DinSide Selv lang tid etter fyllekula, kan du ha forhøyet sjanse for å få slag. Dette er uavhengig av dine alkoholvaner ellers, om du drikker mye eller lite til daglig, har ingen innvirkning. Dette viser en finsk studie publisert i det medisinske tidsskriftet Stroke, ifølge Reuters og msnbc.com
Forskere har visst at, mens moderat alkoholkonsum kan senke risikoen for hjertesykdom, så kan et jevnlig høyt alkoholforbruk ha motsatt effekt. Men sammenhengen mellom fyllekuler og risiko for slag, har vært uviss.
56 prosent større slagrisiko
Den finske studien viste at de som sa de noen ganger hadde drukket seg fulle, hadde større risiko for å få slag, enn de som sa de aldri hadde drukket over evne.
Sammenliknet med de som sa de aldri hadde drukket seg fulle, hadde de som innrømte fyllekuler hele 56 prosent større sjanse til å bli rammet av et iskemisk slag i løpet av de ti årene som studien pågikk. Denne typen slag forårsakes av en blodpropp i årene til hjernen, og står for en stor overvekt av slagtilfellene, ifølge Reuters.
De som i løpet av livet rapporterte om fyllekuler, hadde også 39 prosent større sjanse for å oppleve andre former for slag.
Tidligere forskning har relatert fyllekuler til en større risiko for dødelig hjertesykdom, uavhengig av personens øvrige alkoholinntak. De ferske resultatene fra den finske studien indikerer nå at dette også er tilfellet for slagrisikoen.
15.965 finner mellom 25 og 64 år deltok i studien. En fyllekule ble definert som å ha seks eller flere drinker ved en sesjon for menn, og og fire eller flere drinker for kvinner.