DinSide Et glass om dagen holder legen unna. I tillegg til et eple da selvfølgelig.
Tilhengerne av et moderat alkoholbruk får mye støtte i forskningen. Utallige undersøkelser har vist at øl og vin har egenskaper som kan være gunstige for mange deler av kroppen.
Men hva er årsaken til den gunstige helseeffekten? Kan det være selve alkoholen, eller skal vi takke andre stoffer i drikkevarene?
Munkholm mot kreft
Forskere ved Okayama University i Japan har undersøkt effekten av alkoholfritt øl på mus. De mener at ølet inneholder noen skade-reduserende stoffer som beskytter cellene våre, helt uten hjelp av alkohol.
Musene i undersøkelsen ble utsatt for kreftfremkallende kjemikalier over tid. Men de som fikk servert alkoholfritt øl i museburene kunne glede seg over hele 85 prosent lavere skader på DNA i lever, lunger og nyrer. Denne typen skader har en klar sammenheng med utviklingen av forskjellige typer kreft.
Undersøkelsen er publisert i fagtidsskriftet Journal of Agricultural Food Chemistry.
Frisk med farge
Tidligere forskning har vist at både mørkt øl og røde viner kan være veldig gunstige for helsen. De såkalte polyfenolene i drikkevarene er en gruppe antioksidanter som er svært flinke til å beskytte kroppen mot blant annet kreft og hjertesykdommer.
Antioksidantene gjemmer seg hovedsaklig i stoffene som gir de mørke røde og blå fargene til forskjellige typer frukt og vindruer. Dette er den samme typen kjemiske stoffer som også gjør at mørk sjokolade regnes som spesielt sunt.