Motor og kjøreegenskaper

Publisert: Torsdag 6. april 2006 kl 03:30

Mitsubishi Grandis har ikke bare den sterkeste og sprekeste motoren. I tillegg har japaneren de beste kjøreegenskapene.


At det samarbeides på kryss og tvers i dagens bilverden, det var vi klar over. Likevel lot vi oss overraske da vi fant en Volkswagen-motor under Grandis-panseret. I Grandis kalles den riktignok 2.0 D-ID, men i praksis er det Volkswagen-konsernets 2.0 TDI-motor vi her snakker om.

Grandis sterkest motor

Denne motoren er en pumpedyse-motor, noe som betyr at den har en noe mer støyende gange enn Peugeots common rail-motor. Men bortsett fra den hardere gangen, fremstår "Mitsubishi-motoren" som en overlegen vinner på alle områder. For det første er det hentet ut 136 hestekrefter og 310 newtonmeter, noe som betyr at motoren er betydelig sterkere enn Peugeot-motoren. Denne produserer til sammenligning kun 110 hestekrefter og 270 Nm.

Grandis raskest

Denne markante forskjellen i ytelser gir seg blant annet utslag i akselerasjon. Mens Grandis skal klare 0 til 100 på imponerende 10,8 sekunder, bruker 807 hele 14,6. Og det er ikke bare på papiret at Grandis-motoren fremstår som en vinner. Riktignok skal det understrekes at "vår" 807 var utrustet med automatgir, noe som stjeler en del krefter. Likevel er det ingen tvil om at Mitsubishi-motorens høyere effekt og dreiemoment sørger for at Grandisen oppleves som langt mer kapabel både når det kommer til forbikjøringer, bratte motbakker og generelle fleksibilitetsøvelser - også når det sammenlignes med en 807 med manuell girkasse.

Sekstrinns girkasse i Grandis

Grandis kan i tillegg skilte med en sekstrinns manuell girkasse, mens 807-eieren må nøye seg med fem trinn. Fordi dieselmotorer generelt har et mye kortere effektregister enn bensinmotorer, er et sjettegir spesielt positivt. Takket være sjettegiret kan nemlig føreren utnytte registeret bedre. Det sjette trinnet gir i tillegg lavt turtall ved motorveikjøring, noe som sørger for at motorstøy blir et enda mindre problem.

Grandis lavere forbruk

På papiret skal Grandis 2.0 D-ID skal nøye seg med bare 0,66 liter diesel per mil ved blandet kjøring. Dette er imponerende sammenlignet med 807 2.0 HDi, som har et oppgitt forbruk på 0,76 liter. Dette er en oppsiktsvekkende stor forskjell, ikke minst fordi Grandis er oppgitt å ha en egenvekt på 1.710 kilo - og dermed er 40 kilo tyngre enn 807.

Grandis lavest luftmotstand

Forskjellen blir enda mer forunderlig hvis vi tar en kikk på andre bilmodeller med de samme motorene. Stasjonsvognutgavene av Peugeot 407 2.0 HDi og Volkswagen Passat 2.0 TDI har nemlig et oppgitt forbruk på henholdsvis 0,60 og 0,59 liter per mil. Dette er logisk, fordi 407 har en egenvekt på 1.560 kilo - 50 kilo mer enn Passaten.

Men når motorene flyttes over i Grandis og 807 skjer det altså store endringer. Forklaringen er sannsynligvis at den aerodynamiske Grandis-designen gir svært mye lavere luftmotstand enn 807.

Vinner motor: Mitsubishi Grandis


Grandis bedre kjøreegenskaper

Men Grandis har ikke bare en sterkere, kraftigere og mer gjerrig motor. I tillegg har bilen bedre kjøreegenskaper enn 807. Blant annet er Grandis-styringen mer presis og direkte enn 807-styringen, noe som medvirker til bedre kontroll over bilen.

Grandis ligger også bedre på veien. Dette har selvsagt sammenheng med det faktum at Grandis er en lavere bil, noe som i sin tur betyr at den har et lavere tyngepunkt enn 807. I tillegg er Grandis-hjulopphenget mer sportslig, noe som sørger for at bilen krenger mindre i svingene. Grandis er kort og godt en bil som leverer kjøreglede, noe som ikke er en selvfølge i denne klassen. Det stivere hjulopphenget går i liten grad på bekostning av komforten - vi opplevde Grandis som like komfortabel over ujevnhetene som 807.

Mindre kjøreglede med 807

Peugeot 807 er en mye mer typisk flerbruksbil når det kommer til kjøreegenskaper - på godt og vondt. Føreren sitter nesten 10 centimeter høyere, noe som gir enda bedre oversikt over trafikkbildet og som resulterer i en behagelig trygghetsfølelse. Men dvask styring, en opplevelse av manglende kontakt med underlaget, mykt hjuloppheng og høyt tyngdepunkt leder til at bilen oppleves som mer tungkjørt og mindre inspirerende. Ved svingkjøring kvitterer bilen med mer krenging enn Grandis og hvis bilen provoseres blir karosseribevegelsene mer dramatiske enn det som er ønskelig. 807 er i tillegg en mer utpreget understyrer enn Grandis, noe som også bidrar til å kvele kjøregleden.

Vinner kjøreegenskaper: Mitsubishi Grandis


Foreløpig ser det mørkt ut for Peugeot 807. Men kan franskmannen slå japaneren når det kommer til plass og smarte løsninger? Les mer om plass, seteløsninger og utstyr her.

sammenligningstester

DEL

Nye tester på Dinside

Instrumentpanelet på Audi TT kan redde liv

Audis nye TT vil sørge for at færre liv går tapt i trafikken.

Apple iPhone 6

Endelig har Apples telefon blitt stor.

Yoghurtmaskin fra Clas Ohlson

Vi har testet yoghurtmaskin mot gamlemåten.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil