Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com (Foto: PHOTOPQR/LE TELEGRAMME)
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com (Foto: PHOTOPQR/LE TELEGRAMME)

Tomat mot rynker

Pizza og spaghetti bolognese kan bli nye våpen i kampen mot solbrent hud og rynker.

Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
 
Annonse
Annonse

Mest populært nå:

Ejlert Løvborg lander

Håkon Bleken
Ejlert Løvborg lander

  • Galleripris:
    9 000,-
Se alle bilder
Annonse
DinSide Får du i deg fem spiseskjeer tomatpuré hver dag, kan det øke hudens evne til å beskytte seg mot skadelige UV-stråler, ifølge et britisk forskerteam.

Det er sannsynligvis antioksidanten lykopen, som finnes i særlig høy grad i kokte tomater, som får æren for det som ser ut til å være en positiv effekt på huden, skriver BBC News. Lykopen har allerede blitt knyttet opp til en redusert risiko for prostatakreft.

Yngre hud

I den ferske studien ble ti frivillige bedt om å spise rundt 55 gram tomatpuré og ti gram olivenolje hver dag. En annen gruppe på ti personer fikk bare olivenolje.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com (Foto: PHOTOPQR/LE TELEGRAMME)
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com (Foto: PHOTOPQR/LE TELEGRAMME)
Etter tre måneder viste hudprøver at tomatgruppen hadde 33 prosent høyere beskyttelse mot solbrenthet. Det tilsvarer beskyttelsen fra en solkrem med veldig lav faktor.

Gruppen hadde også betydelig høyere nivåer av prokollagen, et molekyl som holder huden glatt og fin. Det kan være et tegn på at hudens aldringsprosess reverseres, ifølge forskerne ved University of Manchester.

Les mer om:
Annonse

Diskutér denne artikkelen

Laster..