TEST: Subaru Legacy 2.0d

Publisert: Tirsdag 10. juni 2008 kl 06:01

Subaru kommer endelig med dieselmotor.


Dinside Subaru lanserer i disse dager noe så spesielt som en bokserdiesel. Subaru holder seg dermed til den spesielle sylinderkonfigurasjonen de nå kun deler med de tyske rumperacerne til Porsche.

Ferrari har også kjørt med boksermotor. De fleste har vel hørt om Ferrari Testarossa, men italienerne har gått bort fra dette konseptet og holder seg nå til V8 og V12. Porsche derimot, er fortsatt tro mot konseptet og vil nok heller ikke forandre på det. De bruker boksermotorer i både Cayman, Boxster og 911. Av andre som har brukt boksermotor kan vi nevne motorsykkelen Honda Goldwing. Den hadde først firesylindret bokser som senere ble oppgradert til boksersekser.

Subaru har nå brukket ut en bokserdiesel, og første forsøk på dieselmotor med denne sylinderkonfigurasjonen er bra. De har til og med fått til et lavt Co2 utslipp.

Hva er en bokser?

TEST: Subaru Legacy 2.0d
Store bilder
Motoren har toliters slagvolum og sylinderne står rett ut i hver sin retning. Man kan også si at de har vinkel på 180 grader. Boksernavnet kommer av at motstående stempler står i henholdsvis ytre og indre posisjon samtidig. Hvis en av stemplene står i ytre posisjon og motstående stempel står i indre posisjon er det ikke en bokser selv om motoren er flat.

Ytelser

Effekten i Subarudieselen er 150 hestekrefter ved 3.600 omdreininger. Maksimalt dreiemomentet er 350 newtonmeter som starter ved 1.800 omdreininger i minuttet. Bilen oppleves som sprek, og 0 til 100 går unna på 8,9 sekunder. Toppfarten er jo av mer akademisk interesse, men 203 kilometer i timen er altså tallet. Bokserdiesel har common-rail innsprøytning og turboen sitter faktisk under motoren i forkant av blokka.

Girkassa har bare fem trinn og i dag kan det virke gammeldags. Sekstrinns kasser er helt vanlig, og syvtrinns finnes og flere er på vei. Lexus har automat med åtte gir. Girkassa fungerer bra med sine fem gir, men man kan ikke forvente stående ovasjoner for en femtrinns kasse i dag.

Ved igangsetting er det lett å kvele motoren. Det skjer i blant, og man må rett og slett være mer nøye med gass og kløtsj her i forhold til hos konkurrentene.

Bra Co2-tall

Co2-utslippet per kilometer er 151 gram. Dette er et bra tall for klassen, særlig med tanke på at det er en firehjulstrekker. En tilsvarende Volkswagen Passat med 140-hesters dieselmotor og firehjulstrekk slipper ut 169 gram Co2 per kilometer. Dette er dårlig sammenlignet med Subaru. En stor BMW 520d med 163 hesters dieselmotor og bakhjulsdrift slipper ut 140 gram, men nå er det også svært få slår BMW på Co2-tall.

Etter at dieselmarkedet eksploderte har Legacy havnet i bakleksa og blitt regnet som en litt spesiell bil. Ikke det at det har vært noe spesielt galt med den, men det er spesielt at en bilfabrikk ikke har dieselmotorer på markedet. Det fikk også Subaru erfare i 2007 som ble et svært bratt år i Norge på grunn av Co2-frekke bensinmotorer.

Bra på veien

Vi kjørte en lang tur med Legacy over til Vestlandet, og dette er en kapabel bil. En av fordelene til boksermotor er lavt tyngdepunkt. Om dette eller noe annet er grunnen skal være usagt, men Legacy ligger godt på veien. Du kan kjøre fort, ta svingene helt på grensen av hva veigrepet tåler og generelt herje av gårde. Motoren er såpass sprek at det går unna og vi savner egentlig ikke mer effekt.

Den oppfører seg såpass bra på landevei at den faktisk oppfordrer til å bli presset. Og i klassen for dieseldrevne stasjonsvogner i dette prisleiet er det ikke mange som takler dette.

Hvor vellykket er motoren?

Dieselmotoren til Subaru er en svært god debut i dieselklassen. Co2-nivået er akseptabelt, ytelsene er gode og trekkraft over et bredt turtallspekter er der. Det er lyd og vibrasjoner hvor det er litt å gå på, men et marked som har kjøpt mange tusen pumpedysemotorer fra Volkswagen bør i høyeste grad bli begeistret for lyd- og vibrasjonsnivå på Subarumotoren.

Firehjulsdrift

Subaru har lenge vært en favorittbil for de som har vært på jakt etter firehjulsdrevne stasjonsvogner, og Legacy er den eneste stasjonsvogna fra Japan fortsatt som har firehjulsdrift. Fra Europa er det stort sett Volkswagen og Skoda som leverer stasjonsvogner med firehjulsdrift i denne prisklassen.

Subaru kaller firehjulsdriften sin Symmetrical AWD, og den er standardutstyr i alle Legacy og Outback uansett motor. Den har en senterdifferensial med brems og følelsen av permanent firehjulsdrift er til stede. Selv om biler med Haldex 4, for eksempel VW Tiguan, har et veldig bra system, blir ikke det helt det samme som dette.

Vår test av Subaruen tilsier at de fleste vil bli svært begeistret for fremkommeligheten som Legacy tilbyr. Den klorer seg frem og det er først når bilen står og vipper på et bakhjul og et forhjul det begynner å bli kritisk. Bakkeklaringen er jo også begrenset på en vanlig stasjonsvogn, og ”buklanding” skal man også være forsiktig med. Har ikke hjulene bakkekontakt er det lite som hjelper. Men, holder man seg på veien holder dette i lange baner.

Interiør

Subaru har et helt greit interiør uten irritasjonsmomenter og funksjonene er lettbrukt. Den leveres med seter og ratt med de riktige justeringsmulighetene. Legacy er ikke av de største bilene i klassen, og det kunne vært mer plass. Journalisten er godt over middels stor og tar følelsen av lite plass en smule på egen regning. Baksetet er bra og delt i forholdet 40:60.

Selv om dette er en Classic-variant med lavt utstyrsnivå, er det bra med knapper og dilldall. Tosone klimaanlegg med ekstra varmefunksjon, stereo med CD-skifter og mp3-mulighet, fartsholder, bixenon-lykter, 17-tommers felger og antiskrens (VDC) er standardutstyr. Til høsten kommer en Premiumvariant som også blir utstyrt med oppgradert stereoanlegg, navigasjonssystem, nøkkelfritt system og startknapp, skinninteriør og stort todelt soltak. På Outback er pristillegget for Premium 40.000 kroner og vi regner med at pristillegg for Premium på Legacy vil bli omtrent det samme.

Konklusjon

Legacy er ikke størst i klassen, men er for eksempel bare 5 centimeter kortere enn en Volkswagen Passat. Volkswagen Passat er også eneste bil i denne klassen som også tilbyr diesel og firehjulstrekk til omtrent samme pris. Andre biler som kan nevnes er Golf stasjonsvogn og Skoda Octavia. Men det er en klasse ned størrelsesmessig.

Subaru er kjent for å lage kvalitetsbiler, og særlig Forester har gjort det godt i kvalitetsundersøkelser. Vi har ikke inntrykk av at merket sliter med kvalitetsproblemer, så det må i så fall være andre grunner til ikke å velge denne bilen.

Subaru Legacy 2.0d koster fra 363.500 kroner og er en vellykket debut i klassen for dieseldrevne stasjonsvogner. Hadde konkurrentene hatt firehjulsdrift hadde konkurransen blitt knallhard, men med det firehjulsdriftsystemet denne bilen har blir Legacy et lettvalgt alternativ. I tillegg har motoren bra med effekt og Subaru har til og med klart å få til et lavt Co2-utslipp.

Store bilder finner du her.

Her finner du mer Subaru-stoff:
  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer

  • Mer bilstoff fra DinSide Motor
  • De ferskeste testene
  • De ferskeste nyhetene
  • De ferskeste lanseringene
  • De ferskeste spionbildene
  • Liste: Samtlige biltester
  • Moderne sikkerhetsteknologi
  • Sikkerhet: Euro NCAP
  • Sikkerhet, barn: Euro NCAP
  • Barn i bil
  • Alternative drivstoffer
  • Bilvelgeren
  • Importkalkulator
  • Nybilgaranti
  • Alt på ett sted
  • Søk i DinSide Motor
  • subaru legacy legacy subaru test

    DEL

    Nye tester på Dinside

    Prøvekjørt: En bedre Ford Focus

    Forbedret interiør, ny frontdesign og mer sikkerhetsutstyr: Ford Focus er blitt mer aktuell.

    Mini Cooper Hatch

    Det herlige kompromisset fra Mini.

    Sony Xperia Z3 Compact

    Vi har testet Sonys nyeste kompaktmodell.

    Har du noe å tilføye?

    Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

    RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil