Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?

TEST: Subaru Forester endelig med dieselmotor

En av de mest interessante folkeSUVene er nå endelig tilgjengelig med dieselmotor. Det gjør den langt bedre.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

DinSide Forester kom i ny utgave i sommer, men var da bare tilgjengelig med en 2,0-liters bensinmotor. Den gammeldagse firetrinnsautomaten som satt i vår testbil var med på å dra ned inntrykket av en ellers fin bil. Også motoren manglet litt kraft. Nå er Subarus nye, fine bokserdiesel her. Og den gir Forester en helt ny dimensjon.

Billigere

Gledelig er det også at prisen har sunket. Forester 2.0D Comfort begynner på 355.000 kroner. Det er en lav startpris. Litt mer velutstyrte Classic koster deg 370.000 og toppmodellen Premium med svært mye utstyr tapper 400.000 kroner fra kontoen din. Dette er om lag 20.000 kroner mindre enn bensin/automat-varianten og gunstig sammenlignet med de viktigste konkurrentene.

Sterk motor

TEST: Subaru Forester endelig med dieselmotor
Store bilder av Subaru Forester 2.0D
Vi går rett på motoren, for det er jo den som er mest interessant i denne sammenheng. 2,0-literen har imponert oss tidligere i både Legacy og Outback. Her i Forester imponerer den vel så mye. Selvsagt blir ytelsene noe dårligere, ettersom Forester er en tyngre bil. Men 147 hestekrefter, 3 mindre enn i Legacy og Outback grunnet et annet partikkelfilter, og 350 newtonmeter er mer enn nok også til denne bilen.

0-100 går på 10,4 sekunder. Det er omtrent som konkurrentene. Grunnen til at motoren imponerer like mye som i Legacy og Outback, skyldes to ting. For det første opplevde vi den som hakket mer stillegående og for det andre er den ikke like lett å kvele, noe som er et problem i søskenmodellene. Dette skyldes i stort grad at førstegiret er merkbart lavere. Det i sin tur betyr at lavgir ikke er tilgjengelig på nye Forester diesel.

Dieselbokseren går mykt og har en annerledes og i våre ører noe penere lyd enn vanlige rekkefirere. Turtallsregisteret er imidlertid ikke overdrevent. Spesielt på høye turtall har boksermotoren relativt lite å bidra med, noe som også reflekteres av at toppeffekten ligger på lave 3.600 omdreininger.

Ny girkasse

Den manuelle girkassen er for øvrig helt ny og har seks trinn, ett mer enn i Legacy og Outback. Presisjonen er god, men den er litt vel tungjobbet, spesielt når bilen er kald. Automatgir er ikke tilgjengelig til dieselmotoren.

Forbruket ligger for øvrig på 0,59 (0,58 for Comfort-modellen) liter per mil med et tilhørende CO2-utslipp på 170 gram (167 for Comfort).

Terrengdugelig

Vi har kjørt bilen både i en terrengløype, på en vanlig bane og selvsagt på ordinære veier av ulik karakter. Under alle forhold imponerte Forester. Terrengkjøring var ikke av den aller mest ekstreme sorten, men dersom hytteveien din er verre enn dette, kan man med rimelig stor sikkerhet slå fast at du ikke har lov til å kjøre der. Fremkommeligheten i denne bilen er altså mer en god nok, og bedre enn i mange av konkurrentene.

Dét skyldes høy bakkeklaring, 215 millimeter, lang fjæringsvei og ikke minst et svært bra firehjulsdriftsystem med lik fordeling av kreftene til frem- og bakhjul og differensialbrems i midten. At den i likhet med de aller fleste folkeSUVer mangler lavgir, er ikke særlig plagsomt grunnet det lave førstegiret. Det er eksempelvis mye lettere å kjøre denne bilen utenfor veien enn Outback nettopp på grunn av dette.

Gode kjøreegenskaper

På asfaltbane avslører Forester også overraskende gode kjøreegenskaper. Overraskende fordi bilen virker såpass myk og høy i lavere hastigheter. Selv om det krenger en god del, er balansen fin for klassen. Det betyr lite understyring. En liten tendens til bakhjulsskrens vil du merke dersom du går brått av gassen i en sving, men dette skjer ikke dramatisk fort og ESP-systemet henter deg uansett inn igjen.

Komfortabel

Det er kanskje likevel på vanlige veier at Forester er best. Den myke fjæring gir meget god rullekomfort og støynivået er lavt, i det minste på piggfrie vinterdekk. I tillegg er styringen brukbart følsom og relativt kjapp og den gode balansen merkes også på landeveien.

Selv om Forester er god på kjøreegenskaper, gir den ikke den samme kompakte følelsen som eksempelvis den mindre og sportsligere Volkswagen Tiguan. Ei heller sammenlignet med lavere Legacy og Outback når Forester helt opp, men det er heller ikke å forvente med tanke på høyden.

Andre egenskaper

Forester er altså en fin folkeSUV kjøremessig, både når det gjelder komfort og kjøreglede. I tillegg er fremkommeligheten imponerende. Vi tar en kjapp oppsummering av andre egenskaper også før vi sammenligner med konkurrentene.

Innvendig er Forester ganske romslig, og baksetet er større enn i de minste bilene i dette segmentet. Bagasjerommet er brukbart, og har reservehjul under gulvet. Tiguan er noe større helt bakerst til tross for kortere lengde, men har da ikke reservehjul. Førermiljøet er trivelig nok, men preges også av ganske billige materialer. Her deles mye med lillebror Impreza. Legacy og Outback er vesentlig mer påkostede her. Forester er altså ikke den bilen i klassen som gir deg den høyeste kvalitetsopplevelsen i interiøret.

Velutstyrt

Vi kjørte topputgaven Premium som kan skilte med utstyr som skinninteriør, navigasjon, elektrisk førersetejustering, stort stereoanlegg, elektrisk soltak, nøkkelløs adgang og start, xenonlys (nærlys) og 17-tommers aluminiumsfelger. Det eneste man savner her er regn- og parkeringssensorer. Til gjengjeld er Forester rimelig oversiktlig.

Også Classic-utaven til 370.000 har en god del utstyr. De største manglene i forhold til Premium er fraværet av navigasjon, skinninteriør og soltak. Heller ikke grunnutgaven Comfort er helt ribbet, men den mangler xenonlys, takrails, spoiler på bakluken og har i tillegg et enklere stereoanlegg og 16-tommers aluminiumsfelger. Fartsholder er standard på alle dieselutgaver.

Mot Volkswagen Tiguan

Alt i alt betyr dette at Forester har et godt forhold mellom pris og utstyr i forhold til konkurrentene. Kombinert med gode egenskaper gjør dette at Forester blander seg helt inn i klassetoppen. Sammenlignet med vår favoritt Volkswagen Tiguan har den en fordel i totalkomfort. I tillegg har den litt høyere bakkeklaring og et noe romsligere baksete. At prisen fort blir 15-20.000 kroner lavere, betyr også en del for mange.

Tiguan på sin side har et mer eksklusivt interiør og gir en mer kompakt kjøreopplevelse. I tillegg kjennetegnes den ved få virkelige svakheter. Viktigst av alt er kanskje muligheten til å bestille Tiguan med diesel og automatgir. Hvilken man velger av disse blir litt smak og behag, men Forester forsvarer seg likevel meget godt, ikke minst prisen tatt i betraktning. For deg som er ute etter en praktisk, robust og forholdsvis ukomplisert familiefrakter, vil vi si at Forester er et hakket bedre kjøp, men altså vel og merke bare med manuelt gir. Hvis du vil ha automatgir og mye plass, er Nissan X-trail også et godt alternativ.

Mot Misubishi Outlander

På mange måter er kanskje Mitsubishi Outlander en mer direkte konkurrent. I denne duellen foretrekker vi Forester så lenge du ikke har behov for syv seter slik Outlander kan tilby. Dette er på grunn av motor, firehjulsdrift og forhold mellom pris og utstyr.

Flere konkurrenter kan også nevnes, men disse er de vi vurderer som mest aktuelle. Sjekk for øvrig vårt testarkiv for vurdering av andre konkurrenter. Dersom du ikke på død og liv må ha SUV, anbefaler vi dessuten å se på Subaru Outback som gjør mye av det samme som Forester, pluss en del ekstra.

Konklusjon

Alt i alt imponerer nye Subaru Forester diesel. Den er enklere og mindre pretensiøs i stilen enn enkelte av konkurrentene, men tilbyr gode kjøreegenskaper, bra komfort, en fin motor og et solid firehjulsdriftsystem. Dieselmodellen er uten tvil å foretrekke fremfor bensinvarianten

  • Store bilder ser du her.
  • Les mer om:

    Diskutér dette temaet

    Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt, og den stenger automatisk 14 dager etter publiseringsdato.

    Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

    • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
    • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

    Mer om vilkårene her

    Mest populære nå:

    Se alle bilder

    Nico Widerberg

    Familie
    Familie
    • Galleripris:
      6 500,-

    Nico Widerberg

    Samstemt
    Samstemt
    • Galleripris:
      4 700,-

    Odd Nerdrum

    Ettårsdagen
    Ettårsdagen
    • Galleripris:
      20 000,-