TEST: Alfa 159 TI

Publisert: Mandag 29. oktober 2007 kl 06:00

Alfa 159 er allerede i utgangspunktet en stilig bil. TI-utgaven gir estetisk sett full pakke.


Dinside Råtøft!

Når vi åpner førerdøren i Alfaen er det ikke fritt for at Ferrari-assosiasjoner melder seg. Her er sort skinn, sølvglimrende metall og røde sømmer og detaljer i sportslig harmoni.

19-tommere

Interiøret harmonerer også med bilens perlemor-sorte eksteriør, som er blitt enda tøffere enn på standard-159. Særlig er de sporty felgene med en diameter på hele 19 tommer og de ildrøde bremsekaliperne med på å krydre helhetsinntrykket som ytterligere forsterkes av sideskjørtene. I tillegg er bilen senket med to centimeter.

Bilens fulle navn er Alfa Romeo 159 Sportwagon 1.9 JTD TI Q-Tronic (gisp!)

Se store bilder

Utfordrer tyskerne

Det er gått over to år siden vi omtalte lanseringen av Alfa 159, en bil som imponerte oss fra begynnelsen og som vi etter flere tester har kunnet utrope til verdig konkurrent til BMW 3-serie og Audi A4. Både opplevd kvalitet, stil/design og kjøreegenskaper overbeviser selv om plassutnyttelsen er temmelig svak - noe som imidlertid også gjelder konkurrentene i premiumklassen vi hittil har vurdert den mot.

Sjekk hva bilen din er verdt

Eksklusiv

Fra januar til september var det ikke blitt registrert mer enn 137 nye Alfa 159 i Norge. BMW 3-serie er det under samme tidsperiode blitt registrert mer en ti ganger så mange av. Dermed er på sett og vis Alfa-eieren eier av en mer eksklusiv bil uten at den - i hvertfall som ny bil - kan sies å være underlegen når det gjelder egenskaper.

Men tilbake til dagens testbil.

Full oversikt: Alle DinSides biltester

Kjent motor og girkasse

Det nye med TI-versjonen er at det er den rendyrket sportslige versjonen som ikke fantes tidligere. Det vil si at her er det utseendet og understellet som tar seg av det sportslige - drivlinjen er den (riktignok spreke) velkjente 1.9 JTD-motoren i 16-ventilers utgave (150 hk) kombinert med den adaptive Q Tronic automatkassen. Vi har testet bilen med denne drivlinjen tidligere, så dagens test er uvanlig kort. Den begrenser seg til å omfatte det som er spesifikt med TI- modellen og hvordan det påvirker måten bilen oppleves på - visuelt (som vi har vært inne på) og kjøremessig. Om motoren er sprek og kjøreegenskapene gode er det ingenting å gjøre med det: Ferrari-følelsen vi beskrev innledningsvis forsvinner definitivt. Supersportsbilenes univers er langt unna.

10.000 kroner

Sportslige Alfaer: Til venstre, testbilen; tl høyre: Kupéen Alfa Brera - som vi testet i fjor.
Nederst finner du en lenke til testen av denne bilen i "Distinctive"-versjon, en mer moderat og komfort-orientert bil. Prisforskjellen er 10.000 kroner - Ti-versjonen koster 463.900 kroner mot 453.900 for Distinctive-utgaven. Hovedforskjellene ligger i de estetiske grepene som er beskrevet ovenfor, men disse innvirker også på bilens oppførsel på veien.

Prøv importkalkulatoren

Kjøreegenskaper

Alfa 159 har både gode og trygge kjøreegenskaper, og Sportwagon er nesten like god å kjøre som sedanen. 19-tommers hjul er ikke nødvendige for å få til dette; bilen er utmerket avbalansert og drevet uansett. På jevnt veidekke og i skarpe svinger blir TI-versjonen bedre å kjøre; den allerede velkjørende bilen blir hakket hvassere i kjøreegenskapene. Imidlertid er bilen blitt mer følsom for langsgående ujevnheter som spor på motorveien.

Og vi vil ikke anbefale den ansvarlige familiefaren å velge TI-versjonen - komforten lider både under det stramme oppsettet på understellet og den lave dekkprofilen så snart det er humper og ujevnheter i veibanen - og det er det ofte på norske ferieveier. Alfa har riktignok løst kompromissproblematikken temmelig bra - det kunne vært verre. Dermed er dette en bil som en singel hedonist som innimellom trenger å transportere flere personer og mer bagasje, men som ønsker en sportslig og stilig/premium bil til under en halv million, har gode grunner til å sette høyt på handlelisten.

Klarer du førerprøven? Test deg selv

Hvis bilen derimot skal være familiebil til ferieturer anbefaler vi å velge en versjon med høyere dekkprofil og bakkeklaring - stilig er bilen uansett.

Konklusjonen fra forrige 159-test gjelder for så vidt fortsatt: Les den her.


Pris, utstyr og ytelser finner du her.

  • Store bilder finner du her.

  • Her er den mer utførlige testen av 159 Sportwagon med samme motor og girkasse, men i utførelsen Distinctive.

  • Her finner du mer Alfa Romeo-stoff:
  • Tester
  • Nyheter
  • Nybillanseringer
  • Spionbilder

  • Mer bilstoff fra DinSide Motor
  • De ferskeste testene
  • De ferskeste nyhetene
  • De ferskeste lanseringene
  • De ferskeste spionbildene
  • Liste: Samtlige biltester
  • Moderne sikkerhetsteknologi
  • Sikkerhet: Euro NCAP
  • Sikkerhet, barn: Euro NCAP
  • Barn i bil
  • Alternative drivstoffer
  • Bilvelgeren
  • Importkalkulator
  • Nybilgaranti
  • Alt på ett sted
  • Søk i DinSide Motor
  • alfa romeo 159 159 alfa romeo test

    DEL

    Nye tester på Dinside

    TEST: Pinell Go+

    Forrige modell ble kåret til året julegave, men nå kommer det en ny versjon.

    Med Jeep Cherokee unngår du ryggebulkene

    Den rykker i foten din om du holder på å krasje.

    Ja, det virker!

    Da holder baksten lenger.

    Har du noe å tilføye?

    Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

    RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil