HDi for første gang i Peugeot:

Peugeot 406 med HDi

Publisert: Onsdag 9. desember 1998 kl 06:58

For første gang presenterer Peugeot en HDi-motor i en av sine modeller. I Norge får vi se den i 406 rundt årsskiftet.


Dinside
Den nye motoren har Common-Rail-Diesel direkteinnsprøytning. Den er utviklet av PSA Peugeot Citroën, som er en paraplyorganisasjon for Peugeot og Citroën. Den samme motoren sitter også i Citroën Xantia.

2-liter HDi

HDi-motoren er en firesylindret 2-liters turbodiesel med Common-rail. Motoren skal erstatte den velkjente 2,1-liters dieselmotoren som man finner under panseret på 406 idag. Antall hestekrefter, 110 ved 4.000 omdreininger i minutter, blir det samme som i forgjengeren, men den nye motoren vil få lavere utslipp samtidig som forbruket reduseres. Maksimalt dreiemoment er 250 Nm ved 1750 omdreininger.

Peugeot 406 kommer i dag også med en mindre dieselmotor på 1,9-liter. Denne blir værende som et motoralternativ til 406, sammen med den nye HDi-motoren. Importøren tror ikke det vil bli store prisendringer ved overgangen fra den gamle til den nye motoren.

Les om Citroën og HDi her.

Du kan lese om hvordan Common-Rail fungerer ved å klikke her. (Motorene som omtales er fra Mercedes-Benz, men prinsippet og virkemåten er den samme på Peugeot sin HDi motor.)

peugeot nyheter

DEL

Nye tester på Dinside

TEST: Nye BMW X6 viser pondus

Nye BMW X6 er fortsatt rar, men sååå klar!

Bedre trådløs dekning? Vi har testet tre løsninger

Vi har testet tre ulike løsninger som kan hjelpe deg.

Testet: Nye Ford Mondeo

Hvor bra er den, to år etter at den var klar?

RSS RSS FEEDER:     Hele DinSide  |   DinSide Data  |   DinSide Motor  |   DinSide Reise  |   DinSide Økonomi  |   DinSide Jobb  |   DinSide Bolig  |   DinSide Mobil