimer, leddgikt og hjerte-karsykdommer.

Alt om de sunne antioksidantene


Styrker skjelettet

Forskere ved Tufts University har funnet ut at folk som drikker en øl eller to hver dag har økt beinmineraltetthet enn de som ikke inntar øl. For lav beinmineraltetthet kan blant annet føre til beinskjørhet.

Forskerne tror øl har en gunstig effekt på skjelettet takket være silisium, et mineral som finnes i øl.

Les også: Superkur mot benskjørhet
Les mer om:
Annonse

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt.

Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

Mer om vilkårene her

Annonse

Mest populære nå:

Se alle bilder

Runi Langum

Lilje
Lilje
  • Galleripris:
    3 600,-

Damien Hirst

For the Love of God
For the Love of God
  • Galleripris:
    45 000,-

Nico Widerberg

Samstemt
Samstemt
  • Galleripris:
    4 700,-