Hvordan skaffe seg lappen på MC?

Tips: Hvor mye koster MC-"lappen"?

Publisert: Tirsdag 25. januar 2000 kl 06:57

Veien til uhemmet glede på to hjul starter hos trafikkskolene. Vi forteller deg hva som er lurt å tenke på når du skal ta "lappen" på tung sykkel.


Dinside
Januar er neppe måneden de fleste planlegger motorsykkelsesongen. Men har du ikke førerkort for klasse A, og drømmen er å kjøre til sommeren, kan det være lurt å planlegge i god tid. Når sola begynner å varme i mai har toget gått, og du er heldig hvis du får kjørt noen mil i kalde høststormer.

Hva trenger du?


Mange kjøreskoler kan leie deg kjøreutstyr til dine kjøretimer. Vi ville valgt å kjøpe eget utstyr hvis sannsynligheten for at det står en sykkel i gården til sommeren er overhengende stor. Da får du utstyr som passer deg perfekt og du risikerer ikke for eksempel at timer blir avlyst på grunn av at din størrelse er på langtur med en annen elev.

Hjelmer trenger også litt tid på seg for finne den perfekte passform til ditt hode. Da kan det være greit å ta noen korte turer (kjøretimer) som en del av innkjøringen av hjelmen.

Når bør du melde deg på?


De første teorikursene for MC starter i slutten av februar. Du har litt tid ennå, men det er lurt å tenke på at alle våkner samtidig når snøen forsvinner og da kan det være greit å allerede stå på listen. Teoriprøver kan du avlegge når som helst, og det kan være greit å bruke noen mørke kvelder til å tilegne seg stoffet.

Hva koster det deg?

Vi foretok en ringerunde i Oslo og omegn, og det viste seg at prisforskjellene i bransjen er utrolig små. Service og kapasitet bør derfor være hovedingrediensene ved valg av kjøreskole.

Pakkepris for MC-førerkort vil fort beløpe seg til 6.500 til 7.000 kroner. Dette inkluderer teori, 5 kjøretimer, landeveiskjøring og oppkjøring. Hvis du ikke har kjørt tidligere trenger du antagelig noen timer til, og med en timepris på 350-400 kroner burde det være mulig å være ferdig med alt for rett under 10.000 kroner.

Trafikkstasjonene tar 200 kroner for teoriprøven, 400 kroner for oppkjøring og 165 kroner for å utstede nytt førerkort. Stryker du på noen av prøvene må du betale for full pris for hvert forsøk.

produkttest mc

DEL

Nye tester på Dinside

Kan den fange det norske folk?

Renault Captur er en stor suksess i Europa, så hvorfor ikke i Norge?

TEST: Samsungs 78-tommer UE78HU8500

Samsungs toppmodell ser kanskje ikke så stor ut i butikken, men i din egen stue kan den gjøre deg solbrent.

Prøvekjørt VW Passat

Du kan rett og slett ikke kjøpe en ny familiebil uten å vurdere nye VW Passat.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil