Ryanairs piloter føler at presset om å bruke mindre drivstoff går ut over sikkerheten. (Foto: Patrick Nijhuis)

Ryanairs piloter føler at presset om å bruke mindre drivstoff går ut over sikkerheten. (Foto: Patrick Nijhuis)

Piloter bekymret for sikkerheten

Publisert: Fredag 5. september 2008 kl 09:19

Får ikke ekstra drivstoff uten svært god grunn.


... dersom flyselskapene systematisk skulle spekulere i å fylle på mindre drivstoff enn det som er kravet, så får de oss på nakken.

Anna Brandal, Luftfartstilsynet
DinSide Ryanairs piloter er opprørte over selskapets nye regler for påfylling av ekstra drivstoff, og frykter at sikkerheten vil bli dårligere. Det skriver The Sunday Times.

I et memo sendt ut til sine piloter, forklarer Ryanair de nye reglene som bare tillater piloter å ta med 300 kg ekstra drivstoff på flightene. I memoet lister Ryanair opp forskjellige grunner som ikke blir godtatt når piloten ønsker mer drivstoff enn de tilmålte 300 kg.

Ifølge The Sunday Times er Ryanairs piloter opprørte over de nye reglene, og mener at de går ut over sikkerheten. Ifølge avisen holder 300 kg ekstra drivstoff til å holde et Boeing 737-fly i lufta i omtrent fire minutter ekstra. Grunnen til at selskapet innfører strengere regler for påfylling av ekstra drivstoff, er de høye drivstoffprisene.

I memoet understreker Ryanair overfor sine piloter at å be om ekstra drivstoff utover de 300 kg, bare skal skje unntaksvis.

Les også: Hvor mye tåler et fly?

Skal ha 30 minutter ekstra flytid

Luftfartstilsynet i Norge påpeker at det finnes et regelverk som sier at et fly skal ha med seg drivstoff nok til å fly i 30 minutter lenger enn flyturen er regnet ut til å vare. I tilfeller der flyet ikke har drivstoff nok til de ekstra 30 minuttene når flyturen er over, skal det rapporteres om mayday, og hendelsen skal i etterkant innrapporteres til Luftfartstilsynet.

- Det betyr at dersom flyselskapene systematisk skulle spekulere i å fylle på mindre drivstoff enn det som er kravet, så får de oss på nakken, sier Anna Brandal i Luftfartstilsynet til DinSide.

Hun understreker at det er svært sjelden fly som lander ved norske flyplasser innrapporterer om manglende ekstra drivstoff.

Britiske luftfartsmyndigheter har siden 2003 registrert en dobling av nødsituasjoner på grunn av drivstoffmangel i britisk luftrom. I fjor ble det rapportert om 27 slike hendelser.

Les også: Er det farlig å fly?

Pilotenes ansvar

Det er pilotens ansvar å gjennomføre flyturen på tryggest mulig måte, og det er han som bestemmer om flyturen kan gjennomføres eller ikke. Piloten må ta forbehold om vær- og vindforhold, og fylle på nok drivstoff til å takle disse, informerer Luftfartstilsynet.

- Men det er nok vanskelig for kapteinen å nekte å fly på minimum tillatt drivstoff uten å ha en grunn til det. Akkurat det er imidlertid en sak mellom kaptein og selskap, sier Brandal.

Evan Cullen, presidenten i Irish Airline Pilots’ Association, sa til Sunday Times at presset om å kutte drivstoffkostnader satte sikkerheten i fare.

- Piloter blir skremt til å fylle mindre drivstoff, noe som igjen gjør sikkerhetsmarginene mindre. Det er opp til piloten å motstå presset, men det er ikke lett, sa Cullen til avisen.

En talsperson for Ryanair avviste påstandene om at pilotene flyr med minimum mengde drivstoff, men innrømte overfor The Sunday Times at piloter bare får fylt på ekstra drivstoff i unntakstilfeller.

Les The Sunday Times' artikkel, og se memoet til pilotene her.

transport The world

DEL

Nye tester på Dinside

På godfot med juletreet?

Juletrefoten kan skape både panikk og stygge scener før jul. Med smarte løsninger unngår du dette.

Mitsubishi Pajero, en bil fra forrige årtusen

2014-utgaven av Mitsubishi Pajero stammer fra forrige årtusen, men gjør det egentlig noe?

Kenwood Chef XL Sense er en god og kraftig maskin

Kenwood Major har skiftet navn, og blitt litt smartere.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil