Skummet melk gir jenter kviser

Tenåringsjenter som drikker skummet melk har oftere problemer med uren hud og kviser, forteller amerikanske forskere.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog
Komplett.no
Norges Største Nettbutikk!
Annonse
Annonse
Annonse
 
Annonse
Annonse
DinSide Det ser ikke ut til å være brus og sjokolade som gir dårligere hud. Den sunne skummet-melken er derimot høyt på listen over årsaker til uren hud.

Amerikanske forskere har undersøkt sammenhengen mellom melkevaner og kviser på mange tusen amerikanske kvinner.

De mener at alle melkeprodukter kan føre til flere kviser, men at skummet melk ser ut til å være aller verst.

Moderat inntak
Ettersom melk med lite fett gir større utslag enn helmelk, ser det ikke ut til å være det animalske fettet som har skylda. Forskerne antar at årsaken i stedet ligger hos noen hormoner som gjemmer seg i melken.

- Poenget er at melk er en biologisk drikkevare som kan ha innvirkning på kroppen utenom det faktiske næringsinnholdet, forteller forskningsleder Clement Adebamowo ved Harvard University til Reuters Health.

Han oppfordrer allikevel ingen tenåringer til å kutte ut alle melkeprodukter fra kostholdet.

- Melk er en tradisjonell del av kostholdet i mange hjem og et moderat inntak av alle slags typer melk er fortsatt anbefalt. Men for helsebevviste tenåringer kan jo soya-melk eller ris-melk være et godt alternativ, mener Adebamowo.

Mange teorier
Den amerikanske undersøkelsen bygger på intervjuer med over 47.000 kvinner i en helseundersøkelse som fortsatt pågår.

Intervjuobjektene ble spurt om hvor mye melk de drakk som tenåringer, og om de hadde hatt noen problemer med kviser i den samme perioden.

Blant de som drakk tre eller flere glass med melk om dagen, økte risikoen for hudproblemer med 22 prosent. Og blant de som drakk skummet eller fettfri melk var risikoen hele 44 prosent høyere for å få problemer med alvorlig akne.

Disse funnene slår bena under tidligere teorier om at kostholdet ikke har betydning for kviser. Andre som mener at det er de usunne matvarene som har skylda, ser også ut til å ta feil. For forskerne klarte ikke å finne noen tilsvarende sammenheng mellom kviser og søplemat som sjokolade, brus, pizza eller pommes frites.

 

Mozon (som nå heter DinSide Helse), 22.02.2005

 
Les mer om:
Annonse

Diskutér denne artikkelen

Laster..
Siste saker fra DinSide Økonomi:
Annonse
RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil