DinSide Det er allerede opplest og vedtatt at det er en god ide å spise kiwi. Frukten er blant annet full av vitamin C og antioksidanter som er bra for kroppen din.
Forsker på frukt
Men kiwi er ikke bare godsaker for immunforsvaret. Nå mener forskere ved Universitetet i Oslo at frukten kan redusere risikoen for blodpropp og redusere mengdene av usunt fett i blodet.
Årsaken ser ut til å være at frukten gjør blodet tynnere og dermed mindre villig til å danne klumper. Denne effekten kan sammenliknes med effekten av aspirin, som brukes daglig av mange som sliter med hjerte- og karsykdommer.
- Blodfortynnende midler som aspirin har vist seg å redusere risikoen for infarkt, slag og dødsfall på grunn av hjerteproblemer. Kiwi inneholder noe som gir den samme effekten i blodet. Men vi trenger mer forskning før vi kan si noe sikkert om akkurat hva dette stoffet er, forteller forskningsleder Asim Duttaroy i følge helsenettstedet Nutraingredients.
Tre om dagen
De norske forskerne fant ut at to til tre kiwi om dagen over en måned, ga en tydelig positiv effekt på blodet. Forskerne kunne også konstatere at frukten ikke hadde noen negativ effekt på nivåene av kolesterol i blodet.
Undersøkelsen er publisert i august-utgaven av det britiske fagtidsskriftet Platelets og omtalt i flere internasjonale helsemagasiner.
Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt.
Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:
Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger