TEST: Ny Subaru Impreza med firehjulsdrift og automat

Publisert: Onsdag 3. oktober 2007 kl 06:00

Vi har testet den splitter nye Subaru Impreza som fortsetter i forgjengerens spor, men er litt bedre på det meste.


Dinside De fleste har kanskje gitt opp å skille Imprezas mange ansiktsløftninger fra de skikkelige generasjonsskiftene, men nå snakker vi altså om en helt ny utgave etter at forgjengeren har rukket å bli omtrent fem år gammel.

Kun som kombi

Den nye generasjonen har fått en litt annen karosseriløsning. Mens Impreza tidligere var tilgjengelig enten som sedan eller liten stasjonsvogn, kommer den nye utgaven kun som femdørs kombi på det europeiske markedet.

Ny bil? Søk i DinSides biltester

Større, men kortere

Og denne har faktisk krympet fem centimeter i lengden i generasjonsskiftet. Både bredden, akselavstanden og høyden har imidlertid økt såpass at bilen oppleves vel så stor både innvendig og på veien.

Design

Designen på nye Impreza er omdiskutert, men i virkeligheten tar den seg faktisk ikke så verst ut, i alle fall med sportspakken som vår bil var utstyrt med. Denne innholder blant annet styling som 17-tommers aluminiumsfelger, en diffusor i hekken og krommet eksosutslipp i tillegg til en annerledes frontspoiler og kanalskjørt.

Til sammen gir dette et småsporty, om enn kanskje ikke tidløst elegant, uttrykk. Diodene i baklyktene frisker også opp.

Hva er bilen din verdt? Sjekk her

Fra 300.000

Innvendig trekker helstøpte sportsstoler og fargeskjerm til navigasjonen opp inntrykket. Startprisen med denne utstyrspakken ligger på 326.000 kroner. Standardutgaven koster fra 300.000.

Én motor først

I første omgang er det kun én motor tilgjengelig, nemlig en 2,0-liters bensinbokser med 150 hester. På et senere tidspunkt kommer det flere versjoner, både sprekere som WRX og WRX STi og en svakere 1,5-liter på 107 hestekrefter.

Test deg selv: Klarer du førerprøven?

Billig automat

2,0-literen er imidlertid et naturlig valg og uten å ha kjørt minstemann, mistenker vi at den blir litt i snaueste laget. En fordel med dagens eneste alternativ er også at den kan kombineres med automatgir for beskjedne 9.000 kroner. Den lave prispåslaget skyldes i stor grad at C02-utslippet faktisk går ned med denne om bord.

Vel, nok teori. La oss se på hvordan denne pakken fungerer i praksis.

Motor og kjøreegenskaper

subaru impreza impreza subaru test

DEL

Nye tester på Dinside

TEST: Samsungs 78-tommer UE78HU8500

Samsungs toppmodell ser kanskje ikke så stor ut i butikken, men i din egen stue kan den gjøre deg solbrent.

Prøvekjørt VW Passat

Du kan rett og slett ikke kjøpe en ny familiebil uten å vurdere nye VW Passat.

Volkswagen Passat: Førsteinntrykket er imponerende

Her er førsteinntrykket etter noen kilometer bak rattet.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil