TEST: Seat Ibiza 1.9 TDI Sport

Publisert: Mandag 9. september 2002 kl 05:03

Den er tøff, moderne og ungdommelig. Men er den tøff nok?


Dinside Den spanske bilfabrikanten Seat har vært i Volkswagen-konsernets eie siden 1990 og har i oppdrag å produsere sportslige og ungdommelige modeller. Seats modeller har slått godt an på kontinentet og Seat produserer omlag en halv million biler i året. I Norge, derimot, har salget gått tregt. Hittil i år er det kun solgt drøye 400 Seater her i landet, noe som tilsvarer en markedsandel på beskjedne 0,8 prosent.

Fordommer?


Hva som er årsaken bak det beskjedne Seat-salget er ikke godt å si. Men vi ser ikke bort fra at fordommer mot spanske produkter generelt - og spanske biler spesielt - er en medvirkende faktor.

Før Volkswagen-konsernet overtok Seat, var det nok god grunn til å være skeptisk til den spanske bilprodusenten. Men i dag stiller saken seg annerledes. Vår erfaring tilsier at dagens Seat-modeller befinner seg på samme kvalitetsnivå som sine familiemedlemmer fra Audi, Skoda og Volkswagen.

Solid


Dette gjelder ikke minst Seat Ibiza, som gir et solid inntrykk. Nye Ibiza, som forøvrig er tredje generasjon, har blitt både større og tøffere enn sine forgjengere. Designen er frisk og ungdommelig, ja Ibiza har etter vårt syn blitt en av de absolutt tøffeste bilene i småbil-klassen.

Morsk front


Hva er det som gjør bilen tøff? Jo, blant annet har bilen en morsk front. Denne domineres av tidsriktige lykter som glir over i to tøffe luftinntak. Disse omkranser en liten grill, som i sin tur prydes av en stor, forkrommet Seat-S. Under støtfangeren finner vi et bredt luftinntak og i ytterkant av dette to små tåkelys.

Hekken står på ingen måte tilbake for fronten. Vi synes blant annet de brede baklyktene er blant de kuleste vi har sett. I tillegg er et høytsittende bremselys integrert i en kledelig takspoiler og bakluken åpnes ved hjelp av en stor S.

Høye karmer

Når bilen iakttas fra siden legger man blant annet merke til at de lakkerte dørhåndtakene er av den utenpåliggende typen. Du vil også legge merke til at vinduskarmene er høye, noe som får bilen til å se lavere ut enn den egentlig er.

Nye Seat Ibiza er tilgjengelig med fem ulike motoralternativer - tre bensinmotorer og to spenstige dieselmotorer. Vi valgte minste dieselalternativ. Les mer om motor og kjøreegenskaper her.

seat ibiza ibiza seat test

DEL

Nye tester på Dinside

Opel for fullt volum

Med Adam Rocks går Opel etter den yngre garde.

Test: Nissan Pulsar

Nissan skal selge på plass og sikkerhet.

Toshiba Kira-102

Kira er en av de råeste ultrabookene på markedet.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil