Nye bilskilt på trappene

Publisert: Onsdag 21. mars 2001 kl 05:01

Dagens norske bilskilt har gjort tjeneste siden 1971, men nå kan det snart være slutt. Biler som blir registrert etter den 1. august i år vil høyst sannsynlig bli utrustet med en ny type skilt.


Dinside
FLERE ENDRINGER: Slik vil de nye bilskiltene ta seg ut i praksis. De nye skiltene kjennetegnes ved nye fonter, sort ramme og bedre plass mellom bokstaver og tall. Bildet er manipulert
FLERE ENDRINGER: Slik vil de nye bilskiltene ta seg ut i praksis. De nye skiltene kjennetegnes ved nye fonter, sort ramme og bedre plass mellom bokstaver og tall. Bildet er manipulert
Det er Vegdirektoratet som står bak ønsket om å innføre nye bilskilt i Norge. Forslaget sendes ut på høring i løpet av de nærmeste dagene, og hvis direktoratet ikke mottar tungtveiende innvendinger mot forslaget, vil de nye skiltene tas i bruk allerede den 1. august.

Ny valgmulighet


Samtidig lanserer direktoratet et forslag om myke opp reglene for bokstavkombinasjonene. I dag har bokstavene en geografisk funksjon ved at de reflekterer hvor bilen ble registrert første gang. Direktoratet foreslår nå at folk selv skal kunne velge blant bokstavkombinasjonene som er i bruk. For eksempel kan bergensere velge bokstavene "ST", uansett hvor i landet de skulle velge å bosette seg.

Begrenset valgfrihet


Forslaget åpner samtidig muligheten for at folk skal kunne velge bokstavkombinasjoner i samsvar med egne initialer. Det er imidlertid grenser for valgfriheten - du får kun velge blant de bokstavkombinasjonene som til enhver tid er i bruk. Hvis du ønsker å benytte deg av denne muligheten, må du også belage deg på å punge ut med mellom 1.000 og 2.000 kroner.

For at ordningen med fritt bokstavvalg skal kunne innføres, må det gjøres endringer i vegtrafikkloven. Lovendringer tar som kjent tid, og det er derfor lite sannsynlig at du kan velge bokstaver før godt ut i 2002.

Standardisert bredde


Men allerede den 1. august kan altså dagens bilskilt bli skiftet ut. Den mest synlige forskjellen vil bli å finne i tallene og bokstavene (fontene), som er nyutviklede og helt unike for Norge. En av fordelene ved de nye fontene er at alle tar nøyaktig like stor plass i bredden, 4,9 centimeter. Dermed kan skiltbredden standardiseres til 52 centimeter, i motsetning til dagens skilt, som har varierende bredde. I tillegg kan bokstavene W og M tas i bruk. Disse er for brede til å brukes på dagens skilt.

De nye skiltene vil også få en sort ramme, og et eget uthevet felt mellom bokstavene og tallene. Dette feltet er reservert for kontrollmerket som viser at vegavgiften er betalt.

Tynnere og lettere


Dagens skilt er 1,6 millimeter tykke og relativt tunge. De nye skiltene blir kun 1 millimeter tykke. Reduksjonen i tykkelse medfører at skiltet blir 30 prosent lettere, noe som faktisk resulterer i at landets skiltprodusenter vil spare hele 18 tonn aluminium i året.

Det nye skiltet blir som nevnt 52 centimeter bredt. I likhet med dagens skilt blir de derfor for brede for skiltplatene på en del bruktimporterte amerikanske biler og enkelte sportsbiler. Vegdirektoratet foreslår derfor å innføre en miniatyrvariant av det nye skiltet. Bredden på 30,3 centimeter gjenspeiler en engelsk fot, som er 30,4 centimeter. Miniatyrskiltet blir 8,5 centimeter høyt.

Håp for de pyntesyke


Det er selvfølgelig en fare for at forfengelige nordmenn vil føle seg ille til mote med sine gamle skilt den dagen naboen stiller opp med både ny bil og nye skilt. Dette har Vegdirektoratet tatt høyde for. Direktoratet foreslår derfor at det skal være mulig også for eiere av alderstegne biler å kunne flotte seg med de nye skiltene. Muligheten for å velge bokstavkombinasjon blir imidlertid forbeholdt nybilkjøpere. Eiere av eldre biler må finne seg i å beholde registreringsnummeret de fikk tildelt da bilen ble registrert første gang.


Fakta:

Forslag til nytt skilt. Tallene for dagens skilt i parentes:
  • Tykkelse: 1 mm (1,6 mm)

  • Bredde: 52 cm (48-52 cm)

  • Høyde: 11 cm (11 cm)

  • Bokstavbredde: 4,9 cm (4,92 - 6,52 cm)

  • Tallbredde: 4,9 cm (2,27 - 5,57 cm)

  • samferdsel/trafikk diverse

    DEL

    Nye tester på Dinside

    TEST: Pinell Go+

    Forrige modell ble kåret til året julegave, men nå kommer det en ny versjon.

    Med Jeep Cherokee unngår du ryggebulkene

    Den rykker i foten din om du holder på å krasje.

    Ja, det virker!

    Da holder baksten lenger.

    RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil