TEST: Opel Corsa Easytronic

Publisert: Torsdag 16. mai 2002 kl 05:00

Den lettkjørte småbilen Corsa har fått enda et fortrinn i byen. Opel er de eneste som kan levere en femdørs bil med tilnærmet automatgir til under 150.000 kroner.


Dinside
TEST: Opel Corsa Easytronic
Funksjon
Store bilder!
Ved hjelp av elektromotorer er den i utgangspunktet femtrinns manuelle girkassen forandret til noe som i praksis fungerer som automatgir.

Erfaringsmessig


Tidligere erfaringer med manuelle girkasser med automatisert girskift- og kløtsjfunksjon har vært blandet. Noen har så rykkete igangsetting at de blir svært vanskelig å lukeparkere med, mens andre sliter veldig med for eksempel bakkestarter og køkjøring.

Løsningen til Opel er ikke plaget med disse svakhetene i like stor grad, og vår eneste innvending er at skiftene tar lang tid.

Bedre enn automat

Når det gjelder drivstofføkonomi og kjørekomfort får du i pose og sekk med Easytronic. Du slipper nemlig det økte forbruket som vanlig automatgirkasser er belemret med.

Her kan du lese om hvordan Easytronic fungerer i praksis.

opel corsa corsa opel test

DEL

Nye tester på Dinside

Zoku quick pop maker

Hjemmelagede ispinner på ti minutter.

Lexus NX 300h

Og det skjønner vi godt.

Ford Focus ST vs. Skoda Octavia VRS

Vi har testet Ford og Skoda sine sportslige stasjonsvogner.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil