Konklusjon og konkurrenter

Publisert: Tirsdag 26. februar 2002 kl 16:22

Er du på jakt etter en stor stasjonsvogn med dieselmotor under panseret er Ford Mondeo 2.0 TDCi blant de mer fornuftige kjøpene du kan gjøre.


Stasjonsvognutgaven av Ford Mondeo kan skilte med flotte kjøreegenskaper og masse plass - både i forsetene, baksetene og i lasterommet.

Men dette er ikke noe nytt. Det som er nytt er 2.0 TDCi-motoren. Selv om den nye dieselmotoren avgir en del lyd og ikke er like gjerrig som vi hadde håpet, er hovedinntrykket positivt. Motoren leverer et voldsomt bunndrag og er så sprek at den nærmest oppleves som en turboladet bensinmotor.

Med tanke på bilens størrelse og motorens ytelser, er prisen på drøye 320.000 kroner på ingen måte avskrekkende. Dette får vi bekreftet hvis vi tar oss en titt på konkurrentene.

Volkswagen Passat 1.9 TDI Trend


I fjor var det kun én bil som slo Mondeo på salgstatistikkene - Volkswagen Passat. Passat kommer med et utall motoralternativer, blant annet en dieselmotor som yter 130 hestekrefter. Denne koster i Trendline-utførelse snaue 317.000 kroner.

Volkswagens 1,9 liter store pumpedysemotor er i likhet med Mondeo-motoren både sterk og sprek. Passat klarer derfor 0-100 like raskt som Mondeo. Et av problemene med pumpedyse-motorene er imidlertid at de har en hard og relativt støyende gange.

Noe mindre


Passat er 12 centimeter kortere enn Mondeo, noe som nødvendigvis går ut over den innvendige plassen. Tallene i tabellen under viser da også at lasteromsplassen er noe mindre enn det Mondeo kan tilby.

Passat 1.9 TDI Trend leveres i motsetning til Mondeo kun med 4 kollisjonsputer. Til gjengjeld er elektronisk klimaanlegg og kjørecomputer standardutstyr. I likhet med Mondeo leveres også Passat med elektronisk stabilitetsprogram (ESP) inkludert i prisen.

Tøff utfordrer


Volkswagen Passat er ikke en bil man uten videre kan avfeie og vi tør ikke gi et entydig råd før vi har latt disse bilene møtes i en duell. Det vi imidlertid kan si, er at vi anser dem begge for å være svært interessante biler.

Vi har testet Volkswagen Passat 1.9 TDI Highline. Testen finner du her.


Citroën C5 2.0 HDi SX


Citroëns nye flaggskip bærer navnet C5, og er i likhet med Passat en bil som bør vurderes om man er på jakt etter en stor mellomklasse-stasjonsvogn. Det som taler mot C5 i denne sammenligningen, er motoren, som er relativt mye svakere enn Mondeo- og Passat-motorene. C5 bruker for eksempel 3 sekunder mer enn Mondeo på øvelsen 0-100. C5 mangler i tillegg ESP. C5 er stor, men ikke like lang som Mondeo.

Vi har testet Citroën C5 2.2 HDi SX. Testen finner du her.


Peugeot 406 SVDT 2.0 HDi


406 stasjonsvogn kommer i likhet med C5 fra den franske PSA-gruppen og er en vakker stasjonsvogn. Bilen begynner imidlertid å bli gammel. I tillegg deler den motor med C5. Ikke det at denne dieselmotoren er noen dårlig drivkilde - men sammenlignet med den nye Mondeo-motoren blir 250 Nm for lite. 406 mangler også ESP.

Vi har testet Peugeot 406 med bensinmotor. Testen finner du her.


Mazda 626 2.0 TDI Exclusive


For å vise at det også finnes japanere i dette segmentet, tar vi med Mazda 626, selv om denne bilen strengt tatt er en outsider i dette selskapet. Motoren er svak, bagasjeplassen dårlig og utstyrsnivået lavt. Derfor er det etter vårt syn ingen grunn til å la seg lokke av det faktum at bilen koster 30.000 kroner mindre enn Mondeo.


Automatkasse på vei

Har du bestemt deg for Mondeo? Da skal du være klar over at Mondeo 2.0 TDCi blir tilgjengelig med automatgirkasse i mai. Denne vil imidlertid bli levert uten ESP. Hvis du ønsker kombinasjonen automatgir/ESP må du holde ut til august.

Konkurrenter: pris, motor
PrisVolumhkNm/
o/min
0-100
Ford Mondeo 2.0 TDCi Trend323 9001 998130330/1.80010,2
Citroën C5 2.0 HDi SX318 0001 997110250/1.75013,3
Mazda 626 2.0 TDI Exclusive293 9001 998100220/1.80013,5
Peugeot 406 SVDT 2.0 HDi301 2001 997110250/1.75011,4
VW Passat 1.9 TDI Trendline316 9601 896130310/1.90010,2

Konkurrenter: str., forbruk
LBHBag.romForbr.
Ford Mondeo 2.0 TDCi Trend480181148540/1.7000,59
Citroën C5 2.0 HDi SX475177147563/1.6580,57
Mazda 626 2.0 TDI Exclusive468171152422/-0,63
Peugeot 406 SVDT 2.0 HDi472177146526/1.7410,57
VW Passat 1.9 TDI Trendline468175150495/1.6000,58
L=Lengde, B=Bredde, H=Høyde
Bagasjeromsvolum med oppfelte/nedfelte bakseterygger
Forbr. =Oppgitt forbruk ved blandet kjøring


Du finner mer informasjon om Ford Mondeo 2.0 TDCi her.

ford mondeo mondeo ford test

DEL

Nye tester på Dinside

TEST: Pinell Go+

Forrige modell ble kåret til året julegave, men nå kommer det en ny versjon.

Med Jeep Cherokee unngår du ryggebulkene

Den rykker i foten din om du holder på å krasje.

Ja, det virker!

Da holder baksten lenger.

Har du noe å tilføye?

Velkommen til Dinsides diskusjon. Vi vil gjerne vite hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Hold deg til temaet og vær saklig, så slipper vi å slette eller moderere innlegg. Debatten er stengt mellom 23 og 07, og stenger automatisk 14 dager etter publisering. Mer om vilkårene her. Kommentarer til hvordan redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende sendes til tips@dinside.no.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil