Verktøy
 
Sløse-kalkulator
Tør du sjekke?
 
Forbrukslån
Hva koster det egentlig?
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com (Foto: Colourbox)
Illustrasjonsfoto: Colourbox.com (Foto: Colourbox)

Ikke kvikk av kaffekick

Klarer du ikke våkne før du har fått i deg en kopp kaffe om morgenen? Vel, det er bare innbilling, skal vi tro britiske forskere.

Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog
Annonse
Annonse
Annonse
Annonse
 
Annonse
Annonse

Mest populært nå:

Bagasje 1 - Mine venner

Nico Widerberg
Bagasje 1 - Mine venner

  • Galleripris:
    5 000,-
Se alle bilder
Annonse
DinSide Det er morgen. Det er mørkt og kaldt, og mest av alt har du bare lyst til å gjemme deg under dyna igjen. Men du haler deg inn på kjøkkenet og setter på kaffekokeren. Lukten av den ferske kaffen setter deg straks i sving, og etter første slurk er du våken som et utpreget A-menneske og klar for en ny dag.

Avhengig av morgenkaffen? Du er i så fall ikke den eneste. Mange tror at dette er noe de rett og slett ikke klarer seg uten, men ifølge britiske forskere gir ikke morgenkoppen deg det kicket som du tror den gjør, skriver News-Medical.Net.

Illustrasjonsfoto: Colourbox.com


Noen forskere hevder det er sunt med en kaffepause:

Forskerne ved Bristol University mener at koffein kan lette abstinenssymptomer som bygger seg opp gjennom natten, men den kan ikke gjøre deg og meg mer våken enn normalt.

Du blir avhengig
- Mange drikker kaffe eller te og mener de våkner av det, og nettopp av den grunn fortsetter de å drikke det, for å holde dem våken. Men forskning tyder på at regelmessig forbruk av kaffe gjør deg avhengig. Gjennom natten forsvinner koffeinet fra kroppen, og på morgenen vil mange oppleve abstinenssymptomer, forklarer studieleder professor Peter Rogers til avisen Life Style Extra.

De eneste som vil oppleve å få et kaffekick, er de som har holdt seg borte fra javabønnene en stund.

Redd for å ødelegge det sosiale livet ditt? Da bør du ikke takke nei til en kopp kaffe.

Norsk Kaffeinformasjon kjenner lite til gjennomføringen av testen og er skeptiske.

- Vi stiller oss tvilende til påstandene og vil inntil videre fokusere på kaffens positive egenskaper. I så måte føler vi oss nokså trygge, sier Egil Pettersen, daglig leder ved Norsk Kaffeinformasjon til Mozon (som nå heter DinSide Helse).

Han legger til at kaffe er vårt største bidrag til inntaket av antioksidanter. I tillegg reduserer et normalt inntak (5-6 kopper) kaffe faren for flere uheldige sykdommer.

- Unngå koffein!
Petter Rogers mener imidlertid at selv om kaffe har enkelte helsefordeler, som at den kan forhindre nedgang i kognitiv funksjon hos eldre, som Parkinsons, så er det best å ty til drikke uten koffein. Da unngår man å bli avhengig.

Koffein kan også gi negative virkninger som økt blodtrykk og angst, og kan føre til at hendene rister mer. Dette overser kaffedrikkerne, mener forskerne.

Les også: Kaffe kan gi deg hjertetrøbbel

Studien ble nylig presentert på konferansen British Nutrition Foundation.

Kaffe har lenge hatt en stor stjerne i boka hos nordmenn. Gjennomsnittlig drikker hver nordmann ca 160 liter i året, ifølge Norsk Kaffeinformasjon. Kvinner drikker i gjennomsnitt fire kopper kaffe om dagen, mens menn drikker nesten fem.

Kaffe
Les mer om:
Annonse

Diskutér denne artikkelen

Laster..

Mest populære nå:

Se alle bilder

Pushwagner

Morn
Morn
  • Galleripris:
    20 000,-
Annonse