HDi for første gang i Peugeot:

Peugeot 406 med HDi

For første gang presenterer Peugeot en HDi-motor i en av sine modeller. I Norge får vi se den i 406 rundt årsskiftet.

Annonse
Nettkatalogen.no
Telefon- og bedriftskatalog

DinSide
Den nye motoren har Common-Rail-Diesel direkteinnsprøytning. Den er utviklet av PSA Peugeot Citroën, som er en paraplyorganisasjon for Peugeot og Citroën. Den samme motoren sitter også i Citroën Xantia.

2-liter HDi

HDi-motoren er en firesylindret 2-liters turbodiesel med Common-rail. Motoren skal erstatte den velkjente 2,1-liters dieselmotoren som man finner under panseret på 406 idag. Antall hestekrefter, 110 ved 4.000 omdreininger i minutter, blir det samme som i forgjengeren, men den nye motoren vil få lavere utslipp samtidig som forbruket reduseres. Maksimalt dreiemoment er 250 Nm ved 1750 omdreininger.

Peugeot 406 kommer i dag også med en mindre dieselmotor på 1,9-liter. Denne blir værende som et motoralternativ til 406, sammen med den nye HDi-motoren. Importøren tror ikke det vil bli store prisendringer ved overgangen fra den gamle til den nye motoren.

Les om Citroën og HDi her.

Du kan lese om hvordan Common-Rail fungerer ved å klikke her. (Motorene som omtales er fra Mercedes-Benz, men prinsippet og virkemåten er den samme på Peugeot sin HDi motor.)
Les mer om:

Mest populære nå:

Se alle bilder

Nico Widerberg

Samstemt
Samstemt
  • Galleripris:
    4 700,-

Runi Langum

Lilje
Lilje
  • Galleripris:
    3 600,-