ds-gs-sokknapp
ds-gs-gslogo
-
Seher
-
ITavisen
-
Digi
-
Dingz
Dietter fri for karbohydrater er ikke heldig for kvinners hukommelse. (Foto: Colourbox.com)
Dietter fri for karbohydrater er ikke heldig for kvinners hukommelse. (Foto: Colourbox.com)

Diett gir hukommelsestap

Kan være farlig for kvinner å kutte ut karbohydrater, viser ny studie.

DinSide Kvinner som dropper å spise karbohydrater står i fare for å miste hukommelsen. Det er konklusjonen etter en ny amerikanske studie, melder Mail Online.

Les også: Derfor bør du spise karbo-mat

Visst kan det hjelpe på vekten å kutte karbohydratene, men ifølge den nye studien kan det altså gå hardt ut over hukommelsen. Av kvinnene som deltok var det tydelig at de som avsto fra å spise matvarer som pasta, brød og poteter, gjorde det dårligst på de mentale testene.

Endringer etter én uke

Karbohydrater er en viktig kilde til energi for hjernen, og ifølge forskerne bak studien tar det ikke mer enn en uke med en lav- eller ikke- karbo- diett før de mentale prestasjonene får seg en kraftig knekk.

- Studien viser at maten du spiser kan ha en umiddelbar virkning på dine kognitive funksjoner. De populære diettene som inneholder lite eller ingen karbohydrater innehar størst potensiale for negativ påvirkning av tankevirksomhet og kognitiv atferd, sier Dr. Holly Taylor ved Tufts University i Boston, som har ledet studien, til Mail Online.

Les også: Dette dreper hukommelsen

Den mest kjente og populære av disse lav-karbo diettene er den såkalte Atkins-dietten, som forbyr karbohydrater fra mel, sukker og poteter. Fett og proteiner er tillatt, mens enkelte typer frukt og grønnsaker er bannlyst.

I studien undersøkte forskerne hvilken effekt en lav-karbo diett ville ha på hjernen blant 19 kvinner i alderen 22 til 55 år. Deltakerne ble delt i to grupper, hvorav den ene ble satt på en lav-kalori diett mens den andre ble satt på en lav-karbo diett.

Hjernecellene lammes

Etter én uke kunne forskerne konstatere at kvinnene som gikk på lav-karbo dietten gjorde det langt dårligere på mentale tester enn gruppen som gikk på lav-kalori dietten. Kvinnene ble hovedsakelig testet for sitt langtids- og korttidsminne.

Les også: De sykeste slankekurene

Forskerne mener at forklaringen ligger i at blodsukkeret blir for lavt, og at hjernecellene dermed blir sultefôret på glukose, som er drivstoffet for at de skal kunne fungere.

- Selv om denne studien bare har fulgt deltakerne over en tre ukers periode, mener vi å ha belegg for å påstå at denne diett-typen påvirker mer enn vekten. Hjernen trenger glukose for å få energi, og lav-karbo dietter kan spille en avgjørende rolle når det gjelder læring, hukommelse og tankevirksomhet, understreker Dr. Taylor.
 
annonse
Del saken: Del saken pa Facebook Del saken pa Nettby Tips en venn om denne saken Skriv ut denne saken
annonse
Skaff deg hjelp:
Få gratis anbud på: Se alle mulighetene
Levert av Tjenestetorget
les også
annonse
ds-gs-sokknapp

Nøkkelord:   mail online   dietter og kostråd   kvinnehelse   vekt

x
x

Enten

Logg deg på

Send inn knapp
 Husk meg 

Er du ikke registrert?


Eller

Ønsker du å skrive uten å logge på, ber vi deg fylle ut sikkerhetssjekken:

Send inn knapp
x
Registrer deg som bruker på DinSide.no
Skjermnavn:
Passord:
E-postadresse:
Registrer deg som bruker knapp ( glem det )
(vi vil ikke oppgi eller dele ut e-postadressen din)

Diskutér denne artikkelen

Button for add comment
Vis alle svar Endre rekkefølgen
Laster data..
Laster debatt, vennligst vent..

Diskutér denne artikkelen

Innleggstittel
knapp for å registrere innlegg
Du er ikke logget på. Logg på
Pålogget som    Logg ut

Lyst til å diskutere noe annet?

Still spørsmål, gi og få svar, diskuter spenstige tema og bli kjent med andre debattanter i
DinSides forum

Avbryt [ x ]

Svar på innlegg

Innleggstittel
knapp for å registrere innlegg
Du er ikke logget på. Logg på
Pålogget som    Logg ut
annonser
Nettkatalogen.no
Telefon- og
bedriftskatalog
Komplett.no
Norges Største Nettbutikk!
 
 
MinRadio: Hør på radio her
RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Helse  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig
Teller