Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?

TEST: Muskelmyggen

Kan Opel Corsa OPC leve opp til forventningene skapt av kombinasjonen av hissig utseende og supersprek motor?

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

DinSide Da vi testet siste generasjon Opel Corsa på våren i fjor kommenterte vi blant annet at bilen er moderat motorisert. Det er det etterhvert blitt ordnet opp i, og småbilen fra Opel finnes nå både med en ganske heftig dieselmotor på 1,7 liter og 125 hestekrefter samt en GSi-versjon med 1,6-liter, turbo og 150 hk.

192 hester

Når det gjelder effekt overgår imidlertid dagens testbil det meste av det som finnes i kategorien; her henter OPC-avdelingen til Opel nemlig ut hele 192 hestekrefter av 1,6-literen. Det gjør at vi i småbilkategorien kun ser én direkte konkurrent på ren effekt i øyeblikket: Renault Clio RS med sine 197 hester. Men også Mini Cooper S med sine 175 hester kan nok blande seg inn i laget når det kommer til sportslighet og kjøreopplevelse. Peugeot stiller for sin del med en 207 RC som skilter med 174 hestekrefter. For øvrig vil en ny Mini-versjon snart komme og sette dem alle på plass, nemlig Mini John Cooper Works med sine 211 hestekrefter, som vi nylig omtalte her på DinSide.

Corsa D veletablert

TEST: Muskelmyggen
Spesifikasjoner
Store bilder
Opel opererer med bokstaver som betegnelse på sine modellgenerasjoner, og Corsa, som dukket opp første gang i 1983, er nå kommet til fjerde generasjon - altså D. Den ble lansert høsten 2006 og er nå veletablert som en av bestselgerne i småbilsegmentet i Europa. Med over 400.000 solgte eksemplarer ble den i 2007 bare slått av Peugeot 207 i sitt segment i Europa, og var faktisk Europas fjerde mest solgte bilmodell totalt. Bilens plattform stammer fra GM/Fiat-samarbeidet som siden er blitt avsluttet, og Corsa deler en god del komponenter med Fiat Grande Punto, en annen suksessrik småbil (nr. 7 i Europa i fjor).

Opel Performance Center

Før 1997 var det vanlig med GSi som betegnelse på Opels høy-ytelsesmodeller. Det året grunnla Rüsselsheim-produsenten sitt Performance Center, og siden den gang har det gått slag i slag med ett sportslig flaggskip med OPC-logo i hver modellrekke. Det startet med Astra i 1999, og i dag har Opel intet mindre enn fem OPC-modeller på programmet, fra den "svakeste" - Meriva OPC med 180 hester, til den sterkeste, Vectra OPC med 280. Det gjør Opel til det merket som satser mest på spreke modellvarianter. Målet er ikke å skape rendyrkede sportsbiler, men kjørbare bruksbiler med svært høye ytelser. Det må være utgangspunktet og innstillingen når vi begir oss ut på test i den sist ankomne OPC: Corsa.

Spenstig stil

Corsa kommer i to forskjellige utførelser: Tredørs og femdørs. Tredørsutgaven har et ganske annerledes utseende enn femdørsutgaven med et friskere og mer dynamisk formspråk. Når det gjelder OPC-utgaven kommer den utelukkende i tredørsversjon (i motsetning til GSi-varianten på 150 hester som også kan fås med fem dører) og den har fått en egen design med ytterligere forsterket sportslig tilsnitt. Testbilen kom i den typiske OPC-fargen som kalles Arden blå. Ekstra luftinntak, spesielle skjørt foran og på sidene samt en diffuser-aktig nedre bakpart understreker sportsligheten og design på tåkelys, sidespeil og det sentralt plasserte eksosrøret bak repeterer trekantfasongen som er et gjennomgående tema i bilens design. Ingen tvil: Her har vi ikke med noen alminnelig Corsa å gjøre!

Sportslig interiør

Det samme spreke inntrykket formidles av det gjennomført sportslige interiøret, og ikke minst Recaro-sportssetene som for øvrig gir ypperlig støtte uansett kjørestil. Dashbord og instrumenttavle er både ergonomisk utformet og oversiktlige. Selve instrumentene i spesifikk OPC-dekor fungerer også bra, synes vi. Rattet er et kapitel for seg; det er så gjennomført sportslig med sin flate underside, sin akkurat passe tykkelse med inn- og utsparringer på de riktige stedene, det behagelige skinntrekket og sitt OPC-logo, at det til en viss grad kompenserer for den ufullstendige styrefølelsen som vi skal komme tilbake til.

Kjempesprek motor

Under panseret bekreftes det spenstige visuelle inntrykket. Vel vitende om at kavaleriet ikke teller færre enn 192 hester blir vi først litt overrasket over at motoren er såpass liten. Ikke så rart: det dreier seg om en 1.600, og i sin standardutførelse produserer den en makseffekt på 105 eller 115 hestekrefter. Men her har Performance Center vært på ferde, og de har hentet ut ytterligere 87 hestekrefter, hovedsaklig ved hjelp av en vannavkjølt Borg-Warner turbolader. Endringer er også gjort på veivaksel og stempler for at motoren skal tåle de ekstra kreftene. Det dreier seg i hovedsak om den samme motoren som Meriva OPC har, men i Meriva er effekten begrenset til 180 hk.

Effektiv

Resultatet er en uhyre effektiv motor; den kan nesten måle seg med Volswagens 1.4 TSI på 170 hester i så måte. Den motoren sitter imidlertid i biler som tilhører kategorien ovenfor. Når det gjelder forhold mellom slagvolum og effekt/dreiemoment er Corsa OPC dermed klasseleder. Vel å merke inntil Fiat stiller med sin 1.4 med direkteinnsprøytning og turbo i Grande Punto Abarth (180 hestekrefter). OPC-motoren har for øvrig et meget velsoignert lydbilde - verken hyl eller skrik men en sportslig gjennomgangstone som suppleres av en OPC-typisk hvesende snerrelyd ved fullt pådrag.

Bra og mindre bra

Når det gjelder transmisjonen er det to ting å si: 1) Utvekslingen er fremragende og tillater å hente ut det beste av motoren. 2) Dessverre er ikke sjalteredskapen helt på høyden; den tillater riktignok rask sjalting, men sier ikke tilstrekkelig klart fra når den er i gir, og oppleves som litt "gummi-aktig" samtidig som sjalteveiene er i lengste laget for en sportslig bil.

Lav utveksling

I praksis er girkassen satt opp slik at bilen når sin topphastighet - 225 km/t - i 6. gir rett under 6.000 o/min, altså ved effekttoppen. På veien dit tømmes første trinn (ved 6.500 o/min) i 47 km/t, andre gir i 85 og tredje i 120 km/t. I fjerde og femte når Corsa OPC respektive 166 og 203 km/t. Den relativt korte utvekslingen gjør at når man kruser på motorvei i 100 km/t. legger turtelleren seg på litt over 2.700 o/min. i 6. gir, hvilket er helt greit med det moderate lydnivået Corsaen har ved jevn kjøring.

GTI-sjef?

Er så Corsa OPC den nye kongen blant de sportslige småbilene? Vi har sett på kriteriene stil og motorisering at det ser lovende ut. Så til ildprøven: Aktiv kjøring på varierte veier.

Motorens karakteristikk og fartsressurser gjør muskelmyggen vår til en sann glede å kjøre så lenge veien er rett og kurvene vide. Skyvet i ryggen er berusende og den gode trekk-kraften fra 1.500 o/min gjør at mellomakselerasjoner går heftigere unna enn det meste vi har vært borti av GTI-biler samtidig som behovene for nedgiring begrenses og man kan konsentrere seg om å holde i det herlige rattet. Forbikjøringene går som en lek.

Måtelig inspirert

Men så kommer svingene tettere og krappere, og da forringes dessverre bildet. Corsa OPC er rett og slett ikke særlig glad i aktiv svingkjøring. Den nøler med å plassere seg i inngangen og den understyrer påtagelig i svingen. Styringen hjelper ikke til; den elektriske servoen som er montert høyt pårattstammen gir den litt svømmende og upresise følelsen vi gjerne skulle unnvært på denne typen bil. Oppsettet på understellet er i mykeste laget for en så sterk bil med sportslige ambisjoner og bilen krenger mer enn vi skulle ønsket. I tillegg kommer ESP (antiskrens) - som riktignok kan kobles ut, men som kobler seg inn igjen så snart bremsene trer i funksjon. I utgangen av svingen forstyrrer både kraftreaksjoner i styringen og markante sporingstendenser. Alt i alt opplevde vi bilen som overmotorisert i forhold til hva forstilling og styring var satt opp til å takle.

Meget kjørbar

På plussiden må det understrekes at Corsa OPC er en svært anvendelig bil. Den er velkjørende i normale hastigheter og komfortnivået gjør det fullt mulig å legge ut på langtur med to voksne foran og to barn bak - selv ganske store barn. På plassen i midten i baksetet er det imidlertid ingen som vil slåss om å få sitte. Fjæringen er, som vi har sett, ikke innrettet mot 100% sportslig bruk, men den er meget effektiv når det kommer til komfort - kategiorien tatt i betraktning. Vi har også nevnt det behagelige lydnivået - støydempingen i Corsa OPC bidrar til å gjøre bilen egnet til daglig bruk.

Mini, Renault og Peugeot

Corsa OPC skaper som vi sa store forventninger gjennom sin gjennomført sporty stil og supre motor. I utgangspunktet må den altså vurderes opp mot de sportsligste i klassen. Vi snakker om nivået over biler som Ford Fiesta ST, Polo GTI eller Mitsubishi Colt CZT. Disse bruker over åtte sekunder fra 0 til 100 mens vi her snakker om en bil som med sine 192 hestekrefter gjør øvelsen på 7,2 sekunder. Konkurrentene er i hovedsak Mini Cooper S (175 hk/7,1 sek), Renault Clio RS (197 hk/6,9 sek) og Peugeot 207 RC (174 hk, 7,1 sek). Vi vil anta at hvis Opel hadde jobbet mer med å få overført kreftene til underlaget ville akselerasjonstiden kunne blitt kuttet med et par, tre tiendedeler.

Ingen klasseleder

Når det gjelder pris er den velutstyrte Corsaen ikke overraskende i den øvre enden av skalaen: 383.000 kroner. Clio RS har for sin del en prislapp på 382.000 kr. Minien og Peugeoten slipper unna en god del effektavgift og Mini Cooper S, riktignok ganske spartansk utstyrt, koster 305.000 kroner mens 207 RC kommer på 323.000.

Det gjelder å ha prioritetene klare. For den som ønsker en liten, snerten bil med mye krefter som kan brukes som hverdagsbil kan Corsa OPC vurderes. For de som vil ha en rendyrket GTI-arvtager ville vi heller vurdere en av de andre tre, med en knapp på Mini Cooper S for de mest sportslige (men også minst komfortable) egenskapene.

  • Se store bilder her!

  • Se pris, utstyr og ytelser her.

  • Her finner du mer Opel-stoff:
  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder

  • Les mer om:

    Diskutér dette temaet

    Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt, og den stenger automatisk 14 dager etter publiseringsdato.

    Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

    • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
    • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

    Mer om vilkårene her

    Mest populære nå:

    Se alle bilder

    Kjell Nupen

    Sentimental reise
    Sentimental reise
    • Galleripris:
      9 000,-

    Tone Flesche

    Kattevask
    Kattevask
    • Galleripris:
      2 200,-

    Damien Hirst

    For the Love of God
    For the Love of God
    • Galleripris:
      45 000,-