TEST: Nye Subaru Impreza WRX

Publisert: Tirsdag 17. juni 2008 kl 06:00

Nye Subaru Impreza er en langt mer elegant bil enn sin forgjenger. Vi har testet WRX - den nest raskeste utgaven.


Dinside Første generasjon Impreza så dagens lys for 15 år siden, i 1993. Siden den gang har Impreza oppnådd kultstatus i mange miljøer. Dette blant annet fordi Subaru har brukt modellen i rally, mellom annet frontet av Petter Solberg, samtidig som de har laget svært heftige utgaver for bruk på offentlig vei.

2. generasjon: 2001-2007

Andre generasjon Impreza kom på markedet tidlig i 2001 og ble som sin forgjenger produsert i sedan- og stasjonsvognutgaver. "Stasjonsvognutgaven" var imidlertid slik utformet at den definisjonsmessig plasserte seg et sted mellom kombikupé- og stasjonsvognkonfigurasjonene.

3. generasjon: Kombi

Vi er blant dem som synes nye Impreza fremstår som svært designmessig vellykket sammenlignet med sin forgjenger.
Høsten 2007 kom tredje generasjon Impreza, som på mange måter bryter med Impreza-tradisjonen. Nye Impreza lages nemlig verken som sedan eller "stasjonsvogn", men produseres kun som femdørs kombikupé. Dette er nok den norske Subaru-importøren glad for. Norske nybilkunder har nemlig langt mer sans for kombikupeer enn sedaner.

Harry forgjenger

Vi er blant dem som synes nye Impreza designmessig fremstår som svært vellykket sammenlignet med sin forgjenger. For selv om de to første Impreza-generasjonene har oppnådd kultstatus i enkelte miljøer, er det nok langt flere som har oppfattet Impreza som en harry og dermed uinteressant bilmodell.

Diodeteknologi

Nye Impreza fremstår som mindre ekshibisjonistiske og glorete enn sin forgjenger. Ja, vi mener bilens utvendige design tvert i mot fremstår som moderne og tidsriktig og antar at nye Impreza derfor bør ha et langt bredere nedslagsfelt enn sine forgjengere. Vi er for eksempel blant dem som liker de brede frontlyktene med mørk innmat og de lyse baklyktene med innslag av diodeteknologi.

Når det er sagt, lar vi oss overraske over at den bakluke-monterte delen av venstre baklykt er rød (tåkelys), mens den høyre er hvit (ryggelys). Denne løsningen forstyrrer bilens visuelle balanse og kunne lett vært løst ved å lage to tåke- og to ryggelys.

1.5R og 2.0R

Tredje generasjon Impreza finnes imidlertid i tre designmessige varianter. 1.5R og 2.0R er de mest moderate utgavene og bærer overhodet ingen preg av harry-takter.

2.0R Sport

2.0R Sport-utgaven er noe friskere i designen, i den forstand at den kan skilte med en liten frontspoiler, sideskjørt og diffusor under bakfangeren. Dagens testkandidat - WRX - er i utgangspunktet lik 2.0R Sport, men har i tillegg et typisk Subaru-kjennetegn; et panser-scoop.

WRX vs WRX STi

Det finnes lassevis av bilmodeller med turbolading og minst like store luftbehov som Impreza WRX - og som klarer seg godt uten et stort luftinntak midt på panseret. Det at Subaru likevel velger å bruke et scoop, bekrefter at merket fortsatt ønsker å fri til den delen av verdens bilkjøpende befolkning som har sansen for glorete tendenser.

Likevel, sammenlignet med topputgaven - Impreza WRX STi - er WRX relativt anonym. STi-utgaven leveres nemlig med gullfarvede felger, rosa STi-emblemer og ekstra brede skjermer med luftutslipp både foran og bak forhjulene. I tillegg kommer ekstra kraftig takspoiler, netting i grillen, kraftigere luftinntak med integrerte tåkelykter og fire enderør. Det eneste designelementet STi har - og som vi savnet på WRX - er sidespeil-monterte blinklys.

Kortere og høyere

Nye Impreza er med sine 441,5 lengdecentimeter faktisk 5,0 centimeter kortere enn sin forgjenger. Samtidig har høyden økt med 3,5 centimeter til 147,5, mens bredden har forblitt uendret på 174,0 centimeter.

Det som er svært spesielt, er at akselavstanden har økt med hele 9,0 centimeter til 262,0, samtidig som bilen altså har blitt 5,0 centimeter kortere. Det betyr at overhengene til sammen er redusert med hele 14,0 centimeter. Hvilke utslag dette har for bilens kjøreeegenskaper skal vi snart komme tilbake til.

1.5R: 255.000 kr

Subaru er et ekte 4x4-merke og alle Impreza-utgaver er utrustet med permanent firehjulsdrift, såkalt "Symmetrical AWD". Dieselmotor er foreløpig ikke tilgjengelig og rimeligste variant er 1.5R (107 hk) som starter på 255.000 kroner. 1.5R kan om ønskelig også leveres med automatgir, såkalt "Sportshift". Det skal imidlertid understrekes at denne automatgirkassen kun spiller på fire trinn.

2.0R og 2.0R Sport

Neste trinn på stigen er 2.0R (150 hk) som starter på 310.000 kroner og som også kan leveres med firetrinns automatgir.

2.0R Sport (150 hk) har samme motor som 2.0R, men har mer utstyr og altså noe friskere design. Denne varianten starter på 336.000 kroner.

WRX STi: 830.000 kr

Verstingen Impreza WRX STi (300 hk), gateversjonen av rallybilen, koster hele 830.000 kroner og er dermed fullstendig uaktuell for de fleste av oss. Hva så med det nest heftigste alternativet; WRX?

WRX: 600.000 KR

Jo, dessverre er også denne svært kostbar. Prisen lyder på 600.000 kroner, noe som delvis henger sammen med håpløst høyt forbruk og påfølgende avgiftsutløsende CO2-utslipp.

Er bilen bra nok til å forsvare en så voldsom prislapp? Vi skal gi deg snart gi deg svaret, men begynner med å se nærmere på motor og kjøreegenskaper.

Her finner du mer Subaru-stoff:
  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer

  • Mer bilstoff fra DinSide Motor
  • De ferskeste testene
  • De ferskeste nyhetene
  • De ferskeste lanseringene
  • De ferskeste spionbildene
  • Liste: Samtlige biltester
  • Moderne sikkerhetsteknologi
  • Sikkerhet: Euro NCAP
  • Sikkerhet, barn: Euro NCAP
  • Barn i bil
  • Alternative drivstoffer
  • Bilvelgeren
  • Importkalkulator
  • Nybilgaranti
  • Alt på ett sted
  • Søk i DinSide Motor
  • subaru impreza impreza subaru test

    DEL

    Nye tester på Dinside

    Mercedes-AMG GT S: For en kjøretur!

    Vi har kjørt den nye Mercedes-råtassen både på vei og bane.

    Lenovo Yoga Tablet 2 Pro

    Den innebygde projektoren fungerer overraskende bra.

    TEST: Ti typer fersk pasta

    Vi har testet ti ferdige fersk pasta, og konklusjonen er klar.

    Har du noe å tilføye?

    Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

    RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil