DinSide Bil har testet Toyota Celica 1.8

TEST: Toyota Celica 1.8 -- Bølle med manérer

Publisert: Fredag 17. desember 1999 kl 06:57

I snart tretti år har Celica vært forbundet med Toyotas mer sportslige utgaver. I år kom hittil siste tilskudd på stammen og den bærer sitt navn med rette.


Dinside
Celica har vært for Toyota som S-klasse har vært for Mercedes-Benz - en spydspiss og imagebygger. Så rendyrket som årets modell har den likevel aldri vært.

Sharp-edge design

For linjene - eller kantene for å være mer korrekte - gjør det samme med selvfølelsen til de som kjører Audi TT, som klimagasser gjør med Ozon-laget. Celica har blitt et designsmykke som du kan kle på deg og gli selvtilfreds rundt med langs all verdens boulevarder. Selv julehastende, blaserte Osloborgere lot øynene slippe taket i slapset på fortauet for å suge til seg denne kreasjonen av en bil.

Designspråket kaller Toyota "Sharp-Edge Design", og det skal naturlig nok ikke forveksles med Fords "New-Edge Design" - spesielt ikke siden fronten på Celica kan minne om fronten på Ford Focus...

Mer sport enn før

Det var i USA, hvor Celica tradisjonelt har vært populært, at den nye Celica ble vist frem første gang. Stedet var Detroit, og bilen - med det velklingende navnet XYR - skulle bare gi en pekepinn på hvordan designspråket fra Toyotas sportsbilavdeling skulle komme til å se ut fremtiden.

Men pekepinnen var også en ønskekvist, for XYR var i realiteten en prøveklut for å sjekke om designet falt i smak - og mottakelsen var naturlig nok ekstatisk. Blide pressefolk strødde om seg med superlativer og glade adjektiver om XYR sitt ytre. Dermed ble spoileren på bakluka revet av, og XYR ble Celica. Den mest kjøreglade og underholdende Celica verden har sett i dens tretti år lange historie...

toyota celica celica toyota test

Nye tester på Dinside

TEST: Fitbit Blaze

Vi sier det først som sist: Ja, vi liker Fitbit Blaze.

Test: Volvo S90 og Volvo V90

Med nye S90 og V90 setter Volvo ny standard for både kjøreopplevelse, premium-følelse og ikke minst sikkerhet.

TEST: BMW X4 M40i

Så var tiden kommet til å kjøre den råeste BMW X4-versjonen på norske veier. Det opplevdes enda bedre.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil