Datadoktorens poliklinikk:

Problemer med Telenor IP-telefon

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

Hei,

Vi gikk til innkjøp at IP-telefon denne sommeren. Da vi hadde ADSL (2000/300) fra Telenor bestemte vi oss for å bestille IP-telefon fra selskapet også. Siden vi har det gamle modemet til Telenor, måtte vi koble adapteret på en ledig nettverksport på vår Jensen Router. Dog skulle dette bare resultere i dårligere talekvalitet ved belastning av nettet. Telefonen fungerte utmerket...Eller, det var det vi trodde. Folk fikk problemer med å kontakte oss, selv om nettet har vært stabiilt. Vi prøvde å ringe fra mobilen vår for å sjekke om dette stemte. Men det fungerte hver gang. Det og å ringe ut har også fungert hver gang. Har opplevd dette selv da jeg prøvde å ringe hjem da jeg var i Oslo og jeg fikk ikke noe svar (dog, hver gang jeg er hjemme og tester fungerte det hver gang)

Selv når vi ikke laster ned eller opp noe, får mange problemer med å ringe til oss. Og adapateret blinker som det skal der alt tilsynelatende er i orden.

Vi gikk til innkjøp av en ny trådløs ruter, en D-Link DGL 4300. Koblet adapteret til Gigabit-porten, men problemet forsatte. Fikk et tips angående QoS for IP-telefonen, men på Telenor sine sider står det ikke hvilken porter som brukes eller hvordan dette gjøres, og da får vi ikke testet om prioteringen av trafikken fungerer (Gamefuel). Telenor har testet linjen og de sier at det er i orden. Men et eller annet sted er det et problem, og vi håper dere har noen løsninger som kanskje fungerer. Vi er avhengig av at fasttelefonen fungerer da foreldrene mine ikke bruker mobil.

mvh

Lim

Datadoktoren svarer


Hei,

Vi har også IP-telefoni fra Telenor, og har selv opplevd noe lignende, men ikke i plagsom grad. Det kan se ut som om dette er knyttet til innkjørings/driftsproblemer, og ikke har noe å gjøre med utstyret hjemme hos dere.

Vi fikk forøvrig generelt bedre kvalitet ved å kjøpe kombinert ADSL-modem/ruter, og å slå av DHCP i vår trådløse ruter. Den kobles til LAN-utgangen fra IP-telefonadapteret fra en av svitsj-kontaktene (LAN - ikke WAN-tilkoblingen) og fungerer da bare som svitsj og trådløst aksesspunkt.

Du finner vår artikkel om dette her.

Vi har også testet ruteren D-Link DGL 4300, men telefonkvalitet lot seg ikke forbedre med de automatiske innstillingene i denne.

Telenor kundestøtte opplyser heller ikke hvilke porter man må prioritere i sin løsning, så da er man like langt...

Derfor valgte vi løsningen med kombinert ADSL-modem/ruter før adapteret.

Hilsen Datadoktoren

Les alle spørsmål og svar
Les mer om:

Diskutér dette temaet

Velkommen til diskusjon på DinSide. Meld gjerne fra hva du mener, men husk at mange leser det du skriver. Vi forventer en saklig tone, og at debattantene holder seg til temaet. Det er ingen selvfølge å få publisert innlegg her, og DinSide forbeholder seg retten til å slette/moderere innlegg uavhengig av innhold. Har du kommentarer til måten redaksjonen har løst saken på, tips om skrivefeil eller lignende, må du gjerne ta kontakt på tips@dinside.no. Mellom 23 og 07 vil debatten være stengt, og den stenger automatisk 14 dager etter publiseringsdato.

Vær obs på at vi vil fjerne innlegg som inneholder:

  • Trakassering og utskjelling av meddebattanter, enkeltpersoner eller grupper
  • Rasistiske utsagn, bannskap, trusler eller generelt hatske meldinger

Mer om vilkårene her

Mest populære nå:

Se alle bilder

Pushwagner

Sitting down
Sitting down
  • Galleripris:
    12 000,-

Tone Flesche

Kattevask
Kattevask
  • Galleripris:
    2 200,-