DinSide Forskerne fant ikke beviser for at å kutte ned på karbohydrater som brød og poteter og øke inntaket av proteinrik mat som biff øker energiforbruket.
Men forskerne tror folk som går på dietten velger å spise mindre, fordi maten er så lite variert og spennende.
- Suksessen til lavkarbo-bølgen kan skyldes restriksjonene i variasjonen av matvarer. Det ensformede kostholdet kan minske appetitten og mengden man spiser, sier professor Arne Astrup, som er ernæringsfysiolog ved RVA University i København til tidsskriftet Lancet.