Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?

TEST: Ny Subaru Impreza med firehjulsdrift og automat

Vi har testet den splitter nye Subaru Impreza som fortsetter i forgjengerens spor, men er litt bedre på det meste.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

DinSide De fleste har kanskje gitt opp å skille Imprezas mange ansiktsløftninger fra de skikkelige generasjonsskiftene, men nå snakker vi altså om en helt ny utgave etter at forgjengeren har rukket å bli omtrent fem år gammel.

Kun som kombi

Den nye generasjonen har fått en litt annen karosseriløsning. Mens Impreza tidligere var tilgjengelig enten som sedan eller liten stasjonsvogn, kommer den nye utgaven kun som femdørs kombi på det europeiske markedet.

Ny bil? Søk i DinSides biltester

Større, men kortere

Og denne har faktisk krympet fem centimeter i lengden i generasjonsskiftet. Både bredden, akselavstanden og høyden har imidlertid økt såpass at bilen oppleves vel så stor både innvendig og på veien.

Design

Designen på nye Impreza er omdiskutert, men i virkeligheten tar den seg faktisk ikke så verst ut, i alle fall med sportspakken som vår bil var utstyrt med. Denne innholder blant annet styling som 17-tommers aluminiumsfelger, en diffusor i hekken og krommet eksosutslipp i tillegg til en annerledes frontspoiler og kanalskjørt.

Til sammen gir dette et småsporty, om enn kanskje ikke tidløst elegant, uttrykk. Diodene i baklyktene frisker også opp.

Hva er bilen din verdt? Sjekk her

Fra 300.000

Innvendig trekker helstøpte sportsstoler og fargeskjerm til navigasjonen opp inntrykket. Startprisen med denne utstyrspakken ligger på 326.000 kroner. Standardutgaven koster fra 300.000.

Én motor først

I første omgang er det kun én motor tilgjengelig, nemlig en 2,0-liters bensinbokser med 150 hester. På et senere tidspunkt kommer det flere versjoner, både sprekere som WRX og WRX STi og en svakere 1,5-liter på 107 hestekrefter.

Test deg selv: Klarer du førerprøven?

Billig automat

2,0-literen er imidlertid et naturlig valg og uten å ha kjørt minstemann, mistenker vi at den blir litt i snaueste laget. En fordel med dagens eneste alternativ er også at den kan kombineres med automatgir for beskjedne 9.000 kroner. Den lave prispåslaget skyldes i stor grad at C02-utslippet faktisk går ned med denne om bord.

Vel, nok teori. La oss se på hvordan denne pakken fungerer i praksis.

Motor og kjøreegenskaper
Les mer om:

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt, og den stenger automatisk 14 dager etter publiseringsdato.

Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

Mer om vilkårene her

Mest populære nå:

Se alle bilder

Runi Langum

Lilje
Lilje
  • Galleripris:
    3 600,-

Pushwagner

Sitting down
Sitting down
  • Galleripris:
    12 000,-

Damien Hirst

For the Love of God
For the Love of God
  • Galleripris:
    45 000,-