TEST: Nye Subaru Forester

Publisert: Fredag 11. juli 2008 kl 06:01

Nye Subaru Forester tar steget opp i SUV-klassen - på godt og vondt. Kjøreegenskapene er fortsatt klasseledende. Og snart får bilen dieselmotor.


Dinside Subaru Forester-historien er ikke helt lett å bli klok på. De lærde strides nemlig om hvor mange Forester-generasjoner vi egentlig har sett. Alle er riktig nok enige om at Forester kom til verden i 1997 og at bilen fikk en ansiktsløftning etter tre år, i 2000. Det store spørsmålet er om Forester-versjonen som kom i 2002 var en helt ny modell - og dermed kan betegnes som andre generasjon - eller om vi her snakker om en omfattende ansiktsløftning. I 2005 kom uansett nok en ansiktsløftning, som i våre øyne var den mest omfattende og vellykkede i bilens historie.

Betydelig høyere

Uansett om vi velger å kalle den andre eller tredje generasjon; faktum er i hvert fall at en helt ny Subaru Forester nå er på plass i det norske markedet. Det som først og fremst kjennetegner nykommeren, er at den forlater sitt opphav. Mens forrige generasjon var betydelig lavere enn folke-SUVene, har nye Forester blitt en typisk folke-SUV. Bilen har faktisk vokst med hele 11,5 høydecentimeter, samtidig som den designmessig har tilnærmet seg konkurrentene på nær sagt alle områder.

Bytte bil? Sjekk hva din gamle er verdt

Fint eller synd?

Noen vil mene at dette er en positiv utvikling og at Forester nå endelig har blitt en "ordentlig SUV". Andre vil mene at det er synd at nye Forester svikter sitt opphav, som nettopp var et lavere og mer stasjonsvognaktig alternativ til de typiske folke-SUVene.
Noen vil mene at dette er en positiv utvikling og at Forester nå endelig har blitt en "ordentlig SUV". Andre vil mene at det er synd at nye Forester svikter sitt opphav, som nettopp var et lavere og mer stasjonsvognaktig alternativ til de typiske folke-SUVene. Med dette utgangspunktet vil man kunne hevde at Forester ikke tilfører bilverdenen noe nytt - men at modelluniverset tvert i mot blir fattigere nå som den klassiske Foresteren forsvinner.

Ingen sterk personlighet

Vi overlater som vanlig til deg å avgjøre om testkandidaten er en pen bil eller ikke. Vi kan imidlertid avsløre at vi mener bilen fremstår som tøff, moderne og tidstypisk. På den annen side kan det innvendes at nye Forester mangler en sterk identitet og at den dermed i langt større grad enn forgjengeren risikerer å forsvinne i mengden.

Diesel i oktober

De fleste DinSide-lesere vil ha fått med seg at Subaru nå omsider har utviklet en dieselmotor. Denne kraftkilden, som i typisk Subaru-ånd er en boksermotor, produserer 150 hestekrefter og voksne 350 newtonmeter. Bokserdieselen er allerede på plass i søsknene Legacy og Outback og vil i oktober også bli tilgjengelig i Forester.

Kun to drivlinje-valg

Foreløpig er imidlertid Forester kun tilgjengelig med en 2,0-liters bensinmotor. På toppen av dette har den norske importøren valgt å utelukkende satse på automatgir. Det betyr at Forester-kunder i praksis kun får to drivlinjer å velge blant: bensinmotor med automat eller dieselmotor med manuell girkasse.

Fra 380.000 kr

Også når det kommer til utstyr er nye Forester en ukomplisert modell. Her er det nemlig kun to utstyrsnivåer som gjelder; Classic og Premium.

Forester 2.0D, som altså er på plass i oktober, vil koste 380.000 kroner som Classic og 410.000 kroner som Premium. Dagens testkandidat, som har bensinmotor og automatgirkasse, koster 10.000 kroner mer (390.000 og 420.000 kr).

Er dette konkurransedyktige priser? Vi skal gi deg svaret på dette spørsmålet etter hvert, men først ser vi nærmere på motoren, den antikvariske automatgirkassen og de flotte kjøreegenskapene.

subaru forester forester subaru test

DEL

Nye tester på Dinside

Test: Audi A3 Cabriolet 1,4 TFSI 150 hk S tronic

Akkurat slik en cabriolet skal være.

Nokia Lumia 930

Den mest gjennomførte Windows Phone-telefonen til nå.

Scrubba kan redde feriebagasjen

Smart for deg som skal på tur.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil