Mercedes-Benz 190 (1982-1993)

Bruktbil: MB 190 - Den lille som ble stor

Publisert: Lørdag 3. april 1999 kl 06:57

Aldri før har en bil vært så omdiskutert som Mercedes 190. Spekulasjonene og tegningene florerte i utenlandske bilblader mange år før bilen var et faktum. I elleve år skulle Mercedes-Benz 190 produseres.


Dinside
Mercedes 190 ble bare produsert som sedan. Men om bilen ikke hadde stor valgfrihet på karosserisiden var variasjonen stor under panseret. Her kunne man finne motorer - både bensin og diesel - med ytelser fra 72 til over 200 hester.
Mest vanlig var de firesylindrede motorene, men også seksylindrede motorer fant et lunt rede i Mercedesens motorkasse.

Bensinmotorene hadde fra 1.8 til 2.6 liters slagvolum, selv om 190 bare var tilgjengelig med en 2,0-liters motor den første tiden. Forgasserversjonen, 190, produserte 90 hester, mens 190E, med innsprøytning, mobiliserte 122 hester. Senere kom de andre motorene, 2.3 liter med 136 hester, 2.6 liter med 160 hester og en 2.3 liter med 16 ventiler og 185 hestekrefter.

En Mercedes 190E 1.8 ble også produsert, ytelsen var 109 hestekrefter.
Størst og sterkest var allikevel 2.5 – 16. Slagvolum på 2.5 liter og 16 ventiler ga stolte 205 hester.

For dieselentusiastene fantes det også variasjonsmuligheter. Uten turbo varierte ytelsen fra 72 til 90 hester, med vifte var ytelsen oppe i 122 og 126 hestekrefter.

Dette er feilene


Motor og drivverk:- Slitte kamaksler ( hør etter ulyder)
- Oljelekkasjer fra motor og gearkasse
- Slitt registerreim
- Slitt mellomaksel
- Defekt vannpumpe
Karosseri:- Rust (på de eldste utgavene
- Rust under kromlister rundt hjulbuer
- Dørstoppere defekte
Diverse:- Slitte seter
- Slitt parkeringsbrems
- Dødgang på styring

Dette er historien


1982:- Produksjonsstart av Mercedes 190 serien (W 201).
1983:- Introduksjon av MB 190 diesel.
1985:- 190D 2,5 med 90 hestekrefter lanseres, sammen med 190E 2,3 og 2,6.
1988:- Mercedes 190 får sin første oppgradering (nye beskyttelseslister langs siden på karosseriet, bedre seter og høydejusterbare sikkerhetsbelter. MB 190 E 2,5-16 erstatter 190E 2,3-16.
1990:- Basismodellen 190E 1,8 lanseres.
1993:- Produksjonen av 190 serien stoppes og erstattes av Mercedes C-klasse.

Konklusjon

Mercedes 190 er et trygt bruktbilkjøp. Bilen har relativt store sikkerhetsmarginer dersom ulykken skulle være ute og er fortsatt på dagens nivå hva gjelder komfort. Feilene er heller ikke så mange.
De beste kjøpene er modellene produsert etter 1988, disse har bedre seter og er derfor mer komfortable.
Dieselutgavene kan også være bra kjøp, men styr unna den minste dieselmotoren. Den blir i svakeste laget for å flytte på en 190. Bedre kjøp er 2.5 literen.
Bensinutgavene er stort sett alle gode kjøp, vær likevel forsiktig med 2.3 literen dersom kamakselen er slitt. Er du ute etter krefter kan 2.3-16 være et alternativ, men tenk deg om dersom de er hardt kjørt.

mercedes-benz 190 190 mercedes-benz bruktbil

DEL

Nye tester på Dinside

På godfot med juletreet?

Juletrefoten kan skape både panikk og stygge scener før jul. Med smarte løsninger unngår du dette.

Mitsubishi Pajero, en bil fra forrige årtusen

2014-utgaven av Mitsubishi Pajero stammer fra forrige årtusen, men gjør det egentlig noe?

Kenwood Chef XL Sense er en god og kraftig maskin

Kenwood Major har skiftet navn, og blitt litt smartere.

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil