DinSide En svensk forsker mener å ha funnet en sammenheng mellom kaffedrikking og små pupper. Det melder expressen.se.
- Kaffedrikking kan påvirke bryststørrelsen ganske mye, sier Helena Jernström, professor i experimentell onkologi ved Lunds universitet, til den svenske avisen.
Tidligere forskning har slått fast at kvinner med nomalvekt, som har store pupper med mange brystkjertler, har økt risiko for å bli rammet av brystkreft. Gjennom tidligere forskning har Jernström påvist at kreftrisikoen reduseres ved å drikke minst tre kopper kaffe om dagen.
Jernström jobbet derfor ut ifra følgende hypotese; dersom både kaffedrikking og bryststørrelse har innvirking på utviklingen av brystkreft, kan det da finnes en sammenheng mellom kaffe og størrelsen på brystene?
Etter undersøkelser av 270 friske kvinner konkluderte Jernström med at det var en tydelig sammenheng mellom kaffedrikkende kvinner og mindre pupper.
- En forklaring på dette kan være at koffeinet hemmer celletilveksten, men det kan jo også være at kaffe påvirker kroppens hormonsammensetning. Kaffe er jo vår største kilde til fytoøstrogener her i vesten, sier Helena Jernström til expressen.se.
Kaffen påvirker bare kvinner som ikke spiser hormonpreparater og kvinner som har et bestemt gen i en bestemt oppsetting, hvilket gjelder om lag halvparten av befolkningen. Det omtalte genet står bak produksjonen av enzymet som er delaktig, både når kroppen bryter ned kaffe, og i det kvinnelige sexhormonet østrogen.
Jernström påpeker at det trengs mer forskning på dette før man kan dokumentere det som vitenskapelige fakta.