Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
restemiddagen som kan forebygge kreft
En restemiddag med spaghetti bolognese kan være sunnere enn du aner. Illustrasjonsbilde: Colourbox (Foto: Colourbox)

Restemiddagen som kan forebygge kreft

Gjenoppvarming gjør tomatene sunnere.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog
Dette kredittkortet er blitt kåret til landets beste hele 8 ganger!
 
Du tror det kanskje ikke før du får se det - men det er helt sant.
 
Annonse
Annonse
Annonse
 
Annonse
Annonse
DinSide Er du i ferd med å kaste tomatsausen eller spaghetti bolognese-restene fra gårsdagens middag, bør du tenke om igjen.

Flere runder gjenoppvarming med høy temperatur, i tillegg til litt ekstra olje, øker nemlig de helsebringende effektene i hermetiske tomater, skriver Sky News.

Les også: Tomat mot rynker

Antioksidant tas opp lettere


Ved gjenoppvarming av, for eksempel, en tomatsaus, vil det skje forandringer i et tomatmolekyl og antioksidant som kalles lycopene. Dette gjør at det lettere tas opp i blodstrømmen. Lycopene har vist seg å forebygge kreft, samtidig som det motvirker hjertesykdommer og diabetes.

Tidligere studier har også vist at tomatsauser og tomatpuré har helsebringende effekter. Det var forskere fra Ohio State University som fant ut at en kombinasjon av intens varme og fett kan gjøre tomater enda sunnere.

Les også: Dette dreper flest

Dårlig rykte

Behandlet mat, spesielt behandlede grønnsaker, får ofte et dårlig rykte siden de har en tendens til å miste næringsstoffer, forandrer farge -og ofte smak.

- I stedet har vi her et eksempel hvor behandlet mat på en positiv måte kan øke absorberingen av lycopene, sier Steven Schwartz, som ledet undersøkelsen, til News Medical.

Forskerne utførte undersøkelsen ved å lage to tomatsauser som tolv testpersoner skulle spise. Den ene sausen ble varmet opp to ganger på sterk varme i 40 minutter, mens den andre sausen ble varmet opp på vanlig måte.

55 prosent økning

Det viste seg at sausen som ble gjenoppvarmet, inneholdt ni ganger så mye lett-absorbelig lycopene siden molekylene hadde forandret seg i oppvarmingsprosessen.

Les også: Maten du ikke bør droppe

Det ble også tatt blodprøver av testpersonene som spiste tomatsausene. Testpersonene som spiste den gjenoppvarmede sausen, hadde 55 prosent mer lycopone i blodet sammenlignet med gruppen som spiste tomatsausen som hadde blitt kokt på vanlig måte.

Studien har blitt publisert i British Journal of Nutrition.

Les også: Slik holder du deg evig ung
Les mer om:
Annonse

Diskutér denne artikkelen

Laster..
Annonse
RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil