TEST: Røff Subaru med dieselmotor

Publisert: Søndag 29. juni 2008 kl 06:00

Subarus nye dieselbokser passer perfekt til Outback som blir et glimrende alternativ til de tradisjonelle folkeSUVene.


Dieselmotoren blir med andre ord det opplagte valget i Outback.
DinSide For kort tid siden testet vi Subarus mellomklassebil Legacy med samme motor som dagens testbil. Outback er i bunn og grunn en Lagacy med lett forhøyet bakkeklaring og litt mer plastikk nederst på karosseriet. Dermed får den et noe røffere utseende og blir dessuten litt mer robust under dårlige kjøreforhold.

Spesiell konstruksjon

TEST: Røff Subaru med dieselmotor
Spesifikasjoner
Store bilder
Men la oss starte med den nye motoren. Subaru tviholder på sin sære motorkonstruksjon. Riktignok har Porsche også lange tradisjoner for boksermotorer, men disse er bensindrevne, i likhet med Subarus andre drivkilder. Dermed er Subaru alene med en dieseldrevet boksermotor.

Oppstart

Vi var derfor rimelig spente på hvordan denne kom til å fungere. Ved oppstart har den en særegen og litt raklete lyd, men på tomgang går den rimelig rolig. Når man starter legger man kanskje merke til at den er litt for tilbøyelig til å kveles dersom man er brå med kløtsjen. Her har Subaru en del å gå på.

Kultivert

Vel oppe i fart er dette imidlertid en fin motor. Bortsett fra en lett overfladisk dieselrakling som inntrer ved enkelte turtall og på noen belastningsnivåer, går den stille og pent. Det er ikke den motoren på markedet du merker aller minst til, men den er utvilsomt bedre enn snittet når det gjelder støy og gangkultur.

Sterk

Under 1.500 omdreininger er denne som de fleste andre dieselmotorer. Den klarer seg greit så lenge belastning ikke er for tung. Ved om lag 1.400 omdreininger tiltar akselerasjonen jevnt inntil den når høydepunktet ved 1.800 omdreininger. Da yter boksermotoren 350 newtonmeter. Det er litt over klassesnittet for 2,0-liters motorer.

Rimelig sprek

Deretter bærer det av sted og draget er godt nok til at man gjerne akselererer litt mer enn strengt tatt nødvendig. Outback blir en rimelig sprek bil med denne motoren. Etter 3.000 omdreininger avtar akselerasjonen noe, men helt opptil drøyt 4.000 omdreininger har man fortsatt god akselerasjon. 150 hestekrefter ligger på 3.600 omdreininger. Det er relativt lavt, og fører til at registeret i denne motoren ikke revolusjonerer klassen. Gassresponsen er imidlertid god, i alle fall over 2.000 omdreininger.

9,2 sekunder

0-100 går på friske 9,2 sekunder, og forbruket ligger på 0,57 liter per mil med 153 tilhørende gram CO2. Også sistnevnte tall er gode, spesielt tatt i betraktning at denne bilen har permanent firehjulsdrift, høy bakkeklaring og såpass mye effekt.

Opplagt valg

Dieselmotoren blir med andre ord det opplagte valget i Outback. Spesielt når bensinalternativet er dyrere, tregere, svakere og vesentlig tørstere.

Gode kjøreegenskaper

Når det gjelder kjøreegenskaper overbeviser også Outback. Bakkeklaringen er like høy som på en typisk kompaktSUV, men veiegenskapene er likevel langt bedre. Riktignok merker man at Outback ikke er like fast som sine lavere mellomklasse-konkurrenter, men det er ikke nødvendigvis negativt.

Trygg

For også ved hard svingkjøring på tørr asfalt klarer Outback seg bra. Riktignok krenger det litt, men langt i fra dramatisk, og oppførselen er meget forutsigbar og trygg. Balansen er lett understyrt, men ikke verre enn at svinger uten gasspådrag gjennomføres slik at bakhjulene også er med på dansen, og da snakker vi ikke nødvendigvis voldsomme hastigheter. Verken ved brått gassoppslipp eller kraftig nedbremsing i kurver bringes den ut av fatning.

Ikke veldig sportslig

Styringen er ikke blant de kjappeste, og du vil merke at du må vri litt mer på rattet enn i de sportsligste mellomklasserene i en og samme sving. Det, sammen med det litt myke oppsettet, gjør at Outback ikke er blant de sportsligste i klassen. Men den er likevel trivelig. For balansen er som sagt god og styringen er presis og formidler godt med veikontakt.

Grusbil

Men aller best er Ouback på grus og røffe skogsveier. Her drar man virkelig nytte av 20 centimeter bakkeklaring, langbeint og relativt myk fjæring og 50/50 momentsplitt foran/bak. Det er få biler som takler rask kjøring på slikt underlag bedre. Takket være bakkeklaringen klarer Outback også lett terrengkjøring bedre enn mange av folke-SUVene. Den største begrensningen er faktisk fraværet av lavgir. For med manuelt gir, som foreløpig er eneste alternativ, er det lett å svi kløtsjen, men dette er et vanlig fenomen.

Fem gir

For øvrig fungerer den manuelle fremtrinnskassen greit. Det kunne gjerne hatt et gir til, og er litt grov i følelsen, men er både presis og med godt mekanisk preg.

Firehjulsdrift gir kjøreglede

I tillegg til å sørge for meget god fremkommeliget, gjør firehjulsdriften at kjøregleden høynes flere hakk sammenlignet med forhjulsdrift. Både på grus, og ikke minst snø, er Outback både leken og trygg. I tillegg er den mer forutsigbar og konsekvent i oppførselen enn mange biler med systemer som trenger litt hjulspinn på forhjulene først.

Komfortabel

Takket være den myke fjæringen er fjæringskomforten både på god og dårlig vei fin. Ikke bedre enn mange ordinære mellomklassere, men merkbart over det som er av kompaktSUVer. Outback er altså betydelig bedre både på kjøreegenskaper og komfort enn de mer høybygde firehjulstrekkerne, hovedsakelig på grunn av lavere tyngdepunkt, uten at det går ut over terrengkapasiteten.

Interiør

Inne i bilen er også Outback bedre enn det mest av populære folkeSUVer. Materialene er rimelig påkostede og design og finish bra. Karosseriformen på utsiden er kanskje ikke den mest moderne, men det får man igjen for på innsiden. For mens mange biler i dag har en sterkt stigende skulderlinje med smale og høyt plasserte vinduer i baksetet og store C-stolper, er Outback litt firkantet og meget oversiktlig fra førerplass.

Ikke mye støy

Også på støy klarer Outback seg greit. De rammeløse vinduene har fått litt kritikk for å slippe inn mye vindstøy, men vi syns ikke lenger dette er en påfallende trekk ved Outback. Dekkstøy er heller ikke noe stort problem.

Én direkte konkurrent

Så skal man kjøpe Outback? Den plasserer seg i et litt eget segment sammen med biler som Skoda Octavia, Audi Allroad og Volvo XC70. Økonomi ekskluderer imidlertid de to siste fra drøftingen vår. Skodaen er imidlertid litt mer interessant i denne sammenhengen. For med like stor motor og firehjulsdrift koster den fra 370.000 kroner. Det gjør den litt billigere enn Outback som begynner på 390.000 kroner. I tillegg har den litt mer utstyr.

Velg Subaru

Subarus motor er imidlertid sterkere, gjerrigere og langt mer kultivert. I tillegg er firehjulsdriftsystemet hakket bedre, og kjøregenskaper og komfort gir et litt mer påkostet inntrykk. Outback er tross alt en god del større. Vår valg blir dermed Subaru Outback, til tross for at den er litt dyrere.

Bedre enn SUV

Sammenligner vi med folkeSUVene er Outback ganske likt priser. Basisutgaven koster som sagt 390.000 kroner og den meget velutstyrte Premium-utgaven koster fra 430.000. Da får du med ting som navigasjon, skinninteriører med elektrisk førerstol med minne, 17-tommers alufelger, bixenon og elektrisk soltak. Enkelte av disse tingene følger også med på den billigste Classic-utgaven slik at den langt i fra fremstår ribbet. Parkeringssensorer mangler imidlertid på begge versjoner, men det er ikke et stort problem i denne bilen.

SUV-argumenter

Dermed er Outback i praksis billigere enn de aller fleste folkeSUVene. I tillegg er den langt bedre på det aller meste. Det eneste argumentet vi kan komme på for SUVene er at man sitter litt høyere og at det kan være litt enklere å laste inn ting i baksete og bagasjerom. Men Outback er slett ikke verst her den heller. Man merker nemlig den ekstra høyden i forhold til vanlige mellomklassebiler.

Riktignok kan enkelte SUVer leveres med syv seter, men for de som ikke trenger disse er Outback romsligere enn de fleste i den klassen. Litt lavere hengervekt kan også nevnes i Outbacks disfavør.

For sammenligning med mer ordinære mellomklassebiler, henviser vi til vår Legacy-test.

Konklusjon

Konklusjonen blir dermed at Outback er et glimrende alternativ for deg som trenger en firehjulsdrevet familiebil med litt ekstra bakkeklaring.

Store bilder ser du her.
Spesifikasjoner finner du her.
Her finner du mer Subaru-stoff:
  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer

  • Mer bilstoff fra DinSide Motor
  • De ferskeste testene
  • De ferskeste nyhetene
  • De ferskeste lanseringene
  • De ferskeste spionbildene
  • Liste: Samtlige biltester
  • Moderne sikkerhetsteknologi
  • Sikkerhet: Euro NCAP
  • Sikkerhet, barn: Euro NCAP
  • Barn i bil
  • Alternative drivstoffer
  • Bilvelgeren
  • Importkalkulator
  • Nybilgaranti
  • Alt på ett sted
  • Søk i DinSide Motor
  • subaru outback outback subaru test

    DEL

    Nye tester på Dinside

    Testet: Nye Ford Mondeo

    Hvor bra er den, to år etter at den var klar?

    Nå skal støvsugeren være «lydløs»

    Merker man egentlig noen forskjell?

    Playbulb: Lyspæren med innebygget høyttaler

    Playbulb gir deg lys og lyd i ett.

    Har du noe å tilføye?

    Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

    RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil